امکان سنجی جرم انگاری درحوزه حقوق خانواده
الموضوعات :خدیجه صادقی موحد 1 , سید محمد صدری 2 , احمد باقری 3 , حیدر امیرپور 4
1 - دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، مرکز تهران جنوب، دانشگاه پیام نور، ایران
2 - دانشیار فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - استاد فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
4 - استادیار فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: جرمانگاری, حریم خصوصی, تخلفات خانوادگی, استحکام بنیان خانواده,
ملخص المقالة :
با توجه به اینکه خانواده و استحکام بنیان آن جهت تأمین کارکردهای بایسته، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از طرفی احتمال تزلزل و فروپاشی آن بوسیله عوامل و رفتارهای مختلف نیز قابل تصور می باشد، جرم انگاری رفتارهای علیه خانواده در فقه امامیه و حقوق موضوعه مورد توجه قرار گرفته است و در این میان، احکام فقهی حاکی از اجتناب از جرم انگاشتن اغلب تخلفات خانوادگی است. برخی حکومت ها با به رسمیت نشناختن محیط خصوصی و همچنین گروهی از نظام های دموکراسی، با توجیه تقدم رستگاری افراد بر آزادی آنان، جرم انگاری در حوزه خانواده را امری ممکن دانسته اند و در مقابل گروهی از حقوقدانان و برخی از حکما با استناد به خصوصی بودن حریم خانواده و جدایی اخلاق از حقوق، جرم انگاشتن در این حوزه را مخالف با طبیعت خانواده و اقتضائات آن می دانند. بر اساس یافته های این تحقیق، اسلام نیز جرم انگاری در حوزه خانواده را جز در قلمرو روابط جنسی، تأیید نمی کند و بر حل معضلات خانوادگی از سایر طرق مثل تشکیل محکمه خانوادگی، صلح و ... اهتمام دارد.
آلالبیت علیهم السلام، قم.
جرمانگاری، نشریه نامه مفید. شماره 42.
_||_
The Holy Quran.
Alasvand, F. ( 2013 ). Intervention of the Islamic State regarding the rights of the family. Journal of Strategic Women Studies, 62, 25-35.
Ameli, M. (1988). ). Tafṣīl Wasā'il ul-Shī'ah ilá taḥṣīl masā'il al-sharī'ah. Qom: Al-Albeit Institute Publication
Ameli, M. (2009). Tafṣīl Wasā'il ul-Shī'ah ilá taḥṣīl masā'il Al-sharī'ah . Tehran: Islamiyah Publication.
Ameli, Z. (1991). Rozatol Bahiyah, Qom: Library of Arbitration Publication.
Ameli, Z. (1992). Masalek Al-AFham. Qom: Publishing of Islamic Educational Institute.
Ansari, B. (2010). Privacy. Tehran: Samt Publication.
Ardabili, M. (1982). Inclusive larvae. Qom: Marashi Najafi Publication.
Ardabili, S. A. (2002). Feghhol Ghaza. Qom: Islamic Publication.
Asadi, L.S. (1394). The position and necessity of the ethical principle in the legislation of family laws, Journal of Research, 27, 45-55.
Baghdadi, M. (1992). Al Moghannae. Qom: Congress of Sheikh Mofid.
Bagheri, A. (2012). Family in Islam and Iran. Tehran: Shahre Ashoob Publication.
Bayhaghi, A. (1998). Al-Sonanol Kobr. Beirut: Darol Fekr Publication.
Dilami, H. (1983). Al-Marasemol-alawiye wa Al-Ahkamul Nabavieh. Qom: Alharamian Publication.
Feyz, A. (1992). Adjustment in general penal code of Islam. Tehran: Ministry of Culture and Islamic Guidance.
Gohari & Nasseri, N & H. (2016). A critique of the need to imprison the defendant in the payment of the dowry. Journal of Islamic studies, 103, 145-155.
Golpayegani, S.M.R. (1991). Al-Darol Manzood Fel Ahkamol Hodood. . Qom: Al-Karim Publication.
Habibzadeh & Zainali, M & A. (2005). Introduction to some practical limitations of Crime. Journal of Namehye Mofid, 42, 155-165.
Haeri, S. M. (No date). Al-Manahal. Qom: Islamic Institute.
Haerizadeh Moghadam, M . (2017). Legal jurisprudential review of the probation of abolition of crimes against the family. Quarterly of Jurisprudence, 5, 12-22.
Hanr & Stivart, T & M. (2000). Individual freedom and government power. Tehran: Hermes Publication.
Hashem Beigi, H. (1999). Crime encyclopedia. Tehran: Publishing of Shahid Beheshti University.
Halabi, A. (1982). Al-Kafi Fel-Fiqh . Isfahan: Publishing of Public library of Imam Amir al-Momenin.
Helli, M. (1989). Al-Saraer . Qom: Islamic publication affiliated with the community of the teachers of Qom Seminary.
Hurr Ameli, M. (1988). Tafṣīl Wasā'il al-Shī'ah ilá taḥṣīl masā'il al-sharī'ah . Qom: Aal-olbayt Publication.
Ibn Babewaih, M. (2004). Amali .Tehran: Darol Kotob Islamiyah.
Ibn Idris, M. (2008). Al-Saraear. Qom: IslamicPublishers Office.
Isfahani, M. (1995). Kashf ol Lesam va Al-Ebham An Qavaed El-Ahkam. Qom: Islamic Publication Institute.
Jafari, M. (2013). Sociology of criminal law. Tehran: Mizan Publishing.
Jorjani, S. M. (1983). Shahi's Commentary. Tehran: Navid Publication.
Kashani, F. (1985). Al-Vafi. Isfahan: Library of Imam Ali (AS).
Katouzian, N. (1998). Foundations of public law. Tehran: Justice Publication.
Majlisi, M.B. (1982). Baharolanvar. Beirut: Al-Vafa Institute.
Makarem Shirazi, N. (1998). Tafsir nemooneh. Tehran: Publishing of Darl-Kotob Islamiyah.
Mofid, M. (1993). Al moghannae.Qom: Congress of Sheikh Mofid.
Mousavi Khomeini, R. (1982). Tahrirol Vasileh. Tehran: Maktab Al-Atemad,
Mughniyya, M. J. (2003). Tafsir Al-Kashif. Tehran: Darol Kotob Islamiyah .
Musavi Amoli, S.M. (1990). Ghayat Maram. Qom: Islamic Publication Office.
Musavi Bojnourdi, M. (1989). Family rights. Tehran: Majd Publication.
Najafi, M. H. (1983). Javaher-Al-Kalam fi Sharhe Sharaye Islam . Beirut: Dar Ahya Al-Torath Al-Arabi.
Najafi, M. H. (No date). Javaher-Al-Kalam. Beirut:Dar Ehya Torath Arabi.
Nobahar, R. (2008). Protection of criminal law from public and private areas. Tehran: Jangal Publication.
Nuri, M. (1987). Mostadrak Vasael va Mostanbet Masael. Qom: Aal Bayt Al-Ahya Al-Torath.
Rasekh, M. (2002). Right and expedient. Tehran: Tarhe Nou Publication.
Ray Shahri, M. (1983). Mizan Al-Hekmah. Qom: Darol Hadith Publication.
Sabzevari, M.B. (2002). Kefayatol Ahkam. Qom: Islamic Printing Office.
Sadeghi, M. (2005). Principles and legal status in the law. Tehran: Mizan Publication.
Saroukhani, B. (1993). Divorce: A research in recognizing the reality and its factors. Tehran: Tehran University Publication.
Shushtari, M.T. (2007). Ghamez Al-Rijal. Qom: Islamic Publication Institute.
Tabatabaee, S.A. (1991). Rīyāḍ Al-Masāel. Beirut: Darol Hadi Publication.
Terablosi, A. (1985). Al-Mahazzab. Qom: Islamic Publication Office.
Tousi, M. (1979) .Al-Nahaye fi Mojarad il-figh wa Al-fatava. Beirut: Dar Al-Kotob Al-Arabi Publication.
Tousi, M. (1986). Tahzibol Ahkam. Tehran: Darol Kotobpl Islamiyah.
Tousi, M. (2002). Tahzibol Ahkam. Tehran: Darol Kotob Islamiyah.