اثربخشی آموزش راهبردهای بسط و گسترش بر بازیابی حافظه معنایی
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیحسین زارع 1 , فرهاد شقاقی 2 , بهرام ملکی 3
1 - دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور تهران
2 - دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور تهران
3 - دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه پیام نور، عضوهیئت علمی دانشگاه فرهنگیان- پردیس شهید مدرس کردستان
الکلمات المفتاحية: بازیابی, بسط دانشی, بسط معنایی, حافظه معنایی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش بسط و گسترش برافزایش بازیابی در حافظه معنایی یادگیرندگان در دو نوع تکلیف درسی فیزیک و مطالعات اجتماعی با توجه به سطوح مختلف پیشرفت تحصیلی آنها بود. روش تحقیق شامل روش تجربی و طرح گسترش یافته پس آزمون با گروه کنترل می باشد. نمونه شامل 180 نفر دانش آموز دختر سال اول متوسطه به عنوان آزمودنی در قالب چهار گروه آزمایشی و دو گروه کنترل به صورت تصادفی انتخاب و جایگزینی شدند. به گروه های آزمایشی روشهای بسط و گسترش دانشی و بسط و گسترش معنایی آموزش داده شد، سپس به تمامی گروه ها در یک جلسه 2 ساعته یک تکلیف حافظه داده شد. بلافاصله آزمودنی ها در معرض پس آزمون مشترک بازیابی قرار گرفتند. اثرمندی آموزش راهبردهای بسط و گسترش به طور جداگانه برای آزمودنی های بالا، متوسط و پایین از لحاظ سطح پیشرفت تحصیلی بررسی شد.جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و استنباطی(تحلیل واریانس دوراهه) استفاده گردید. نتایج نشان داد که آموزش انواع بسط و گسترش در هر دو زمینه تکلیف فیزیک و مطالعات بر بازیابی در حافظه معنایی مؤثر بود. گروه های آزمایشی1و 2 با گروه کنترل تفاوت معنی دار داشتند. همچنین در درس مطالعات اجتماعی میان متغیرهای نوع بسط وسطوح پیشرفت تحصیلی اثر متقابل دوگانه وجود داشت. آموزش انواع بسط و گسترش به یادگیرندگان در حال تحصیل در افزایش بازیابی حافظه معنایی آنها تأثیر معنی دار دارد، با این حال این تأثیر در تکالیف درسی مختلف یکسان نیست و به نوع محتوای مطالب یادگیری و نیز ویژگیهای آزمودنیها بستگی دارد.