بررسی نقش تمایل استفاده از زبان و هویت قومی بر ترجیح زبان تبلیغات بازرگانی
الموضوعات :امیر رستگارخالد 1 , مصطفی قاضیزاده 2 , ایمان صفرآبادیفراهانی 3
1 - عضو هیات علمی دانشگاه شاهد، گروه علوم اجتماعی؛ تهران- ایران (نویسنده مسئول).
2 - عضو هیات علمی دانشگاه شاهد، گروه مدیریت؛ تهران- ایران
3 - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه شاهد، تهران- ایران.
الکلمات المفتاحية: هویت ملی, هویت قومی, : ترجیح زبان, زبان تبلیغات, زبان آذری (ترکی),
ملخص المقالة :
محیط فرهنگی از نیروهایی تشکیل شده است که ارزشها، احساسات، برتریها و رفتارهای اولیه را تحت تأثیر قرار میدهد این محیط فرهنگی در بازاریابی و تبلیغات باید مورد توجه قرار گیرد. در مورد متغیرهای فرهنگی که برای بازاریابی در تحقیقات مورد توجه قرار گرفته است، میتوان به متغیرهای شناسایی قومی، وضعیت اجتماعی و اقتصادی، مکان تولد، تبار، ترجیحات زبانی و خبرگی در زبان دوم اشاره نمود. ما دراین تحقیق به دنبال تعیین تأثیر هویت قومی و ترجیحات زبانی بر روی ترجیح زبان پیام بازرگانی و نگرش مخاطبین نسبت به این تبلیغات بودهایم. در این بین متغیرهای هویت ملی، جنسیت و تحصیلات نیز بعنوان متغیر تعدیل گر بررسی شدند. جامعه مورد مطالعه و زبان مورد مطالعه در این تحقیق به ترتیب جامعه شهر تبریز و زبان آذری (ترکی) بودهاند. نتایج این تحقیق، نشان می دهد که در جامعه ترک زبانان تبریز نگرش مثبتی نسبت به تبلیغات ترکی وجود دارد و باتوجه به این که اکثرافراد این جامعه تمایل و میزان استفاده بالایی از زبان ترکی دارند، تبلیغات ترک زبان را نیز ترجیح میدهند.
احمدلو، ح. (1381). رابطه بین هویت ملی و هویت قومی در بین جوانان تبریز. فصلنامه مطالعات ملی. سال چهارم، شماره13، 145-120.
احمدی، ح. (1383). قومیت و قومگرایی در ایران: افسانه تا واقعیت. تهران: نشر نی.
پاینده، م؛ و همکاران. (1389). بررسی رابطه میزان هویت ملی و هویت قومی در بین جوانان دهدشت. دو فصلنامه علمی تخصصی پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه. شماره پنجم، 122-101.
چلپی، م؛ و همکاران. (1380). روابط بین قومی و تأثیر آن بر هویت اقوام در ایران. فصلنامه مطالعات ملی، شماره هشتم، 32-13.
حاجیانی، ا. (1387). نسبت هویت ملی و هویت قومی در اقوام ایرانی. مجله جامعهشناسی ایران. دوره نهم، شماره 3 و 4، 164-143.
ربانی، ع؛ و دیگری. (1387). بررسی رابطه هویت ملی و قومی با تاکید بر احساس محرومیت و جامعهپذیری قومی: مطالعه موردی دانشجویان آذری، دانشجویان آذری، کرد و عرب. فصلنامه مسائل اجتماعی ایران. سال 16، شماره 63، 69-33.
رضایی، ا؛ و دیگری. (1384). نقش سرمایه اجتماعی در روابط بین هویت قومی و ملی. فصلنامه مطالعات ملی. شماره 24، 33-7.
رضایی، ا؛ و همکاران. (1386). گرایش به هویت ملی و قومی در ترکمنهای ایران. فصلنامه مطالعات ملی. شماره 32، 25-6.
طالب، م؛ و دیگری. (1383). هویت و جنسیت: مطالعه موردی گروههای قومی در سیستان و بلوچستان. مجله پژوهش زنان. دوره 2، شماره 1، 48-23.
فکوهی، ن. (1381). شکلگیری هویتی و الگوهای محلی، ملی و جهانی (مطالعه مورد لرستان). مجله جامعهشناسی ایران. دوره چهارم، شماره 4، صص 161-127.
قانعیراد، م؛ و همکاران. (1376). جنسیت و هویت قومی. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی. س15، شماره 59-58.
کاتلر، ف. (1389). مدیریت بازاریابی. ترجمه: بهمن فروزنده، نشر آموخته، چاپ هشتم.
لهساییزاده، ع؛ و همکاران. (1388). بررسی عوامل موثر بر هویت قومی و هویت ملی در میان اعراب شهرستان اهواز. مجله جامعهشناسی کاربردی، سال بیستم، شماره 1، شماره پیاپی 33، 70-45.
مهرمند، ا؛ و همکاران. (1388). بررسی جامعهشناختی میزان رابطه هویت ملی و هویت قومی در بین جوانان آذری زبان شهر ارومیه. فصلنامه مطالعات امنیت اجتماعی. 120-89.
Ahn, J., & La Ferle, C. (2008). Enhancing recall and recognition for brand names and body copy: A mixed-language approach. Journal of Advertising. 37, 107-117.
BURTON. J, (2012). ACCULTURATION EFFECTS ON PREFERENCE FOR ENGLISH AND SPANISH-LANGUAGE TV COMMERCIALS AMONG HISPANIC AUDIENCES OF MEXICAN DESCENT. Dedication, Department of Communication, The University of Texas at El Paso.
Butt, M. M & de Run, E. (2010). Ethnic advertising: adolescents’ attitudes towards target and non-target advertisements. Emerald Group Publishing Limited. VOL. 11, NO. 3, pp: 189-203.
Cleveland, M .(2011). Identity, demographics, and consumer behaviors International market segmentation across product categories. International Marketing Review. Vol. 28, No. 3, pp: 244-266.
Cohn . A. (1969). Custom and politocs in urbon Africa: A Study Hausa Migrants in Yoruba Towns. in M.bank ethnicity : Anthroplogical constructions, London: Routledge.
De Run, E. (2007). Ethnically targeted advertising: views of those not targeted. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics. Vol. 19, No. 3, pp: 265-285.
Deshpande, R, Hoyer, D. and Donthl, N. (1986). The intensity of ethnic affiliation: a study of the sociology of Hispanic consumption. Journal of Consumer Research. Vol. 13, No. 2, pp: 214-20.
Ferench, S. (2006). The development of ethnic during adolescence. Depvelopmental pasychology. 42 (2), pp: 218-238.
Gerritsen, M, Nickerson, C., Van den Brandt, C., Crijns, R., Dominguez, N., Van Meurs, F., et al. (2007). English in print advertising in Germany, Spain and the Netherlands: Frequency of occurrence, comprehensibility and the effect on corporate image. In G. Garzone & C. Ilie (Eds.), The role of English in institutional and business settings: An intercultural perspective, (pp: 79-98).
Grier, S. and Brumbaugh, A. (2006). Insight from a failed experiment: direction for the pluralistic multiethnic research. Journal of Advertising. Vol. 35 No. 3, pp: 35-46.
Hornikx. J, van Meurs. F, & de Boer, A. (2010). ENGLISH OR A LOCAL LANGUAGE IN ADVERTISING?. Journal of Business Communication. Volume 47, Number 2, pp: 169-188.
Hornikx, J., & Starren, M. (2006). The relationship between the appreciation and the comprehension of French in Dutch advertisements. In R. Crijns, & C. Burgers (Eds.), Werbestrategien in Theorie und Praxis: Sprachliche Aspekte von deutschen und niederländischen Unternehmensdarstellungen und Werbekampagnen [Advertising strategies in theory and practice: Linguistic aspects of German and Dutch organizational representations and advertising campaigns], (pp: 129-145).
Krishna, A., & Ahluwalia, R. (2008). Language choice in advertising to bilinguals: Asymmetric effects for multinationals versus local firms. Journal of Consumer Research.35, pp: 692-705.
Martha, E. Banal & George. P. Knishes. (1993). Ethnic identity formation and transmission among Hispanics and other Minorrities. New York.
Phinney, J, s. (2007). Conceptualization and Measurrment of ethnic identity: current status and future directions. Jornal of Counseling Psychology. 54 (3), pp: 271-281.
Shoham, A. (1996). Effectiveness of standardized and adapted television advertising: An international field study approach. Journal of International Consumer Marketing. 9, pp: 5-23.
Torres, I. M. and Briggs, E. (2007). Identification effects on advertising response: the moderating role of involvement. Journal of Advertising. Vol. 36, No. 3, pp: 97-108.
Zolfagharian, M, & Qin, S. (2010). Country of origin, ethnocentrism and bicultural consumers: the case of Mexican Americans. Journal of Consumer Marketing. The University of Texas-Pan American, pp: 345-357.