جهانی شدن صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و راهبردهای فرهنگ مصرف (ایران)
الموضوعات :ایرج محمودی 1 , هادی آقائی 2 , عطااله جعفری 3
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب.
2 - کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی، مدرس دانشگاه آزاداسلامی، واحد ملکان- ایران
3 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی.
الکلمات المفتاحية: جهانی شدن, جامعه اطلاعاتی, جهانی شدن فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی, فرهنگ مصرفی, مصرف رسانهای,
ملخص المقالة :
دنیایی که در آن زندگی می کنیم هر روزه درحال تغییر است، جهانی شدن فناوری اطلاعات وارتباطات، نقل و انتقال سریع تجربیات، دستاوردهای جوامع و اشاعه ی فرهنگ خاص مصرف، بررسی جنبه های مختلف این جهانی شدن از جمله جنبه های نرم افزاری (محتوای)، مصرف رسانه ای، جامعه اطلاعاتی و به خصوص اصلاح الگوهای مصرف حائز اهمیت اساسی است. تاکید جوامع بر استفاده از پتانسیل های این فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی در جهت شتاب دهی به توسعه اقتصادی و ارتقای سطحزندگی مردم مهم و قابل توجه می باشد. این روند با الکترونیکی کردن امور و آنی و سریع سازی انتقال اطلاعات باعث از بین رفتن عامل زمان، مکان و کنترل هزینه ها شده، که این رشد شتابان نیازمند سازماندهی و فرهنگ سازی سریع با توجه به نیازهای روز افزون می باشدکه برای هرچه بهتر بهینه کردن این صنعت ارائه راهکارها مناسب ضروری می باشد. بسیج منابع، سرعت، دقت و همه جانبه نگری در مدیریت این منابع، ضرورت هایی است که پیش روی کارشناسان وعالماناجتماعی قراردارد. بنابراین این مقاله نتیجه پژوهشی است که پس ازشرح ویژگیهای جهانیشدن با رهیافت اکتشافی، با تکنیک مصاحبه(دلفی) با مطلعان و کارشناساناجتماعی به بررسی بعدی از جهانیشدن فناوریاطلاعات و ارتباطات می پردازد تا بدین ترتیب با بهره گیری از نظرات عالماناجتماعی، رهیافت ها و راهکارهای اساسی درجهت هدایت ومدیریت بهتر این فناوری ها تعیین، تا قدم های اساسی برداشته شود، در نهایت با کدگذاری باز بر روی مصاحبه های انجام شده با اساتید 10 مولفه ی اساسی و کلیدی با توجه به فرضیات ارائه شد که نتایج در قالب راهبردها ارائه گردید که تمام فرضیات تحقیق مورد تایید قرار گرفت.
آقاجانی، س. (1375). حرکتایرانبهسویجامعهاطلاعاتی. تهران: نشر آگه.
ازکیا، م؛ و دیگری. (1382). روشهای کاربردی تحقیق. جلد اول، تهران: انتشارات کیهان.
استوری، ج. (1383). جهانیشدن و فرهنگ عامه. ترجمه: ح. پاینده. فصلنامه ارغنون. شماره 24، 301–319.
حافظنیا، م. (1387). مقدمهایی بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: انتشارات سمت. چاپ چهاردهم.
فاستر، ج. م.(1378). جوامع سنتی و تغییرات فنی. ترجمه: س، م، ثریا. تهران: نشرکتافزا.
فرخپور، م. (1388). بررسی و نقش فرهنگ سازمانی در اصلاح الگوی مصرف. سایت آفتاب.
ظهوری، ق. (1378). کاربرد روشهای تحقیق علوم اجتماعی در مدیریت. تهران: موسسه انتشارایی میر.
گلمحمدی، ا. (1382). جهانیشدنودینفرصتهاوچالشها. پیشین، ص107.
گیدنز، آ. (1373). جامعهشناسی. ترجمه: م، صبوری. تهران: نشرنی.
رشیدپور، ا. (1352). آیینههایجیبیآقایمکلوهان. تهران: دفتر انتشارات رادیو تلویزیون ملی ایران.
عاملی، س. (1380). فصلنامهعلوماجتماعی. دانشگاه تهران، شماره 21، 171.
منتظرقائم، م. (1381). فصلنامه علوم اجتماعی. دانشگاه تهران، شماره 19.
مکلوهان، م. (1377). برایدرکرسانهها. تهران: مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامهای صدا سیمای جمهوری اسلامی ایران.
وبستر، ف. (1380). نظریههایجامعهاطلاعاتی. ترجمه: ا. قدیمی. تهران: نشر قصیدهسرا. ص 164.
Beck, U. (1992).Risk society. Towards a New Modernity. London: sage.
Beck, U. (1999). World risk society. Cambridge: polity press.
Becker, T. and Slaton, C.D. (2000). the future of Teledemocracy. Westport. Conan: Praeger Publishers
Bouman, Z. (2002). Society under Siege. Cambridge: polity press.
Nigg, Claudio R., Lippke, Sonia. & Maddock, Jason E. (2009). Factorialinvariance of the theory of planned behavior applied to physical activity acrossgender, age and ethnic groups. Psychology of Sport and Exercise. 219-225, 10.
Lee, Sangjae. & Kim, Byung Gon. (2009). Factors affecting the usage ofintranet: A confirmatory study. Computers in Human Behavior. 191-201, 25.
Robertson, R. (1992). Globaliztion. London: sage.
Samiullah, Yusof & Rao Srinivasa. (2002). Role of ICT, in Urban and Rural Poverty Reduction. Available in: http://www.teri.res.in/icteap/present.session4/sami.doc.
Sassen. (1990). Burgers and EngberenT. (1996) van Kempen and Macusc (1998).
Unesco. (1999). World Communication Report: The Media and challenges of The New Technologies. Paris : NNESCO.
Unesco. (1997). World Communication & Information Report. Paris: NNESCO.
Trend, D. (2001). Reading Digital Culture. Oxford: Blackwell Publishers.
Waters, M. (1995). Globaliztion. London :Routledge.
Yu, Chian-Son& Tao, Yu-Hui. (2009). Understanding business- levelinnovation technology adoption. Technovation. 92-109, 29.