بررسی میزان اعتماد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه به صحت و استقلال اخبار خبرگزاری ایرنا و فارس
الموضوعات :علیاصغر شادجو 1 , صفر حیاتی 2
1 - دانشجوی کارشناسیارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران.
2 - گروه علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران (نویسنده مسئول).
الکلمات المفتاحية: اخبار, اعتماد, خبرگزاری, ایرنا, فارس و دانشجویان دانشگاه آزاد ارومیه,
ملخص المقالة :
تهیه و انتشار خبر از رسالت های اصلی خبرگزاری ها است و این وسایل ارتباطی در تلاش هستند تا نیازهای خبری مخاطبان خود را تامین نمایند. میزان اعتماد مخاطبان به دو خبرگزاری مطرح کشور یعنی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به عنوان خبرگزاری رسمی دولتی وخبرگزاری فارس به عنوان رسانهای مستقل از منظر صحت و استقلال، در میان دانشجویان دانشگاه آزاد شهرستان ارومیه در این پژوهش بررسی و برای این تحقیق از نظریه رضامندی، وابستگی مخاطبان، برجسته سازی، شکاف آگاهی و اشاعه نوآوری با روش پرسشنامهای محقق ساخته و از طریق پیمایش به صورت آزمون تصادفی در میان دانشجویان در سطوح لیسانس، فوقلیسانس و دکتری و برای آزمون نتایج نیز از برنامه نرم افزار spss استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی نشان میدهد که بین وابستگی انتفاعی و سیاسی خبرگزاری ایرنا به دولت با گرایش آن به سوگیری در انتشار اخبار رابطه مثبت و بالایی وجود دارد. هم چنین بین اعتماد و توجه به اخبار با گرایش سیاسی دانشجویان به آن نیز رابطه مثبت و بالایی وجود دارد و وجود گرایش و حمایت خاص خبرگزاری ایرنا از دولتهای مستقر درمقاطع مختلف سیاسی نیازمندی به تدوین برنامه مدیریتی فراجناحی در این خبرگزاری و فعالیت خبرگزاری مستقل در کشور را الزامی میکند.
امیر کافی، م. (1380). اعتماد اجتماعی و عوامل موثر بر آن. نمایه پژوهش. شماره هجدهم.
امیری، م؛ و دیگری (1391). بررسی رابطه میان نگرش سیاسی، اعتماد به رسانه ملی، مخاطبان فعال و گرایش دانشجویان دانشگاههای تهران به شبکههای اجتماعی مجازی. مجله مطالعات میان رشتهای در رسانه و فرهنگ. سال دوم، شمارهی دوم. ناشر: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
بهزاد، د. (1382). بررسی ارتباط بین اجزاء سطوح و ابعاد ساختار اعتماد اجتماعی در بین خانوارهای سنندج. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران.
توسلی، غ؛ و دیگری. (1382). سرمایه در نظریات کلاسیک و جدید با تاکید بر نظریههای سرمایه اجتماعی. فصلنامه علوماجتماعی. شمارهی بیست و شش.
جاهبین، ز؛ و دیگری. (1392). عوامل موثر بر اعتماد به عملکرد روابط عمومی قوه قضائیه. مجله مطالعات رسانهای. سال هشتم، شمارهی بیست و سه.
درگاه ملی آمار ایران. (1390). گزیده نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن. تهران: سایت مرکز آمار ایران.
دلاور، ع. (1384). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: نشر ویرایش.
زتومکا، پ. (1386). اعتماد: نظریه جامعهشناختی. ترجمه: غ، غفاری. تهران: نشر شیرازه .
سروین، و؛ و دیگران. (1381). نظریههای ارتباطات. ترجمه: ع، دهقان. تهران: نشر دانشگاه تهران.
سعادت، ر. (1386). تخمین سطح و توزیع سرمایه اجتماعی استانها. فصلنامه علمی-پژوهشی رفاه اجتماعی. سال ششم، شمارهی بیست و سه.
سووی، آ. (1371). افکار عمومی و تاثیر آن در زندگی اجتماعی. ترجمه: ج، شیرنی. تهران.
شاهمحمدی، ن. (1389). عوامل موثر بر اعتماد به رسانه با تاکید بر خبر. فصلنامه تخصصی آموزش و پرورش.شمارهی شصت و نهم. ناشر: معاونت سیاسی صدا و سیما.
شایگان، ف. (1387). بررسى میزان اعتماد مردم به پلیس (مطالعه موردى شهر تهران). فصلنامه دانش انتظامى. سال دهم، شماره دوم.
صالحی امیری، س. (1386). مفاهیم و نظریههای فرهنگی. تهران: نشر ققنوس. چاپ اول.
عاملی، س. (1382). مطالعات انتقادی استعمار مجازی آمریکا، قدرت نرم و امپراتوریهای مجازی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
علوی، پ. (1375). ارتباطات سیاسی. تهران: موسسه نشر علوم دینی.
گیدنز، آ. (1378). تجدد و شخصیت. ترجمه: ن، موفقیان. تهران: نشر نی.
محمدی، ا. (1393). اعتماد به تلویزیون و عوامل موثر بر آن. پایاننامه کارشناسیارشد علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی شهید بهشتی.
ین شویره، ک؛ و دیگری. (1385). واژگان بوردیو. ترجمه: م، کتبی. تهران: نشر نی، چاپ اول.