بررسی صلاحیتهای ارتباطی و اطلاعاتی مبتنی بر فناوری معلمان در فرایند یاددهی- یادگیری
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیحسن رستگارپور 1 , وحید منصوری 2 , پروین ذوالقدری 3
1 - دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی تهران .
2 - کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، مدرس دانشگاه پیام نور
3 - عضو هیئت علمی و مربی گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
الکلمات المفتاحية: ICT, مدارس ابتدایی, دانش و مهارت معلمان,
ملخص المقالة :
امروزه در جهان بکارگیری فناوریهای نوین در مدارس در راستای بهبود فرایند یاددهی- یادگیری در حال گسترش است و مدارس ابتدایی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در حال حاضر یکی از چالشهای مهم بکارگیری فناوریهای نوین در مدارس، صلاحیتها و شایستگیهای فناوری اطلاعات و ارتباطات معلمان است. پژوهش حاضر به منظور بررسی سطح دانش و مهارت بکارگیری ICT معلمان مدارس ابتدایی در فرایند یاددهی- یادگیری در سال تحصیلی 93-92 انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهر کرج (که 1100نفر بودند) میباشد که 300 نفر با توجه به جدول کرجسی مورگان به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد، که روایی آن توسط جمعی از اساتید، متخصصان آموزشی و تعدادی از معلمان تایید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ قابل قبول (89/0) برآورد گردید. به طور کلی نتایج این پژوهش نشان داد که دانش و مهارت بکارگیری ICT معلمان مدارس ابتدایی در فرایند یاددهی- یادگیری در سطح متوسط میباشد. همچنین تحلیل آمار استنباطی دادهها نشان داد که میان متغیرهای جنسیت و سطح دانش و مهارت بکارگیری ICT معلمان در فرایند یاددهی- یادگیری تفاوت معنادار نیست. اما میان متغیرهای سابقه تدریس، سن، میزان تحصیلات و سطح دانش و مهارت بکارگیری ICT آنها در فرایند یاددهی- یادگیری تفاوت معنادار است.
_||_