شناسایی عوامل مرتبط با گرایش به جهانی شدن فرهنگ در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
الموضوعات : sociologyخسرو اکبری 1 , حسین میرزایی 2 , توکل آقایاری هیر 3
1 - کارشناس ارشد جامعهشناسی، تبریز- ایران.
2 - استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد- ایران
3 - دانشگاه تبریز
الکلمات المفتاحية: هویت ملی, اعتماد اجتماعی, جهانیشدن فرهنگ, هویت قومی و دسترسی به رسانه,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر به منظور شناسایی عوامل مرتبط با گرایش به جهانی شدن فرهنگ دربین دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی واحدتبریز به انجام رسیده است. پرسش اصلی این است که عوامل تأثیرگذار برگرایش دانشجویان به جهانی شدن فرهنگ کدامند؟ نوع روش تحقیق پیمایشی میباشد و جامعه آماری آن را دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز تشکیل میدهد که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 377 نفر به دست آمده و با استفاده از شیوه نمونه گیری مطبق نمونهها انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه محقق ساخته میباشد. دادهها با استفاده ازنرم افزار آماری SPSS تحلیل گردید و آزمونهای تی تست، تحلیل واریانس یکطرفه و پیرسون برای آزمون رابطه بین متغیرها مورد استفاده قرار گرفتند. یافتهها نشان داد بین هویت ملی، اعتماد اجتماعی و هویت قومی با گرایش به جهانی شدن فرهنگ رابطه وجود دارد؛ و طبقات بالا گرایش بیشتری نسبت به جهانی شدن فرهنگ دارند.
