بررسی رابطه بین میزان بهرهمندی از رسانههای نوین (اینترنت) و میزان پایبندی نسل جوان به ارزشهای اجتماعی (با تاکید بر مطالعه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تبریز و علوم و تحقیقات آذربایجانشرقی)
الموضوعات :
1 - دانشآموخته کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی با گرایش ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران.
2 - استادیار پژوهشگاه مطالعات علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی (نویسنده مسئول).
الکلمات المفتاحية: اینترنت, بهرهمندی, پایبندی, ارزشهای اجتماعی,
ملخص المقالة :
مقاله حاضر "رابطه بین میزان بهره مندی از رسانه های نوین (اینترنت) و میزان پای بندی نسل جوان (دانشجویان) به ارزش های اجتماعی" را مورد مطالعه قرار می دهد. برای نیل به این هدف ابتدا تعاریفی از ارزش و ارزش های اجتماعی، اینترنت و پای بندی به ارزش ها، ارائه شد و نظریه های مربوط به ارزش های اجتماعی و رسانه های جمعی مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس نظریه ها و دیدگاه های تبیین کننده رسانه ها و ارزش های اجتماعی و هم چنین دیدگاه های داخلی و خارجی مورد بحث و بررسی قرارگرفت. جامعه آماری این پژوهش از بین دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و واحد علوم و تحقیقات آذربایجان شرقی که بین 22 تا 40 سال سن دارند و در نیمسال دوم سال تحصیلی (93-1392) در این واحدهای دانشگاهی در حال تحصیل بودند انتخاب شدند. در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده و با بهره گیری از پرسشنامه اطلاعات مورد نیاز تحقیق گرد آوری شده است. نتایج نشان داد رابطه بین میزان بهره مندی از اینترنت و معیار ظاهری، قرابت و خویشاوندی، طبقه اجتماعی، معیارهای مدرن و سنتی در پوشش، دین گرایی و خاص گرایی معنادار و معکوس است و رابطه بین میزان بهره مندی از اینترنت و رابطه اجتماعی بین دختر و پسر، قانون گرایی، ثروت گرایی و مسئولیت پذیری معنادار و مستقیم است. این نتایج نشان می دهد اینترنت به عنوان یکی از رسانه های دارای مخاطب خاص به نسبت کارکرد و بهره مندی جوانان دانشجو بر ارزش های اجتماعی آن ها تاثیرگذار بوده است.
آزاد ارمکی، ت؛ و دیگری. (1383). تکوینحوزه عمومی و گفت و گوی عقلانی. مجله جامعهشناسی ایران. دوره پنجم، شماره یک، ناشر انجمن جامعهشناسی ایران.
استیون، و. (1380). خرد، عدالت و نوگرایی. ترجمه: م، حریریاکبری. تهران: قطره.
اسلوین، ج. (1380). اینترنت و جامعه. ترجمه: ع، گلیگوری. تهران: نشر کتابدار.
آقابابائی، ع. و دیگران. (1388). مطالعه عوامل موثر بر استفاده جوانان از اینترنت تحلیلی بر نتایج یک پیمایش در استان چهار محال و بختیاری.
اینگلهارت، ر. (1373). تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته صنعتی. ترجمه: م، وتر. تهران: انتشارات کویر.
بیرو، آ. (1367). فرهنگ علوم اجتماعی. مترجم: ب، ساروخانی. تهران: انتشارات کیهان.
پیوزی، م. (1379). یورگن هابرماس. ترجمه ا. تدین. هرمس.
توکلی، م. (1378). ارزشها و ابزارهای سنجش. فصلنامه پژوهش و سنجش. دوره 4، شماره 15-14.
جانسون، چ. (1361). تحول انقلاب. ترجمه: ح، الیاسی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
جکسون هاریس، ر. (1390). روانشناسی شناختی وسایل ارتباط جمعی. ترجمه: ح، اسدزاده و گروه مترجمان. تهران: انتشارات مرکز تحقیقات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
خاکی، غ، م. (1382). روش تحقیق در مدیریت. مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، چاپ دوم.
داریاپور، ز. (1386). ساختار ارزشی و مناسبات نسلی. دو فصلنامه جوانان و مناسبات نسلی. شماره اول.
ذکائی، م، س. (1383). جوانان و فراغت مجازی. فصلنامه مطالعات جوانان. شماره 6.
ذکائی، م، س. (1385). اینترنت و هویت. فصلنامه مطالعات فرهنگی. سال 7 شماره 1.
ذکائی، م، س؛ و دیگری. (1388). فرهنگ جوانان و تلفن همراه. فصلنامه تحقیقات فرهنگی. سال دوم شماره 7، پائیز 1388.
گیدنز، آ. (1378). تجدد و تشخص، جامعه و هویت شخص در عصر جدید. ترجمه: ن، موفیان. تهران: نشر نی.
ساعی، م. (1390). رسانهها و ارزشها. ماهنامه تخصصی رادیو. تهران، سال هشتم، شماره 50.
ساعی، م. (1391). بررسی رابطه بهرهمندی از تلویزیونهای ماهوارهای و همگراییارزشی بین نسلی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات وزارت ارشاد اسلامی.
ساعی، م. (1391). روزنامه شرق،ص 9.
توسلی، غ، ع. (1369). نظریههای جامعهشناسی. تهران: انتشارات سمت.
ویندال، س؛ و همکاران. (1376).کاربرد نظریههای ارتباطات. ترجمه: ع، دهقان. تهران: مرکز مطالعات تحقیقات رسانهها.
http://www.daneshju. ir/forum/f1081/t115562.html