مقایسه میانگین مصرف آب مشترکین پر مصرف خانگی در شهر سقز قبل و بعد از ارائه برنامههای رسانهای روشهای صرفهجویی در آب
الموضوعات :آکو ریحانینیا 1 , مهران صمدی 2
1 - کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز– ایران.
2 - گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز– ایران (نویسنده مسئول).
الکلمات المفتاحية: آموزش, مصرف, آموزش رسانهای, صرفهجویی, مشترک پر مصرف,
ملخص المقالة :
هدف اصلی تحقیق حاضر مقایسه میانگین مصرف آب مشترکین پر مصرف خانگی قبل و بعد از ارائه برنامه های رسانه ای روش های صرفه جویی در آب در شهر سقز است. جامعه آماری کلیه مشترکین پر مصرف با کاربری خانگی هستند که به چهار گروه تقسیم گردید. در خلال سه دوره 45 روزه به نمونه ها برنامه های رسانه ای آموزش روش های صرفه جویی در آب در 4 قالب متفاوت از قبیل بروشور و برنامه های کتبی، فیلم، کارتون و انیمیشن ارائه گردید. نوع روش تحقیق بر اساس هدف کاربردی و طرح تحقیق نیمه آزمایشی می باشد. هم چنین تحقیق به صورت طولی و از نوع مطالعات روند است. روش گردآوری اطلاعات میدانی و برای جمع آوری داده ها از بانک اطلاعاتی سامانه آب بهای امور آب و فاضلاب شهری سقز استفاده گردیده و تغییرات مصرف سال های 1395 و 1396 نسبت به تغییرات مصرف سال های 1394 و 1395 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با استفاده از آزمون مقایسه میانگین T وابسته مشخص شد که رابطه معناداری بین آموزش رسانهای روشهای صرفه جویی در آب و تغییر در میزان مصرف آب مشترکین پر مصرف وجود دارد. هم چنین با استفاده از همین آزمون تفاوت میانگین در بین هر یک از گروه ها بررسی شد که مشخص گردید کاهش مصرف در تمام گروه ها مشهود است، اما از نظر معناداری مصرف آب گروهی که تمام برنامههای رسانهای را دریافت کردهاند بیشتر از سایر گروهها کاهش یافته است.
اقبالی، مسعود. (1396). بحران آب در ایران، چالشها و راهکارها، فصلنامه مهندسی مشاور. شماره 76، تابستان.
بازرگان، عباس؛ و حجازی، الهه. (1385). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوازدهم.
تن، الکسیس. (1388). نظریهها و پژوهشهای ارتباط جمعی. ترجمه: نعیم، یدیعی. تهران: انتشارات همشهری.
رضویزاده، سیدنورالدین. (1392). بررسی تاثیرات رسانه بر تمایل به تغییر سبک زندگی، ماهنامه علمی تخصصی صدای جمهوری اسلامی ایران. شماره 70.
رضویزاده، سیدنورالدین. (1385). بررسی تاثیر رسانهها بر تمایل به تغییر سبک زندگی روستایی، فصلنامه علوم اجتماعی. شماره 31.
سورین، ورنر؛ و تانکارد، جیمز. (1381). نظریههای ارتباطات. ترجمه: علیرضا، دهقان. انتشارات دانشگاه تهران.
شعارینژاد، علیاکبر. (1389). نگاهی به روانشناسی آموختن یا روانشناسی تغییر رفتار. انتشارات چاپخش، چاپ اول.
شهبازی، طیبه؛ بشیری، سیدمحمد؛ و زندی، بهمن. (1389). مطالعه نقش رسانههای جمعی در آموزش مسائل محیط زیست از دیدگاه معلمان مدارس راهنمایی شهرستان سرپل ذهاب.
عبدی، زینب. (بیتا). نقش و کارکرد رسانههای جمعی در طرح مسائل زیست محیطی، فصلنامه علمی- پژوهشی رفاه اجتماعی. سال چهاردهم، شماره 55.
قاسمی همدانی، ایمان؛ و امیری، موسی. (1393). بررسی نقش رسانههای جمعی و بر تغییر رفتار کاربران ترافیکی.
قریشی، محمدرضا. (بیتا). کاهش منابع آب شیرین کشور، مصرف بیرویه آب در بخش کشاورزی و گزینههای پیشرو، ماهنامه اکسیر. شمارههای 1 و 2.
کلانتری، علیاکبر. (1388). اسلام و الگوی مصرف. انتشارات موسسه بوستان کتاب، چاپ نهم.
لاوئری، شرون ای؛ و دیفلور، ملون ایل. (1390). نقاط عطف در پژوهشهای ارتباطی. ترجمه: محمد، گذرآبادی. نشر دانژه.
مامفورد، آلن. (1380). یادگیری موثر. انستیتوایز ایران.
ویمرو، راجر دی؛ و دومنیک، جوزف آر. (1384). تحقیق در رسانههای جمعی. ترجمه: کاووس، سیدامامی. دانشگاه سروش.
_||_