مقایسه اهمالکاری تحصیلی، پرخاشگری و درگیری تحصیلی دانشآموزان بر اساس عضویت آنان در شبکههای مجازی در دوره اول متوسطه دخترانه شهر تبریز
الموضوعات :نجیبه بیاضی 1 , پریسا مساواتیآذر 2
1 - کارشناسیارشد مشاوره و راهنمایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
2 - دکترای روانشناسی تربیتی، واحدعلوموتحقیقاتتهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: پرخاشگری, دانش آموزان دختر, اهمالکاری, شبکههای مجازی, درگیری تحصیلی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر مقایسه اهمال کاری تحصیلی، پرخاشگری و درگیری تحصیلی دانشآموزان براساس عضویت آنان در شبکه های مجازی در دوره اول متوسطه دخترانه در شهر تبریز بود. روش پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه ای و روش نمونهگیری به صورت نمونهگیری دردسترس بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 97-1396 بودند. نمونه آماری شامل 67 دانشآموز عضو در شبکههای مجازی و 34 دانشآموز غیرعضو شبکههای مجازی بودند که از بین دو مدرسه به صورت دردسترس انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفتند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های پرخاشگری باس و پری، اهمال کاری سولومون و راث بلوم و درگیری تحصیلی زرنگ استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیره انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که در درگیری تحصیلی براساس عضویت در شبکههای مجازی در دانشآموزان تفاوت معناداری وجود دارد، اما در متغیر اهمال کاری و پرخاشگری و مؤلفه های آن تفاوت معناداری وجود ندارد. بنابراین عضویت در شبکههای مجازی می تواند درگیری تحصیلی دانشآموزان را تحت تأثیر قرار دهد.
_||_