بررسی راههای ترغیب دانشجویان به مطالعه کتاب های غیر درسی
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیصغری افکانه 1 , عباس شکوری شالدهی 2
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
2 - کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
الکلمات المفتاحية: مطالعه کتاب های غیر درسی, خدمات کتابخانهای, روش تدریس, مسابقات کتابخوانی,
ملخص المقالة :
هدف از انجام پژوهش حاضر هدایت دانشجویان به کتاب های غیر درسی جهت ارتقای سطح دانش و معلومات آنان است؛ این مسیر میتواند از طریق برنامه ریزی دانشگاه، تسهیل یابد. تحقیق حاضر با توجه به ماهیت آن توصیفی بوده و با عنایت به اهداف تحقیق از نوع کاربردی میباشد.جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش کلیه دانشجویان دختر و پسر رشته علوم انسانی دانشگاههای آزاد منطقه 8 در سال تحصیلی 85-84 بالغ بر 90 هزار نفر بودند و نمونه آماری پژوهش شامل 540 نفر از دانشجویان مورد نظر بود که به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار سنجش، پرسشنامه محقق ساخته ای مشتمل بر 26 سؤال بر مبنای طیف لیکرت و سه سؤال به صورت باز پاسخ بود. یافتههای پژوهش پس از تحلیل آماری با استفاده از روش خی دو، نشان داد که عوامل زیر میتواند نقش مؤثری در هدایت دانشجویان به سمت مطالعه کتبها یا غیر درسی داشته باشد: نقش روش تدریس استادان،برگزاری مسابقات کتابخوانی،برگزاری نمایشگاه کتاب،بررسی شیوههای ارایه خدمات کتابخانهای.