بررسی میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد خدمات شهری و عوامل اجتماعی- اقتصادی مرتبط با آن در شهر نقده
الموضوعات :
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز؛ کارشناسی ارشد جامعهشناسی، تبریز- ایران.
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه علوم اجتماعی؛ تبریز- ایران (نویسنده مسئول).
الکلمات المفتاحية: مشارکت اجتماعی, پایگاه اجتماعی- اقتصادی, : رضایتمندی,
ملخص المقالة :
دراین مقاله به تعیین میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری و بررسی عوامل اجتماعی و اقتصادی مرتبط با آن درشهر نقده پرداخته شده است. نوع و روش تحقیق ترکیبی (پیمایشی واسنادی و ...) بوده و از ابزار اندازه گیری پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات از میان 381 سرپرست خانوار نمونه که به روش نمونهگیری خوشهای توام با متناسب با حجم انتخاب شده بود، استفاده گردیده است. نتایج یافتهها حاکی از آن است که میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری در سطح متوسط به پایین قرار دارد. عواملی هم چون رضایت اجتماعی، اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی، پایگاه اجتماعی- اقتصادی، میزان انتظارات برمیزان رضایتمندی شهروندان تأثیرگذار بودهاند. تجزیه وتحلیل اطلاعات در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام گردید. در بخش توصیفی جداول فراوانی و نمودارهای مربوط به گویهها و متغیرها اندازهگیری شده و در بخش آماراستنباطی بااستفاده از روشهای آماری همبستگی پیرسون، آزمون تیتست وهم چنین تحلیل واریانس روابط موجود دربررسی شدند. دراین میان متغیرهای اعتماد اجتماعی و رضایت اجتماعی به ترتیب بیشترین و کمترین سهم را در تبیین متغیر وابسته ایفا می نمایند.
آزاد ارمکی، ت. (1376) .نظریههایجامعهشناسی.تهران: انتشارات سروش .
برکپور، ن؛ و دیگری. (1389). ارزیابی عملکرد شهرداری بر پایه سنجش میزان رضایت مردم از خدمات شهری.(نمونه موردی: مناطق 1و11شهر تهران )تابستان.
توسلی، غ. (1376). نظریههای جامعهشناسی. تهران: انتشارات سمت.
حسینیمقدم، ع. (1386) .بررسیمیزانرضایتمندیشهروندانازنحوه رفتارکارکنانکلانتریهایفرماندهیانتظامیکرج. پایاننامه کاشناسیارشد،.دانشگاه علوم انتظامی.
حکمتنیا، ح؛ و دیگری. (1386). سنجش میزان و عوامل موثر بر رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری، مطالعه موردی شهر یزد. جغرافیا وتوسعه. بهار و تابستان1386، شماره20 (5 پیاپی 9).
خاکی، غ. (1381). راهبرد مجازی سازی دولت: مهمترین چالش پیشروی نظام اداری در برنامه چهارم توسعه). فصلنامه فرآیند مدیریت و توسعه. سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، شماره 58، زمستان، صص 36-23.
رجببیگی، م. (1377). ابعاد کیفیت در بخش دولتی. فصلنامه مدیریت دولتی. مرکز آزموش مدیریت دولتی، شماره 40.
رجبصلاحی، ح. (1381). ساختار حکومت محلی و چالشهای تجربی. تهران: انتشارات سازمان شهرداریهای کشور.
ریترز، ج. (1381). نظریه جامعهشناسی در دوران معاصر. ترجمه: م، ثلاثی. تهران: نشر علمی. چاپ هشتم.
شعارینژاد، ع. (1378). روانشناسیرشد.تهران: انتشارت اطلاعات.
شیخمحمدی، م؛ و دیگری. (1384). مدیریت مشارکتپذیر بر اساس نظام پیشنهادها. انستیتو ایز ایران، تهران.
طاهری، ا. (1377). اداره امور شهرداریها. تهران: انتشارات قومس.
کاظمی، ع. (1379(. مدیریت سیاسی و خطمشی دولتی. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. چاپ اول.
گیدنز، آ. (1380). پیامدهای مدرنیته. ترجمه: م، ثلاثی. تهران: نشر مرکز.
معینفر، س؛ و دیگری. (1384). بررسی میزان نارضایتی شغلی معلمان و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن، (مطالعه موردی معلمان شهر نیشاپور). مجله جامعهشناسی ایران. دوره ششم، شماره 1.
میرفردی، ا؛ و دیگری. (1380). بررسی میزان و عوامل مؤثر بر رضایتمندی مشترکین برق خانگی شرکت توزیع نیروی برق استان فارس. شرکتتوزیعنیرویبرقاستانفارس.
مورهد، گ. (1374). رفتار سازمانی. ترجمه: م، الوانی؛ و دیگری. تهران: چاپ صهبا. چاپ اول.
Webster, (1981). Webster.
Duffy, B.(Ipsos), (2009). one word many place, citizens views of municipal government and local areas across the world.
Turner, J. H. (١٩٩٨). The Structure of Sociological Theory. Wadsworth.