چالش های اسراف در قتل در حقوق ایران
الموضوعات :ابوالحسن شاکری 1 , فاطمه علی نژادمیر 2
1 - استاد گروه حقوق، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
2 - دانش آموخته حقوق جزا و جرم شناسی،دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
الکلمات المفتاحية: نفس, اسراف, قصاص, قتل,
ملخص المقالة :
اسراف نکردن در قتل عبارتی برگرفته از آیه 33 سوره اسراء قرآن کریم است؛ در این آیه پس از بیان حرمت قتل انسان و حق ولی دم مقتولنسبت به قاتل، از زیاده روی در قتل منع شده است، ظاهرعبارت آیه با لحاظ عبارت قبلی آن ناظر به زیاده روی نکردن در قصاص نفس است ولی با لحاظ اطلاق قتل می توان شامل مواردی هم دانست که شخص مستحق سلب حیات مثل اعدام است، بر این اساس اگر مجرمی محکوم به سلب حیات شود نباید درد و رنج جسمی و روانی دیگری بر وی تحمیل کرد که از جمله آنهااجرای مجازات سلب حیات با استفاده از طناب دار است چراکه موجب به طول کشیدن آنو لزوماً درد و رنج مضاعف می شود لذا باید از وسیله دیگری مثل بیهوش کردن که موجب سرعت در سلب حیات است استفاده کرد. همینطور مجرمی که مرتکب چندین جرم و مستحق چندین مجازات از جمله سلب حیات است تداخل مجازات هادر مجازات سلب حیات باعث اسراف در قتل است. از طرف دیگر با لحاظ اینکه مجازات قصاص نفس حق الناسی است تاخیر در اجرای آن تا زمانی که اولیاء دم درخواست نکردند فرصت زندگی دادن به محکوم است در این صورت بایسته است وی تا اجرادر زندان نگهداری شود که نمی تواند اسراف در قتل باشد زیرا تحمل زندان اخف از قتل است.
قرآن کریم.
9.حرالعاملی، محمدبن الحسن(1403). وسائل الشیعه. جلد نوزدهم. بیروت: داراحیاء التراث العربی.
32.مرعشی شوشتری، محمدتقی(1406). النجعه فی شرح اللمعه. جلد یازدهم. تهران.
45. هاشمی شاهرودی، سید محمود(1378). بایسته های فقه جزا. تهران: نشر میزان.
_||_Abolbarkat. A. (No date). Al-sharh al-kabir. Beirut: darehya al-kotob al-arabi.
Ameli, H. (1981). Vasayel al-shieh. Qom: Al-Bayt Foundation.
Baboyeh Qomi. M, (1993). Man la yohzara al-faqih. Qom: The office of islamic publications affiliated with the society of teachers of qom Seminary.
Dosoqi, M. (No date). Hashyeh al-dosoghi. Darehya al-tarath al-arabi.
Esfahani. B, (1996). Kashf al-lethamva al-ebham an ghavaed al-ahkam. Qom; Islamic publications office.
Godarzi, F. (1995). Forensic Medicine. Tehran: Einstein Publication.
HaeriTabatabei. S. A. (1998). Reyaz al-masael lafetahghigh al-ahkam. Qom; Al-Bayt Institute.
HashemiShahrodi, M. (1999). Requirements of criminal jurisprudence. Tehran: Mizan Publication.
Helli. J. (1990). Al-mokhtasar al-manafe. Beirut: Feqhoalshia Institute.
Helli. J. (1983). Sharaye al-eslam. Tehran: Esteghlal Publication.
Helli. N. J. (1990). Al-mokhtasar al-manafe. Beirut: feqhoalshia Institute.
HorAlameli. M, (1983). Vasael al-sheyeh. Beirut: Darehya al-tarath al-arabi.
Ibn Baraj. A, (No date). Almohzeb. Qom: Islamic Publishing Institute.
JebeiAmeli. Z. (1983). Al-ruzah al-behifesharhe al-lome al-damashghi. Beirut: Dar al-hadi.
Khaleqi. A. (2015). Notes in the code of criminal procedure. Shahredanesh Publication.
Koleini. M, (2008). Al-kafi. Qom: Dar-alhadis Publication.
MakaremShirazi, N. (2007). New referendums. Qom: Qom Publication.
Mofid, M. (1997). Al-moghnaeh. Qom: Affiliate Publication of Jamehmodaresin.
MohaqeqArdebili, A. (No date). Majma al-faedehva al-borhan. Qom: Islamic Publishing Institute.
Mohseni, M. (2003). General criminal law course and criminal law general. Tehran; Ganj-e-danesh library.
Moien, M. (1992). Persian dictionary. Tehran: Amirkabir Publication.
Moien, M. (2012). Persian dictionary. Tehran: Amirkabir Publication.
Moosavi, A. (1997). Masael al-naseriat. Tehran: Amirkabir Publication.
Najafi, M. H. (1984). JavaheraL-kalamfesharhsharae al-eslam. Beirut: Dar aL-ehya al-tarath al-arabi.
Sabzevari, S. A. (1997). Mohzab al-ahkamfebayan al-halal va al-haram. Qom: Qom Publication.
Samarqandi, A. (1994). Tohfah al-foqaha. Beirut: Dar al-kotob al-elmeyyeh.
Tousi, A. M. (No date). Almabsoot Fi al-feqeh al-emamame. Beirut: Dar al-kotob Al-Islami.