بهره برداری از پیام های زیر آستانه ای در تبلیغات سیاسی
الموضوعات :
علی ریاستی
1
(دانشجوی دکترای جامعه شناسی سیاسی، گروه جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران)
ایرج ساعیارسی
2
(استادیار جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی ، واحد ابهر ، دانشگاه آزاد اسلامی ، ابهر، ایران ( نویسنده مسئول ) Email:saiearasi@au.abhar.ac.ir)
محمد جعفر بهره دار
3
(استادیار، گروه روانشناسی ، واحد ارسنجان ، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان،ایران)
الکلمات المفتاحية: تبلیغات, زیر آستانه ای, فراآگاهی, تبلیغات سیاسی, القای زیر آستانه ای,
ملخص المقالة :
دو ویژگی نوپدیدی و پنهان بودن شیوه القای پیام های زیر آستانه ای، پژوهش در گستره بهره برداری از آن را ضروری می کند و در این میان تبلیغات سیاسی با توجه به تاثیر مستقیمش بر جامعه مدنی، یکی از حوزه های با اهمیتی است که نیاز به تامل جدی دارد.این بررسی به شیوه تحلیل محتوای کیفی ترکیبی، با تحلیل پیام های زیرآستانه ای تصویری انجام شده و برای این منظور به شیوه نمونه برداری هدفمند از مجله های تایم، رولینگ استون و تیزرهای تبلیغاتی سیاسی مبادرت گردیده است.در این مقاله پس از بازخوانی مفهوم القای زیرآستانه ای، در پاسخ به این پرسش که در تبلیغات سیاسی از القای زیرآستانه ای چگونه و با چه اهدافی استفاده می گردد؟ در یافتیم که القای این گونه پیام ها با تعبیه در پس زمینه، تغییر وضوح، اندازه و رنگ تصاویر با تعقیب اهدافی مانند تبلیغات انتخاباتی، ترور شخصیت، ایجاد تغییر در افکار عمومی و نظایر آنها مورد بهره برداری قرار می گیرد.
1. Alaei Hossein, 2012, (The role of the UN Security Council in the collapse of Gaddafi regime), - Strategy Quarterly / Year 21 / Issue 36 / summer / pp. 113-139
2. Alterman Eric- (Even the support of Bob the Builder wouldn't save John McCain's erratic and undignified campaign) - The Guardian - Retrieved 16 Oct 2008 from:https://www.theguardian.com/commentisfree/cifamerica/2008/oct/16/obama-mccain-debate-reaction
3. Ayubi Hojat, The political consequences of the French electoral system, World Socio-Political Studies Volume 2 Number 2 Year 1
4. Bahrami Bahador & Lavie Nilli, 2007, (Attentional Load Modulates Responses of Human Primary Visual Cortex to Invisible Stimuli), Current Biology 17, 509–513, March 20, 2007, pp 509-513
5. Berke Richard L. , 2000, (Democrats See, and Smell, Rats in G.O.P. Ad) - New York Times- Retrieved 2000/09/12 from:
https://www.nytimes.com/2000/09/12/us/the-2000-campaign-the-ad-campaign-democrats-see-and-smell-rats-in-gop-ad.html
6. Borger Julian -2000 – (Dirty rats leave Gore a subliminal message) - The Guardian- Retrieved 13 Sep 2000 from:
https://www.theguardian.com/world/2000/sep/13/uselections2000.usa