مطالعه و بررسی تاثیر آموزش به زبان مادری بر افزایش انگیزه تحصیلی دانشآموزان (مطالعه موردی: دانشآموزان مقطع متوسطه ناحیه یک شهر سنندج 92-1391)
الموضوعات :شهین الهمرادی 1 , سیفاله سیفاللهی 2
1 - دانشآموخته کارشناسی ارشد مطالعات زنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران- ایران.
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران- ایران.
الکلمات المفتاحية: انگیزه, آموزش به زبان مادری, تسهیل در یادگیری و اعتماد به نفس,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر مطالعه تاثیر آموزش به زبان مادری بر افزایش انگیزه تحصیلی دانشآموزان میباشد که با استفاده از روش های اسنادی و مطالعه میدانی انجام گرفته است. در این پژوهش با 80 نفر مصاحبه عمیق انجام گرفت که شامل سه گروه دانشآموزان، معلمان و صاحبنظران درحوزههای مربوط به جامعه شناسی آموزش و پرورش، زبانشناسی و ادبیات را شامل میشود. از تحلیل محتوای داده ها و مطالعات میدانی این نتاج به دست آمد: هر چهار فرضیه مورد نظر در زمینه تاثیر آموزش به زبان مادری و نقش آن در ایجاد انگیزه، دادن اعتماد به نفس، تسهیل در امر یادگیری و از بین بردن از خودبیگانگی افراد، تایید شد. در پایان با توجه به نتایج حاصله راهکارهای کاربردی و راهبردی جهت راهیابی آموزش به زبان مادری در مدارس ارائه شده است.
اُگریدی، و؛ و همکاران. (1390). درآمدی بر زبانشناسی معاصر. ترجمه: ع، درزی. تهران: انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
پارسا، م. (1389). انگیزش و هیجان. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
زارع، ح. (1390). روانشناسی یادگیری. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
سیف، ع، ا. (1390). روانشناسی پرورشی نوین. تهران: انتشارات نشر دوران.
شارعپور، م. (1389). جامعهشناسی آموزش و پرورش. تهران: انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت). مرکز پژوهش و توسعه علوم انسانی.
صفارینیا، م. (1389). روانشناسی اجتماعی در تعلیم و تربیت. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
طالبزاده، ع، ر. (1390). تحلیلی بر دو زبانگی در نظام آموزشی ایران از دیدگاه جامعهشناسی زبان. انتشارات سمت.
علوی، ک. (1389). تفکر و زبان. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
قوامی، ل؛ و دیگری. (1387). بررسی نظریهها و عوامل موثر بر دو زبانگی. انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و اجتماعی.
کولایینژاد، ج. (1389). روانشناسی آموزش خواندن. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
هایدگر، م. (1389). شعر و زبان و اندیشه رهایی. ترجمه: ع، منوچهری. تهران: انتشارات مولی.
بیتس، د. (1389). انسانشناسی فرهنگی. ترجمه: م، ثلاثی. تهران: انتشارات علمی. چاپ هشتم.
خدیوی و همکاران. (1390). دو زبانگی و آموزش، چالشها، چشماندازها و راهکارها. تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
Cornelia, H. (2006). Language Acquisition. The Growth of Grammar. MIT Press.
Snow, Kathie. (2010). people first language. www.disabilityisntrual.com.