نمود شناسی تجربه عضویت دبیران در شبکههای اجتماعی و جایگاه آن بر زندگی خانوادگی و روابط زناشویی آنها
الموضوعات :امیر مرادی 1 , رمضان برخورداری 2
1 - دانشجوی دورهی دکتری فلسفهی تعلیم و تربیت، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، (نویسندهی مسئول)amirmoradi8@yahoo.com
2 - استادیار فلسفهی تعلیم و تربیت، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی تهران،: ramazanbarkhordari@gmail.com
الکلمات المفتاحية: روابط زناشویی, شبکههای اجتماعی, نمودشناسی, زندگی خانوادگی,
ملخص المقالة :
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تجربه عضویت دبیران در شبکههای اجتماعی و جایگاه آن بر زندگی خانوادگی و روابط زناشویی آنان است. برای درک تجربه دبیران از روش نمودشناسی تفسیری که از رویکردهای پژوهش کیفی بهره گرفته شده است. نمونهها از میان دبیران آموزش و پرورش شهرستان روانسر بهگونهای انتخاب شد که متأهل و دارای حداقل یک فرزند بوده، دست کم یک سال از عضویت و فعالیت آنها در شبکههای اجتماعی سپری شده بود. دادهها از راه مصاحبه ژرف ساختار یافته و مشاهده هدفمند جمعآوری و سپس نگاشته و به روش ون منون تحلیل شدند. بر بنیاد یافتههای پژوهش میتوان تجربه دبیران را در سه موضوع اصلی تجربه درباره علل عضویت، چالشهای عضویت و راهکارهای کاهش چالشها دستهبندی و توصیف کرد. تجربه علل عضویت دربردارنده تسهیل برقراری ارتباط، پرکردن اوقات فراغت، تسهیل آزادی بیان، دستیابی به آخرین اخبار و اطلاعات، افزایش غمخواری و یادگیری و آموزش شد. چالشهای عضویت شامل هنجارشکنی، کاهش مناسبات خانوادگی، نقض حریم خصوصی، ترویج روابط غیرمتعارف، رواج فرهنگ بی بندوباری و سبک زندگی غربی شد. راهکارهای پیشنهادی دبیران نیز شامل فرهنگسازی، تنوعبخشی به برنامههای رسانه ملی، آگاهی بخشی به خانوادهها، پر کردن واقعی اوقات فراغت و ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی شد. در پایان باید گفت فناوری شبکههای اجتماعی ابزاری خنثی محسوب نشده و به بهای ارائه امکانات و خدمات منحصربفرد میتواند زندگی زناشویی و خانوادگی دبیران را با تهدید روبرو کند.
Alamolhoda, Jamileh; Saleh Sedighpour, Bahram; Blash, Farhad; Arefi, Mahboubeh (2009). The Effect of Using ICT on Ethical Attitudes of Middle School Students. Journalism Planning Studies. Third Year, No. 12. [In Persian].
Anderson, Terry; Alumi, Fati (2006). Electronic learning; from theory to practice. Translated by Eshrat Zamani and Seyyed amin Azimi. Tehran: Institute for the Development of School Information Technology. [In Persian].
Banisar, D. (2000). Privacy and Human Right. An international survey of Privacy law and developments, electronic Privacy information center. Washington D. C. 1st ed.
Barababasi, A. L & Frangos, J. (2014). Linked: the new science of networks science of networks. Basic books.
Bartholome, Mitchell K; Schoppe – Sullivan, Sara J; Glassman, Micheal; Dush, Claire M. Kamp; Sullivan,Jason M. (2012). New Parents Facebook use at the Transition to Parenthood, Family Relations, V61n3, pp 455 – 469.
Barrett, N. (1996). The state of the cybernation: cultural, political and economic implications of the internet. Kogan page Limited.
Bunge, Mario (٢٠٠٣). Philosophical Inputs and Outputs of Technology, in Philosophy of Technology: the Technological Condition (an Anthology) by Robert C. Scharff, Val Dusek, Blackwel Publisher, pp.١٧٢-١٨١.
Borgman, A. (1992). Crossing the Postmodern divide. Chicago: University of Chicago press.
Boyd, D. M, & Elison, N. B. (2007). Social network site: Definition, history and scholarship. Journal of Mediated communication, 13(1), article11.http//jcmc.indiana.edu/vol13/issue1/boyd.ellison.html.
Capurro, R. (2000). Ethical challenges of the information Society in the 21 century. International information & Library Review 32 ( ¾ ). 257-276.
Christakis, N. A & Fowler, J. H. (2007). The spread of obestiy in a large social network over 32 year. New England. Journal of medicine, 357(4), 370- 379.
Feenberg, A. (2002). Community technology and democratic rationalization. The information society. No 18. Pp181-192.
Giles, L. C. Glonek, G. F. Luszcz, M. A. & Andrews, G. R. (2005). Effect of social networks on 10 year survival in very old Australians: the Australian longitudinal study of aging. Journal of Epidemiology and Community Health, 59(7), 574- 579.
Given, L. M. (2008). The SAGE encyclopedia of qualitative research methods. (Ed). London: Sage
Gripenberg, Pernilla (2005). ICT and the shaping of Society: Exploring human- ICT relationships in everyday life. ( ph,D. thesis ). Helsinki: Edita prima Ltd.p 2.
Gonzalez, N. A. (2002). Internet addiction disorder and its relation to impulse control. M A. Dissertation. USA: Texas University, College of Psychology, 6-25.
Habermas, Jürgen (2007). The public domain of Habermas' thought. Available via the android club site to: http://www.bashgah.net/fa/content/show/5493. [In Persian].
Heidegger, M. (1996). Being and Time, Trans. J. Stambaugh, New York: State University of New York Press.
-Holloway, I; Wheeler, s.(2002). Qualitative research in nursing. (2nd Ed). London: Blackwell publishing
Huang; H. & Leung, L.(2009). Instant Messaging Addiction among Teenagers in China: Shyness; Alienation and Academic Performance Decrement. Cyber psychology & Behavior. 12 (6): 675-679. doi: 10.1089/cpb.2009.0060.
Ihde, D. (2009): Technology and science, in: Olsen, J.K.B., Pedersen, S.A. & Hendricks, V.F. (Eds): A Companion to the Philosophy of Technology, Chichester: Wiley-Blackwell, pp. 51-60.
Imanzadeh, Ali; Sajjadi, Seyyed Mehdi (2007). The basic challenges of religious education in the rhizome space. Quarterly journal of psychology and social studies. The third period, the fourth year. Ahwaz: Shahid Chamran University: 1- 18. [In Persian].
Latour, Bruno (2002). Morality and Technology. The End of the Means, Theory, Culture, and Society, Vol. 19, No. 5.
Lee, S. B. Lee, K. K. Paik, K. C. Kim, H. W. & Shin. S. K. (2001). Relationship between internet addiction and anxiety, depression and self efficacy in middle and high school students. Journal of Korean neurosychiatric Association, 40(6), 1174- 1184.
Malekian, Mostafa (1390). Ethics, sadness and information and communication technology. Information, Wisdom and Knowledge Site, Access Address:
Manning, J. C. (2005). The impact of Internet Pornography on marriage and the family: a review of the research. The porn standard: Children and pornography on the Internet. Retrieved August. Journal of Sex Education and Therapy, 22(1), 45–48.
Mohseni, Manouchehr; Doran, Behzad; Sohrabi, Mohammad Hadi (2006). The study of the effects of using the Internet on the social isolation of Internet users. Iranian Journal of Sociology, 7 (4): 72-95. [In Persian].
Naghibzadeh, Mir Abdolhossein (2007). A look at the philosophical attitudes of the twentieth century. Tehran: Tahoori. [In Persian].
Nisi, Jamil; Madhaj, Nizal (1390). Investigating the privacy and support of cyber-security environment data in Iran's penal code with a comparative look at the penal rules of Germany, England and Italy. National Conference on Electronic City. [In Persian].
Nissenbaum, H. and Walker, D. (1998). Will Computers Dehumanize Education? Princeton Uneversity, Center for Human Values.
Park, N. Kee, K. F. & Valenzuela, S. (2009). Bing immersed in social networking environment: Facebook groups, use and gratifications and social outcomes. Cyberpsychology & Behavior, 12(6), 729- 733.
Postman, N. 1995). The End of Education: Redefining the value of school. Vintage books, NY.
-Samson, J & Keen. ( 2006 ). Internet addiction. Available at: http://www.notmykid.org/parentArticles/internet/accessed30Nov.2009.
Salehi, Akbar; Baradaran, Maryam (2017). Phenomenological Pathology of Internet Role on Younger Religious Beliefs. Journal of Ethics, Year 6, Number 1, Successive 43, Spring. [In Persian].
Saroukhani, Bagher (2006). Internet and family in contemporary Iran. Proceedings of the Women and Internet Conference in the third millennium, Women's Affairs Department, Aban, pp. 35-33. [In Persian].
Selwyn, N. (2008). Web 2.0 applications as alternative environments for informal learning - a critical review,” Paper for OECD-KERIS expert meeting - Session 6 -Alternative learning environments in practice: using ICT to change impact and outcomes. Institute of Education, University of London, UK
Shields, M. K. & Behrman, R. E. (2000). Children and computer technology analysis and recommendations. The future of children, 4- 30.
Shorts, Edmond. C (1392). Methodology Studies Curriculum. Translated by Mahmoud Mehrmohammadi et al. Tehran: Publication of the samt. [In Persian].
Sokolowski, R. (2000). Introduction to phenomenology. Cambridge, NY: Cambridge University Press
Stefanesco, C.; Chirita, V.; Chirita, R.; Chele, G. (2007). Network Identity, the Intenet Addiction and Romanian Teenagers. Proceedings of the 4th WSEAS/IASME International Conference on Engineering Education, Agios Nikolaos,Crete Island,Greece,July 24-26,2007.Department Psychiatry. SOS. Buciom; 36;700282;Iasi ROMANIA.
Van Manen. M (2001). Researching lived experience human science for an action sensitive pedagogy. (3nd Ed). Ontario: Althouse Press.