بررسی معناشناختی «شهادت زور» و ضرورت معرفی عمومی مرتکب آن در فقه مذاهب خمسه
الموضوعات :احمد مرتاضی 1 , علی اصغر موسوی رکنی 2 , عادل ساریخانی 3 , محسن ملک افضلی 4
1 - دانشگاه قم
2 - دانشگاه قم
3 - دانشگاه قم
4 - دانشگاه قم
الکلمات المفتاحية: شهادت زور, معناشناختی, شاهد زور, معرفی عمومی, تشهیر,
ملخص المقالة :
شهادت زور، به عنوان یکی از گناهان، عنوان مجرمانهای است که واکنش کیفری ویژهی شارع مقدس اسلام در قبال آن، «معرفی عمومی و تشهیر» مرتکب چنین شهادتی میباشد. البته از نگاه موضوعشناسی، تعریف یکسانی از خود شهادت زور، ارائه نگردیده و در نظرات مختلف، به «گواهی کذب»، «گواهی باطل»، «گواهی به غیرحق» و «گواهی با وجود علم به خلاف» تعریف شده است؛ اما به نظر میرسد «شهادت زور» از حیث ماهیت، با «شهادت دروغین یا باطل یا به غیرحق و همچنین رجوع از شهادت» انطباق کامل نداشته بلکه، بین پارهای از این موارد نامبرده و شهادت زور، تباین وجود داشته و برخی از آنها نیز یکی از مصادیق «شهادت زور» میباشند نه مترادف آن. از نگاه این نوشتار، تعریف دقیق آن عبارتست از اینکه: «فرد آگاه به حقیقت، از روی عمد، به خلاف حقیقت، گواهی و خبر دهد؛ یا فرد غیرآگاه به حقیقت، از روی عمد، گواهی و خبر دهد؛ خواه این گواهی او تصادفاً مطابق حقیقت درآید و خواه خلاف حقیقت». تأکید میگردد که مرتکب چنین شهادتی، به لحاظ «لزوم عقلی رعایت مصلحت عمومی» و «به استناد روایات مشترک شیعه و سنی»، میبایست به عموم افرادی که در معرض گواهی فریبکارانهی او قرار دارند، معرفی و به اصطلاح، تشهیر گردد.