اثر بخشی آموزش مهارت حل مساله برهوش اخلاقی و ادراک خویشتن
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیسریه عزیزی 1 , پری ناز بنیسی 2 , حمیدرضا وطن خواه 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی تهران غرب ،تهران ،ایران
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب ،تهران ،ایران
3 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی ،واحدتهران غرب ،ایران،تهران
الکلمات المفتاحية: هوش اخلاقی, آموزش مهارت حل مساله, ادراک خویشتن,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش مهارت حل مساله بر هوش اخلاقی وادراک خویشتن بود. در این پژوهش شبه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل، جامعه آماری پژوهش شامل1600دانش آموزان مدارس دخترانه مقطع دوم متوسطه (16-14ساله) شهر کهریزک در سال تحصیلی 95-94 که در مدارس مشغول به تحصیل هستند می باشد و از روش نمونه گیری تصادفی ساده و گروه نمونه شامل56 دانش آموز دختر مقطع متوسطه دوم در شهر کهریزک است و حجم نمونه بر اساس ماهیت پژوهش 56 نفر که 28 نفر گروه آزمایش و 28 نفر گروه کنترل می باشد و جهت جمعآوری اطلاعات و دستیابی به نتایج مورد نظر اطلاعات از طریق برنامه مداخله ای- آموزشی مهارت حل مساله که توسط شور (2000) تهیه گردیده و پرسشنامه هوش اخلاقی لینک و کیل (2005) و پرسشنامه تصور از خود بک(1978) استفاده شد و نتایج مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته ها از طریق تحلیل کوواریانس تک متغیره انجام شد که بدین منظور فرضیه پژوهش مبنی بر وجود رابطه مثبت بین مهارت حل مساله با هوش اخلاقی و ادراک خویشتن وجود دارد. در مجموع می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت حل مساله برهوش اخلاقی وادراک خویشتن تاثیر دارد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت حل مسئله برهوش اخلاقی وادراک خویشتن موثر می باشد.
_||_