رابطه همرنگی اجتماعی و استقلال در قضاوت
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران
2 - استاد دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: اعتباریابی, همرنگی اجتماعی, استقلال در قضاوت,
ملخص المقالة :
هدف از این مطالعه، بررسی رابطۀ بین همرنگی اجتماعی و استقلال در قضاوت و اعتباریابی برای آزمون همرنگی اجتماعی است. روش پژوهش همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر دوم و سوم نظری دبیرستانهای شهرستان ساری می باشد؛ به این منظور تعداد 66 دانش آموز دبیرستان در پایه های دوم و سوم به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و سپس با استفاده از دو آزمون همرنگی اجتماعی (لطفی، 1373،1381) و آزمون استقلال در قضاوت (بارون، 1953) مورد آزمون قرار گرفتند. برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی صوری و محتوایی استفاده شد و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ بررسی و مقدار 94/0 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آماری همبستگی پیرسون استفاده شد که با در نظر داشتن تفاوتهای فردی و شخصیتی و نیز عوامل محیطی مؤثر بر همرنگی اجتماعی و با توجه به یافته های حاصل،( 01/0= 374r=-) این فرضیه تأبید شد که بین دو متغیر همرنگی و استقلال در قضاوت رابطه ی منفی در حد متوسط وجود دارد، نیز شواهد دیگری بر اعتبار آزمون همرنگی اجتماعی به دست آمده است.