شناسایی و مقایسه میزان شناخت و علاقهمندی دانشآموزان به اساطیر باستانی و معاصر
الموضوعات :مهران صمدی 1 , فاطمه سادات رضوی 2
1 - استادیار گروه ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز؛ تبریز- ایران (نویسنده مسئول).
2 - کارشناس ارشد ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز- ایران.
الکلمات المفتاحية: رسانه, اسطوره, دفاع مقدس, دینداری, اسطورهسازی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر باهدف شناسایی و مقایسه میزان شناخت و علاقه مندی نسل جوان به اساطیر باستانی و معاصر و هم چنین چهره های دفاع مقدس ملی و بومی انجام گرفته است. نمونه این پژوهش از طریق نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای از بین دانش آموزان مدارس ناحیه 2 تبریز انتخاب گردیده است. حجم نمونه آماری مطابق جدول مورگان 364 نفر تعیین شد. پژوهشگر برای جلوگیری از افت تعداد پرسشنامه، تعداد435 پرسشنامه دربین افراد نمونه مورد مطالعه توزیع کرده و پس از حذف پرسشنامه های ناقص 365 پرسشنامه را مورد بررسی قرار داد. روش جمع آوری اطلاعات به شکل میدانی و از طریق یک پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش میزان آشنایی بااساطیر و پرسشنامه استاندارد دین داری گلاک و استارک برای سنجش میزان دین داری می باشد. نتایج نشان داد که بین میزان آشنایی دانش آموزان با اساطیر باستانی و معاصر و چهره های دفاع مقدس ملی و بومی تفاوت معنی داری وجود دارد. هم چنین نتایج نشان می دهد ارتباط معنی داری بین میزان تعلق مذهبی دانش آموزان و میزان آشنایی آنان با هریک از اساطیر و چهره - های دفاع مقدس وجود دارد.
افراسیابپور، ع، ا. (1389). ریشههای عرفانی در اساطیر ایران. فصلنامه تخصصی عرفان. سال ششم، شماره بیست و چهار، صص 32-13.
امینیان، ب؛ و دیگری. (1391). نقش اسطورهها در هویت ملی و ملتسازی: مورد ایران. نشریه ادبیات پایداری دانشگاه شهید باهنر کرمان. سال سوم، شماره ششم، صص 46-2.
امینیان، ب؛ و دیگری. (1391). نقش اسطورهها در هویت ملی و ملتسازی. نشریه ادبیات پایداری دانشگاه شهید باهنر کرمان. سال سوم، شماره ششم، صص 46-27.
باباخانی، م. (1389). اسطوره در شناخت ادبیات. فصلنامه علمی پژوهشی نقد ادبی. سال سوم، شماره 11و12، صص 32-7.
پرمول، م. (1335). درآمدی بر سیر فلسفه در ایران باستان. تهران: جهان کتاب.
ستاری، ج. (1376). اسطوره در جهان امروز. تهران: نشر مرکز.
ستاری، ج. (1387). اسطوره و رمز. مجموعه مقالات. تهران: انتشارات سروش.
ستاری، ج. (1383). سایه ایزوت و شکرخند شیرین. تهران: نشر مرکز.
سگال، ر. ( 1389). اسطوره. ترجمه: ف، فرنودفر. تهران: انتشارات بصیرت.
سورین ورنر، ت. (1381). نظریههای ارتباطات. ترجمه: ع، دهقان. تهران: دانشگاه تهران.
فرهنگی، ع، ا. (1374). ارتباطات انسانی. تهران: خدمات فرهنگی رسا. جلد 1.
کاستلز، ا. (1380). عصر اطلاعات، اقتصاد، جامعه و فرهنگ. ترجمه: ا، علیقلیان و دیگری. تهران: طرح نو.
کاستلز، ا. (1380). عصر اطلاعات، قدرت هویت. ترجمه: ح، چاوشیان. تهران: طرح نو.
کرایب، یان، (1381). نظریه اجتماعی مدرن. ترجمه: ع، فجر. تهران: نشر آگه.
کازنو، ژ. (1364). قدرت تلویزیون. ترجمه: اسدی. تهران: امیرکبیر.
کلمن، ج. ( 1377). بنیادهای نظریه اجتماعی. ترجمه: م، صبوری. تهران: نشر نی.
لافورگ، ر. (1374). نماد پردازی در جلال ستاری، اسطوره و رمز. تهران: انتشارات سروش.
محمودی بختیاری، ع. (1368). زمینه فرهنگ و تمدن ایران، (نگاهی به عصر اساطیر). تهران: انتشارات پاژنگ.
مختاری، ع. (1380). بررسی جایگاه دین در ساختار فکری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز. پایاننامه کارشناسیارشد پژوهشگری علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن.
هینلز، ج. (1373). شناخت اساطیر ایران. ترجمه: ژ، آموزگار و دیگری. تهران: نشر چشمه.
Rauch, S. (2003). NeilGaiman’s The Sandman and Joseph Campbell. In Search of the Modern Myth, Holicong:Wildside press.