اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر مهارت های اجتماعی و شیوه های مقابله با استرس دانش آموزان دبیرستانی شاهد دختر رشت
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیاکبر همتی ثابت 1 , جواد خلعتبری 2 , سیدسارا موسوی 3
1 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن ، باشگاه پژوهشگران جوان ،تنکابن ،ایران
2 - دانشیار روانشناسی ، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن ، تنکابن ، ایران
3 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن ، تنکابن ، ایران
الکلمات المفتاحية: مهارت های اجتماعی, آموزش هوش هیجانی, شیوه مقابله با استرس,
ملخص المقالة :
هوش هیجانی اخرین تحول وابداع مهم در رابطه بین تفکر وعاطفه است و در زندگی روزمره اهمیت داردو باعث افزایش توانایی تعاملات اجتماعی شده است . این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که به منظور مقایسه اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر مهارت های اجتماعی و شیوه مقابله با استرس در دانش آموزان انجام گرفته است. جامعه پژوهش در این پژوهش تمامی دانش آموز دختر شاهد مقطع دبیرستان شهر رشت در سال تحصیی 89-88 بودند.نمونه ای به حجم 30 نفر از جامعه پژوهش انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه آموزش هوش هیجانی و گواه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه های مهارت اجتماعی ایندربیتزن و فوستر (1992) و شیوه های مقابله با استرس اندلر و پارکر (1990) بود. پرسشنامه مهارت های اجتماعی و شیوه مقابله با استرس به عنوان پیش آزمون و پس آزمون اجرا گردیدند. افراد گروه آموزش هوش هیجانی 12 جلسه ساختار یافته 90 دقیقه ای در هر هفته به مدت 2 ماه شرکت کردند ولی گروه گواه هیچ آموزشی را دریافت نکرد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در سطح آمار توصیفی از میانگین و انحراف استاندارد و در سطح آمار استنباطی از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شده است. نتایج یافته ها نشان داد که آموزش هوش هیجانی بر مهارت های اجتماعی و شیوه های مقابله با استرس (مسأله مداری و اجتنابی) شدت اثر بالایی دارد اما بر شیوه هیجان مداری شدت اثر پایینی دارد. می توان نتیجه گرفت که آموزش هوش هیجانی بر افزایش مهارت های اجتماعی و اتخاذ شیوههای مقابله با استرس کارامد، موثر است.