ارائه مدل رسانه ای ارتباطات محیط زیستی از منظر متخصصان علوم اجتماعی و محیط زیست
الموضوعات :اسمعیل پوردلشاد 1 , امیر عبدالرضا سپنجی 2 , علی اصغر کیا 3
1 - گروه ارتباطات، روزنامه نگاری و رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران.
2 - استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.
3 - استاد گروه روزنامه نگاری، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: ارتباطات, مدل رسانه ای, محیط زیست, گراندد تئوری, تلویزیون.,
ملخص المقالة :
مسایل محیط زیستی به علت نقش بالای آن در زندگی فردی و اجتماعی، اذهان بسیاری از افراد جامعه، متخصصان و حتی سیاستمداران را به خود مشغول کرده است، در این راستا رسانهها از ظرفیتهای بالایی در افزایش دانش و آگاهیهای محیط زیستی افراد جامعه برخوردارند، لذا این تحقیق با هدف ارائه مدل رسانهای به منظور تسریع و بهبود در ارتباطات محیط زیستی و با روش داده بنیاد (گراندد تئوری) انجام شده است. مهمترین موضوعات محیط زیستی که از شاخصهای ارزیابی سازمانهای جهانی مرتبط نیز محسوب میشوند، در نیمه دوم سال 98 و نیمه اول سال 99 دردو رسانه تلویزیون و اینستاگرام مورد بررسی قرارگرفتند این موضوعات عبارتند از: آب، آلودگی هوا، مصرف انرژی، منابع طبیعی، پسماند، گازهای گلخانهای و تنوع زیستی. در ادامه به منظور ارائه مدل رسانهای با تعداد 16 نفر از متخصصان رشته های محیط زیست، علوم ارتباطات و علوم اجتماعی که اغلب از استادان دانشگاه و به روش گلوله برفی انتخاب شده بودند، مصاحبه انجام شد. نتایج تحقیق پس از پیاده سازی و تجزیه و تحلیل مصاحبه ها، شامل شرایط علی (ناآگاهی محیط زیستی، فقدان اطلاعات و دانش محیط زیستی)، شرایط زمینهای (عوامل سیاسی- قانونی، شرایط اجتماعی و فرهنگی)، عوامل مداخله گر (فناوری و مخاطبان) و عوامل راهبردی موثر در پیامدهای مطلوب رسانهای (تنوع و تمرکز، نوآوری ، اعتماد سازی در تلویزیون به عنوان رسانه ملی) بود که میتواند با حفظ مخاطبان سنتی و جذب مخاطبان جدید به ترویج و ارتقای فرهنگ محیط زیستی کمک کند.