تأثیر راهبردهای مقابله ای مسئله مدار بر میزان استرس مادران دارای کودکان با اختلالات یادگیری
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیحسین ابراهیمی مقدم 1 , لیلا یارمحمدی 2 , مریم زادباقرصیقلانی 3 , محمد عرب عامری 4
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
2 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن،گروه روانشناسی.
3 - دانشگاه آزاد اسلامی،واحد کرج، باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان،کرج،ایران.
4 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل
الکلمات المفتاحية: مادران, مهارت های مسئله مدار مقابله با استرس, ناتوان یادگیری,
ملخص المقالة :
چکیده : هدف از این مطالعه بررسی میزان اثر بخشی راهبردهای مقابله ای مسئله مدار مادران دارای کودکان ناتوان یادگیری بر میزان استرس آنها می باشد. مطالعه حاضر از نوع شبه آزمایشی (پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه کنترل) است. جامعه آماری شامل کلیه مادران دارای کودکان ناتوان یادگیری است که در سال تحصیلی 92-93 به مرکز اختلالات یادگیری شهر شاهرود مراجعه کرده اند. حجم نمونه 30 نفراز مادران به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل ( به صورت دو گروه 15 نفره) تقسیم شدند، گروه آزمایش تحت آموزش گروهی مهارت مقابله های مسئله مدار با استرس در 8 جلسه قرار گرفتند. بعد از گذشت 3 هفته از هر دو گروه پس آزمون از طریق از تکمیل کردن پرسشنامه راهبردهای مقابله ی استرس لازاروس به عمل آمد. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS20 در دو سطح آمار توصیفی، آزمون T و تحلیل کوواریانس تک متغیره ( ANCOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت مقابله ای مسئله مدار با استرس ، باعث بهبود مولفه های راهبردهای مقابله ای استرس مادران با کودکان ناتوان یادگیری در گروه آزمایش شده است. می توان از برنامه آموزش گروهی مهارت مقابله با استرس بر بهبود راهبردهای مقابله ای استرس والدین با کودکان دارای مشکلات خاص از جمله ناتوانی یادگیری استفاده کرد.
_||_