بررسی عوامل روانی، اجتماعی و اقتصادی مؤثر بر اصلاح الگوی مصرف دانشجویان دوره ی کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر سال 90-1389
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیسیده زهرا ساداتی 1 , بهروز عنایتی 2 , محمد مهدی کاظمی کاوردی 3
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر ،گروه علوم تربیتی، قائم شهر، ایران
2 - کارشناسی ارشد، پژوهش علوم اجتماعی، قائم شهر، ایران
3 - کارشناسی ارشد، تاریخ ایران اسلامی، قائم شهر، ایران
الکلمات المفتاحية: اجتماعی, اقتصادی, دانشجویان, اصلاح الگوی مصرف, روانی,
ملخص المقالة :
سال 1388 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال اصلاح الگوی مصرف نام گذاری شده بود . اصلاح الگوی مصرف فرایند بهبود مداوم رفتارها و روش های موجود مصرف کنندگان در استفاده از کالاها و منابع گوناگون از طریق ارتقاء دانش ، بینش و نگرش افراد و در نتیجه نهادینه کردن الگوی درست و پایدار مصرف در جامعه به صورت آموزش اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی است .هدف از انجام پژوهش بررسی عوامل روانی ، اجتماعی و اقتصادی مؤثر براصلاح الگوی مصرف دانشجویان دوره ی کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر در سال 90-1389 است. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- پیمایشی بود . جامعه ی آماری این پژوهش را 7524 نفر دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر تشکیل می دهند و نمونه این تحقیق شامل 200 دانشجوی زن و 144 دانشجوی مرد بوده که حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان برآورد شده است . در انتخاب نمونه ی مورد مطالعه از طرح نمونه گیری تصادفی – طبقه ای استفاده شده است .اطلاعات لازم جهت سنجش متغیرها از ابزار پرسش نامه ی محقق ساخت بدست آمده است . برای سنجش عوامل روانی مؤثر بر الگوی مصرف از 17 سوال ؛ سنجش عوامل اجتماعی از 9 سوال و سنجش عوامل اقتصادی از 4 سوال در دامنه 1 الی 5 نمره ای در مقیاس لیکرت استفاده شده است که پایایی ابزار 81% به دست آمده است . تجزیه و تحلیل آماری با نرم افزار spss انجام شده است که در سطح اسنباطی از آزمون های T یک گروهی برای بررسی میزان قابل قبول بودن هریک از متغیرها ، آزمون فریدمن برای رتبه بندی هر یک از متغیرها و آزمون کولموگروف- اسمیرنوف (K-S) به منظور تعیین نرمال بودن داده هااستفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون های آماری نشان داد که در سطح خطای 5 درصد عوامل روانی ، اجتماعی و اقتصادی در الگوی مصرف دانشجویان تأثیر گذار است . از دیگر نتایج این تحقیق به این نکته اشاره می شود که از جهت رتبه بندی بین مؤلفه های عوامل روانی ، اجتماعی و اقتصادی تفاوت وجود دارد . به عبارتی بالاترین اثر در عوامل روانی ، سپس اجتماعی و بعد از آن اقتصادی بوده است. بنابراین تصریح می شودکه در پژوهش حاضر مؤلفه های عوامل روانی تأثیر بسیار بالایی در الگوی مصرف دانشجویان دارد و عوامل اجتماعی و اقتصادی به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند .
_||_