رضایت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز از خدمات آموزشی و رفاهی دانشگاه (در سال تحصیلی 96-1395)
الموضوعات :کریم اکبرزاده 1 , صادق ملکی آوارسین 2
1 - کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز– ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز– ایران (نویسنده مسئول).
الکلمات المفتاحية: رضایت دانشجویان, خدمات آموزشی و رفاهی, دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر مطالعه رضایت دانشجویان از خدمات آموزشی، رفاهی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 1396-1395 می باشد. روش تحقیق، روش توصیفی از نوع پیمایش است و به لحاظ هدف، تحقیق کاربردی می باشد. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز به تعداد 8602 نفر (3854 پسر و 4748 دختر) که در 14 دانشکده در رشته های مختلف مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه تحقیق نیز با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر به دست آمد. ابزار اندازه گیری تحقیق پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی رضایت دانشجویان از خدمات آموزشی، رفاهی دانشگاه علوم پزشکی تبریز می باشد که اعتبار آن بر اساس اعتبار صوری به تایید رسید و میزان پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 93/0 برآورد گردید. برای آزمون فرضیه ها، پس از تست نرمال بودن توزیع متغیرها با استفاده از آزمون کولموگروف– اسمیرنوف، آزمون تحلیل واریانس یکطرفه مورد استفاده قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که بین رضایت از خدمات آموزشی براساس گروه سنی و رشته تحصیلی دانشجویان تفاوت معنی دار وجود دارد، ولی بین رضایت از خدمات رفاهی بر اساس گروه سنی و رشته تحصیلی دانشجویان تفاوت معنی داری وجود نداشت.
منابع
ازکمپ، ارگیل. (1369). روانشناسی کاربردی. ترجمه: فرهاد، ماهر. انتشارات آستان قدس رضوی.
پارسا، محمد. (1371). روانشناسی تربیتی. انتشارات بعثت، چاپ دوم.
پارسا، محمد. (1382). بنیادهای روانشناسی. انتشارات سخن، چاپ دوم.
چلبی، مسعود. (1375). جامعهشناسی نظم، تشریح و تحلیل نظری نظم اجتماعی. تهران: نشر نی.
رفیعپور، فرامرز. (۱۳۷۲). سنجش گرایش روستاییان نسبت به جهاد سازندگی، پژوهشی در سه استان اصفهان، فارس و خراسان. ناشر و مرکز تحقیقات و بررسی مسائل روستایی نشر ارغنون.
رفیعپور، فرامرز. (1372). سنجش گرایش روستائیان نسبت به جهادسازندگی، پژوهشی در سه استان اصفهان، فارس و خراسان. مرکز تحقیقات و بررسی مسایل روستایی وزارت جهاد سازندگی تهران.
ساعتچی، محمود. (1369). روانشناسی در کار سازمان و مدیریت. انتشارات آموزش مدیریت دولتی.
شکرکن، حسین؛ و ارشدی، ن. (1386). بررسی رابطه فشار روانی ناشی از تعارض و ابهام نقش با عملکرد و خشنودی شغلی با توجه به اثرهای تعدیل کننده استقلال کاری و پیوستگی گروهی در کارکنان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب- منطقه اهواز، مجله علوم تربیتی و روانشناسی. دوره سوم، سال چهاردهم شماره 2، صص 148-129.
Shahzadi, S., Saleem, K., Moosa, A. I., Rashid, A. K. (2017). Service Quality and Student Satisfaction: The Moderating Role of University Culture. Reputation and Price in Education Sector of Pakistan, Iranian Journal of Management Studies (IJMS). 10, P.p: 237-258
Peterson B. (2004). Cultural intelligence: A gude to working with people from other cultures. Yurmouth, ME Intercultural Press.
Peterson, Brooks. (2004). Cultural Intelligence aGuide to Working with People from Other Culture. Yarmouth, ME: Intercultural Press.
_||_