بررسی میزان عدالت اجتماعی ادراک شده و رابطه آن با هویت قومی جوانان ترک و کرد شهرهای تبریز و بوکان .
ماریا پاشایی
1
(
دانشجوی دکتری جامعه شناسی،گروه علوم اجتماعی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
)
محمود علمی
2
(
استادیار، گروه جامعه شناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران ( نویسنده مسئول ) drmahmoodelmi@gmail.com
)
داود ابراهیم پور
3
(
استادیار، گروه جامعه شناسی، واحد تبریز ، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
)
الکلمات المفتاحية: کلمات کلیدی : هویت قومی, عدالت اجتماعی ادراک شده, جوانان ترک و کرد,
ملخص المقالة :
هویت قومی یکی از انواع هویت های جمعی و به مجموعه مشخصات و ویژگی هایی اطلاق میشود که یک قوم را از همدیگر متمایز میکند و بین اعضای قوم یک نوع احساس تعلق به یکدیگر ایجاد کرده و آنها را منسجم میکند. هدف اصلی تحقیق. تعیین رابطه بین پایبندی جوانان ترک و کرد (شهرهای تبریز و بوکان) به هویت قومی با عدالت اجتماعی ادراک شده بود. روش تحقیق پیمایش و ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه استاندارد فینی و پرسشنامۀ محقق ساخته بود. جامعه آماری. جوانان شهر تبریز و بوکان. روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک و حجم نمونه در دو گروه 771 نفر تعیین شده بود. بر اساس یافته های بدست آمده. بین عدالت اجتماعی ادراک شده و پایبندی به هویت قومی در بین جوانان ترک و کرد شهرهای تبریز و بوکان رابطه مثبت معنیداری وجود داشت و میزان پایبندی به هویت قومی و میزان عدالت اجتماعی ادراک شده در بین جوانان کرد شهر بوکان بطور معنیداری بیشتر از جوانان ترک شهر تبریز بود. میزان پایبندی به شاخصهای هویت قومی در بین جوانان ترک و کرد در شهرهای تبریز و بوکان تفاوت معنیداری نداشت ولی میزان دلبستگی اجتماعی به هویت قومی در بین جوانان کرد شهر بوکان بطور معنیداری بیشتر از جوانان ترک شهر تبریز بود.
احمد لو . حبیب ، افروغ.عماد (1381) بررسی رابطه میزان هویت ملی و قومی در بین جوانان تبریز ، فصلنامه مطالعات ملی، سال چهارم ، شماره 13
احمدلو . حبیب (1380) بررسی رابطه هویت ملی و قومی در بین جوانان تبریز ، تهران ، دانشگاه تربیت مدرس
افروغ . عماد ( 1381) هویت شناسی مذهبی و باورهای دینی ایرانیان ، مجموعه مقالات جامعه و فرهنگ ، چاپ تهران
بصیری.زهرا (1390 ) تعیین رابطه بین میزان استفاده از رسانه های جمعی و شکل گیری هویت قومی شهروندان تبریز ، پایان نامه دوره کارشناسی ارشد
پور عزت.علی اصغر(1380) مدیریت دولتی و عدالت اجتماعی، دانش مدیریت،شماره 55
جعفرپور و دیگران (1394) «تبیین رابطه هویت های سه گانه فردی،اجتماعی، ملی با میزان پایبندی شهروندان به فرهنگ شهروندی »، فصلنلمه مطالعات توسعه اجتماعی ایران ، دوره 6 ، شماره 4
- جعفری نیا.سعید و دیگران (1396) فرا تحلیل پیامدها و پیشامد های هویت سازمانی، فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی؛سال ششم،شماره 4.
راولز . جان ( 1384) عدالت به مثابه انصاف ، ترجمه : عرفان ثابتی ، تهران ، ققنوس
- قاسمی. علیرضا و گراوند جمشید، (۱۳۹۴) بررسی رابطه احساس دولت اجتماعی بر هویت ملی جوانان قوم کرد، نمونه موردی شهر قروه-، مطالعات جوانان ، بهار - دوره ۵، شماره .۱۷
گودرزی . حمید رضا ( 1380) مجموعه قوانین و مقررات حقوقی ، جهاد دانشگاهی ، تهران ، دانشگاه علامه طباطبایی
ناستی زایی. ناصر(1400)«بررسی میزان هویت ملی و مدرن دانش آموزان شهر سراوان»،فصلنامه مطالعات ملی،سال 22،شماره 3
نیلی. مسعود و همکاران (1385) اقتصاد و عدالت اجتماعی ، تهران ، نشر نی
نواح.عبدالرضا(1386)تاثیر احساس محرومیت نسبی بر هویت قومی و هویت ملی،مطالعه موردی اعراب استان خوزستان، مجله جامعه شناسی ایران،دوره 8- شماره 2
یعقوبی .جمشید(1388) درک ایرانیان از عدالت، تهران- جامعه شناسان
-Ashcreft
Furman.G.2016.Social Justice Leadership as praxis:Developing capacities through preparation programs.Educational Administration Quartrly.48(2).
Fabala.D. Others.(2017).Media,Gender and Identity:An IntRoduction, London:Routledge Press.
Phinney.j(1992)"the Multigroup Ethnic ///identityMeasure:A NewScale for use whitAdolescents andYiung Adults fromDiverse Groups." Journal of Adolescent Research.7
Rawles.gohn:1971."Theory of gustic"Harvard university. Press cambridge. Sen.Amartya.1999."developmentas freedom. Alfred akd knopes. New York.
Tagfel, H. (1982) Social Identity and Intergroup Relations.Combidge: Cambridge University Press.
Turner G.& Haslam S. (2001) Social identity organization and Leadership .in: E. Turner. Group at work London: Laswrence Erlbaum Associates publishers
Valk.Aune& Kristel.Karu (2001)Ethnic Attitudes in Relation to Ethnic Pride and Ethnic Dieeerentiation ",Journal of Social Psychology.Vol.141,No.5
_||_