اثر بخشی آموزش روابط مادر- کودک بر کاهش کودک آزاری جسمی و عاطفی
الموضوعات :احد آهنگرانزابی 1 , سکینه سلامت قراملکی 2 , اصغر فولادی 3
1 - استادیار، گروه مشاوره ، واحد شبستر، دانشگاه آزاداسلامی ، شبستر، ایران (نویسنده مسئول)
ahangar.iaushab.ac.ir
2 - کارشناس ارشد، گروه روانشناسی تربیتی
3 - مربی ، گروه روانشناسی ، دانشگاه پیام نور، واحد آذرشهر، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: "روابط", "مادر, کودک", "کودک آزاری ",
ملخص المقالة :
اثر بخشی آموزش رابطه مادر- کودک بر کاهش کودک آزاری جسمی و عاطفیچکیده رابطه ی مادر – کودک جزء مهم ترین عوامل مطرح در سوء رفتار با کودک تلقی می شود. هدف پژوهش ارزیابی اثر بخشی آموزش رابطه مادر- کودک بر کاهش کودک آزاری جسمی و عاطفی بود.این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه است. نمونه ای به تعداد 30 نفر از بین مادران دارای کودک 10-7 ساله که در مدارس پایه اول تا چهارم ابتدایی که در شهر تبریز مشغول به تحصیل بودند به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و سپس به روش تصادفی در دو گروه آزمایش(15(n= و کنترل(15n= ) قرار گرفتند. بسته آموزشی روابط والد و کودک به گروه آزمایش در 10 جلسه ، آموزش داده شد. پرسشنامه دو بعدی کودک آزاری قبل وبعد از تشکیل جلسات بر روی هر دو گروه اجرا گردید. داده ها با روشتحلیل کوواریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاصل نشان داد که بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون کودک آزاری جسمی و عاطفی در سطح (05/0p < ) تفاوت معناداری وجود داشت. با توجه به یافته ها می توان گفت که برنامه آموزش رابطه مادر- کودک می تواند باعث کاهش کودک آزاری جسمی و عاطفی گردد. وازگان کلیدی: بهبود روابط مادر- کودک ، کودک آزاری جسمی ، کودک آزاری عاطفی
Butchart, A. and Kahane, T., (2006). preventing child maltreatment: a guide to taking action and generating evidence. The World Health Organization and InternatIonal Society for Prevention of child abuse and neglect, 32-50.
Edleson, J. L (1999). Problem with children's witnessing of domestic violence. National
Electronic Network on violence against women. Available in www.vaw.umn.edu.
Gelles, R. J., & Straus, M. H. (1988). How violent are American families? In R. J. Gelles
& M. H. Straus (Eds.), Intimate violence (pp. 98-115). New York: Simon and Schuster.
Gilbert, R., (2011). Burden and consequences of child maltreatment in high-income countries.
The Lancet, 373(9657: 68-81.
Hurst, Ryan, Ray (2001). The role of school educators in the prevention and treatment of child abuse and neglect of children. Translator: Shahram Mohammad Khani, publication beyond knowledge.
Javanmard, Gholam Hossein; Yaghoubi, Hassan and Mamghani, Jafar (2011). Study of forms and prevalence of child abuse among parents. Quarterly Journal of Exceptional Children, First Year, 3:125-113.
Khoshabi, Katayoun (1386). Investigating the prevalence of child abuse in 6-8 year old students in Tehran. Research project at the University of Social Welfare Sciences.
Landert, Gray (1390). Play therapy, the art of communication. Refugee Referee Translator. Tehran; Growth.
Marvasti, J. A (2000). Child suffering in the world: Child maltreatment by parents, culture and governments in different countries and cultures. Manchester: Sexual Trauma Center Publication.
Maykel, R., & Sepasi-Ashtiyani, M. (2008). Investigation The Effectiveness Of Cognitive-Behavioral Therapy With Problem Solving Skill Training In Reducing Test Anxiety. J Behav Sci, 4, (1), 23-7.
Marvasti, J. A (2000). Child suffering in the world: Child maltreatment by parents, culture and governments in different countries and cultures. Manchester: Sexual Trauma Center Publication.
Morawska, A & Sanders, M. R (2006). Self-administered behavioral family intervention for parents of toddlers: Effectiveness and dissemination. Behavior Research and Therapy, 44, 1839-1848.
Mamghani, Jafar; Javanmard, Gholam Hossein (1386). Comparison of the symptoms of mental disorders in parents of abused and non-abused children and the relationship between child abuse and behavioral disorders in children. Journal of Psychological Research, 10 (1): 68-70.
Ministry of Health, Treatment and Medical Education (2007). Performance Report Mental Health Office - Develop a parenting skills training program for parents Mental Health Policy,
Neitzel, C & Stright, D. A (2004). Parenting behaviours during child problem solving: The roles of child temperament, mother education and personality,and the problem-solving context. International Journal of Behavioral Development. 28(2): 166-179.
Shukuhi, M and Beh pazhuh, A. (2006). The effect of teaching anger management
skills on control of parents anger control is mental and mental. Research in the context of exceptional children, 8 (2): 319-358.
Saramet z and Amiri, sh. (2009). Prevalence of obsessive – compulsive disorder
in children . developmental psychology.5(20):333-342.
Sparato, J, Mullen, P. E., Burges, P. M., David, L, Wells, D L, Moss, S. A. (2004). Impact of child sexual abuse on mental health: Prospective study in males and females. British Journal of Psychiatry, 184, 416-421.
Runyon MK and Deblinger E. (2009). Pilot evaluation of outcomes of combined parent-
child cognitive-behavioral group therapy for families at risk for child physical abuse. Cognitive and Behavioral Practice. 16(1): 101-18.
White ,C ( 2011 ).Childhood maltreatment is linked to recurrent depression. British Medical Journal; 16: 343.
Wilson,Steven R,Jessica.Rack,Noris,Adlam(2008). Comparing Physically abusive,neglectful, and non-maltreating parents during interaction with their children: a metaanalysis of observational studies. Child abuse and neglect. Prudue university.
Yazdi, Zeinab (1388). Parenting methods. Review of studies done. Bachelor's thesis, Ferdowsi University.
Zargar, Fatemeh Vanshat Doost, Hamid Taher (2006). Investigation of population and family factors influencing the incidence of child abuse in Isfahan. Family Research Quarterly, 2 (6): 176-165.
_||_