بررسی دیدگاه مدیران مدارس درباره عملکرد دوره های آموزشی ضمن خدمت
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی
1 - کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی، سبزوار
الکلمات المفتاحية: عملکرد, آموزش و پرورش, آموزش ضمن خدمت, مدیر مدرسه,
ملخص المقالة :
آموزش و ارتقای نیروی انسانی در هر سازمان جایگاه ویژهای دارد. آموزش ضمنخدمت کارکنان نقش بسزایی در ارتقای کارایی و اثربخشی سازمانها دارد. دورههای آموزش ضمنخدمت معمولاً تقویت قابلیّتهای کارکنان و تسهیل کسب دانش، ایجاد روحیّه و تواناییهای مربوط به بهبود عملکرد نیروی انسانی را شامل میشود با توجّه به وظایف سنگین آموزش وپرورش در عرصهی فعّالیّتهای اجتماعی، فرهنگی، ضروری است که این سازمان به آموزش و ارتقای کارکنان در جهت به روز کردن دانش ومهارتهای فنّی توجّه ویژه داشته باشد. در این پژوهش بنابر اهمّیّت و ضرورت آموزش ضمنخدمت، عملکرد دورههای آموزشی از نظر مدیران مورد بررسی قرار گرفته است. جامعهی آماری تحقیق مدیران مدارس هستند،که تعداد 115 نفر طبق نمونهگیری تصادفی ساده، متناسب با حجم جامعه انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری اطّلاعات پرسشنامه میباشد. برای سنجش روایی پرسشنامه از نظر اساتید و کارشناسان مسئول آموزش ضمنخدمت استفاده گردید و روایی آن مورد تایید قرار گرفت.همچنین برای سنجش پایایی پرسشنامه آن را در جامعهی 30 نفری اجرا و پایایی آن با استفاده ازضریب آلفای کرونباخ 85/0 محاسبه شد. هر پرسشنامه شامل 25 سؤال کوتاه پاسخ و یک سؤال باز پاسخ ویژه مدیران طرّاحی شده است.یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مدیران مدارس با عملکرد دورههای آموزشی ضمنخدمت برگزار شده به لحاظ مؤلّفههای افزایش دانش 3/95، رضایت شغلی 2/99، استفادهی بهینه از امکانات 7/91، مشارکت 3/99، مسئولیتپذیری 3/96 ، نسبتاً موافق بودهاند و عملکرد مطلوب دورههای ضمنخدمت را تایید کردهاند.