تحلیل و مقایسه محتوای سنگ نوشتههای قبور بهشت زهرای تهران در دو دهه (1384-1374) و (1394-1384) با تاکید بر ارزشهای برجسته
الموضوعات :رضا پورناصرانی 1 , ندا سلیمانی 2
1 - کارشناس ارشد ارتباطات اجتماعی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز- ایران.
2 - گروه ارتباطات اجتماعی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز- ایران (نویسنده مسئول
الکلمات المفتاحية: مرگ, بهشت زهرای تهران, سنگ نوشتهها, قبور, ارزشهای برجسته شده, تحلیل و مقایسه,
ملخص المقالة :
گورستان ها ازمکان هایی هستندکه می تواند آداب، سنت ها و فرهنگ جوامع را به واسطه نوع عزاداری در مراسم خاکسپاری، شیوه برخورد با پدیده مرگ و هم چنین سنگ نوشته های قبور به تصویر بکشند. بروز و ظهور آداب سوگواری، موسیقی، آواهای عزاداری، شکل ها و محتوای مراسم ها و هم چنین مطالعه سنگ نوشته ها و اشکال روی قبور می تواند نوع نگرش و ارزش های برجسته جوامع را نمایان نماید. سنگ قبور اجتماع نشانه های تصویری و نوشتاری است. این علائم و نشانه ها با نگاهی به فرهنگ عمومی میتوانند به عنوان پیام هایی برای آیندگان در نظر گرفته شوند. تغییرات مشهود در فرم و نحوه محوطه سازی گورستان ها، ترتیب قرار گیری سنگ مقابر و تندیس ها و سنگ نوشته ها، تصاویر وکتیبه ها، صحنه هایی از فرهنگ عمومی و ارزش های جامعه و حتی از یاد رفتگان را بیان می کنند که می تواند به مرور زمان دستخوش تغییرات گسترده ای قرار گیرد که در این پژوهش مورد بررسی و بازخوانی قرار خواهند گرفت. مکانِ مورد مطالعه ما گورستان بهشت زهرای تهران و انتخاب سنگ قبرهایی است که متعلق به دو دهه اخیر میباشند. بدین ترتیب با عکس برداری از قطعاتِ مورد نظر، به تقسیم بندیِ قبور در نشانه های نوشتاری، تصویری، تاریخ تولد و فوت و دیگر نشانه های حک شده بر سنگ ها پرداختیم و پس از کدگذاری به تجزیه و تحلیل نهایی رسیدیم. بر این اساس سنگِ قبور دهه اول مورد مطالعه (1383-1374) با نگاهی به ارزش های برجسته شده سنتی، ارزش مدارانه و امری اجتماعی از سوی بازماندگان ساخته شده است. حال آن که سنگ قبور دهه دوم (1394-1384) دارای ارزشهای متفاوت تری بوده و گرایش های تجملاتی با نگاهی فردگرایانه تر در آن برجسته شده است.
آنه ماری، دینه سن. (1390). در آمدی بر نشانهشناسی. ترجمه: مظفر، قهرمان. تهران: نشر پرسش.
بابک، احمدی. (1375). از نشانههای تصویری تا متن. تهران: نشر مرکز.
امیلیا، نرسیسیانس. (1391). انسان، نشانه، فرهنگ. تهران: نشر افکار.
باردن، لورنس. (1374). تحلیل محتوا. ترجمه: ملیحه، آشتیانی و محمد، یمنیدوزی سرخابی. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
بخشی، حامد؛ و همکاران. (1383): تحلیل محتوای ارزشهای مندرج در فیلمها و سریالهای سیمای جمهوری اسلامی ایران. مشهد: مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی.
بخشی، حامد. (1385). تحلیل محتوای نمودهای دینی در آثار سینمایی جشنواره رویش 1384. مشهد: حوزه هنری خراسان رضوی.
خوشنویس، اعظم. (1376). تحلیل محتوای فیلمهای سینمایی شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران.
جیمز، الکینز. (1385). نظریه نشانهشناسی پیرس برای تاریخ هنر چه سخنی دارد؟. مترجم: فرزان، سجودی. گلستان هنر 3.
رایف، دانیل؛ و دیگران. (1381). تحلیل پیامهای رسانهای. ترجمه: مهدخت، بروجردی علوی. تهران: نشر سروش.
رفیعپور، فرامرز. (1378). وسایل ارتباط جمعی و تغییر ارزشهای اجتماعی. تهران: کتاب فرا.
سپیده، پارسا پژوه. (1385). مرگ، سوگواری و خاکسپاری، مطالعه میان فرهنگی. گردآورنده آنتونیوس، سی، جی، ام، رابین. نامه انسانشناسی.
سیدمحمود، طباطبایی اردکانی. (1375). مروری بر مسئله مرگ و جهان پس از مرگ در شاهنامه. زبان و ادبیات، زبان و ادب.
عباس قدیانی. (1387). تدفین مردگان در ایران: از دوره باستان تا پایان قاجاریه، با نگاهی به آیین و مراسم مذهبی. تهران: انتشارات آروَن.
عریضی، فروغالسادات. (1374). تحلیل محتوای پنج فیلم سینمایی ویدئویی پر بیننده.
عظیمی هاشمی، مژگان. (؟). تحلیل محتوای پر بینندهترین تولیدات سینمایی در دهه اخیر از جهت ارائه ارزشهای اجتماعی. مشهد: پژوهشکده اقبال جهاد دانشگاهی.
علیپور، یعقوب. (1374). تحلیل محتوای پر بینندهترین فیلمهای ویدئویی مؤسسه رسانههای تصویری در استان هرمزگان. تهران: مؤسسه پژوهشی فرهنگ، هنر و ارتباطات.
فرزان، سجودی. (1381). نشانه و نشانهشناسی، بررسی آرای سوسور، پیرس و اکو. ؟. ؟.
کریپندورف، کلوس. (1378). تحلیل محتوا. ترجمه: هوشنگ، نایبی، تهران، انتشارات روش.
کوروش، صفوی. (1383). مقالات اولین هماندیشی نشانهشناسی هنر. تهران: فرهنگستان هنر.
گرانپایه، بهروز. (1374). تحلیل محتوای فیلمهای پر مصرف ویدئویی. تهران: مؤسسه پژوهشی فرهنگ، هنر و ارتباطات.
لوری، آدامز. (1390). روششناسی هنر. مترجم: علی، معصومی. تهران: موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر.
مستوفی، شکوفه؛ نیکنژاد، فاطمه. (1368). چهره عمومی سیما. تهران: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامهای.
هولستی، ؟. (1373). تحلیل محتوا در علوم اجتماعی و انسانی. ترجمه: نادر، سالارزاده امیری. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
(1380): «مخاطب و اندیشه سینمای دینی»، مجله گزارش فیلم، سال دوازدهم، شماره 180، ص 30.
یوهانس، ویلم برتنز. (1388). نظریه ادبی. مترجم: فرزان، سجودی. تهران: موسسه انتشاراتی آهنگ دیگر.
محمدرضا نیلفروشان. (1384). تربت پاک، معرفی تخت فولاد اصفهان. اصفهان: انتشارات گلدسته.
محمود، روحالامینی. (1379). زمینه فرهنگشناسی، تالیفی در انسان شناسی فرهنگ، مردم شناسی. تهران: انتشارات عطار.
مهدی، تمیزی. (1392). در سایه سرو. تهران: نشر رسم.
مهدی، رضایی. (1383). آفرینش و مرگ در اساطیر. تهران: انتشارات اساطیر.
میشل، مالرب. (1390). انسان و ادیان: نقش دین در زندگی فردی و اجتماعی. ترجمه: مهران، توکلی. تهران: نشر نی.
هوشنگپور، کریم. (1342). سنگ مزارهای ایران. تهران: مجله هنر و مردم.
Hayes, A. F. (2005). An SPSS procedure for computing Krippendorff's alpha [Computer software].
Neondorf, Kimberly A. (2002). The content analysis guidebook. London, sage pub.
Sargent, james D etall. (2001). Marketing cigrettes in cinema fils. vol 357, No. 9249, http: //www. mas cot coalition. org/ education/ mories/ lancet.htm
_||_