مقایسه خودکارآمدی تحصیلی در نیمرخهای مختلف انگیزشی: تحلیل مبتنی بر شخص
الموضوعات : Educational Psychologyمحمد ستایشی اظهری 1 , عباس حبیب زاده 2 , حسن میرزاحسینی 3
1 - گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2 - هیات علمی دانشگاه قم
3 - هیئت علمی دانشگاه آزاد قم
الکلمات المفتاحية: خودکارآمدی تحصیلی, نیمرخ انگیزشی, تحلیل مبتنی بر شخص,
ملخص المقالة :
عوامل زیادی مثل انگیزش، خودکارآمدی میتوانند بر یادگیری دانش آموزان تأثیر بگذارند. در این باره، شواهد نشان داده که انگیزش یکی از عوامل مؤثر و مهم در بهبود عملکرد دانش آموزان است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی نیمرخ انگیزشی دانش آموزان با استفاده از تحلیل مبتنی بر شخص و مقایسه خودکارآمدی تحصیلی با توجه به این نیمرخها انجامگرفته است. این پژوهش یک مطالعه توصیفی- علی مقایسهای است. حجم نمونه شامل تعداد 211 نفر از جامعه آماری دانشآموز مقطع متوسطه دوره دوم بود که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و مقیاس جهتگیری اهداف پیشرفت الیوت و مک گرگور (2001) و خودکارآمدی تحصیلی جینکس و مورگان (1999) را تکمیل نمودند. برای تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS از روش تحلیل خوشهای، تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون تعقیبی توکی بهره گرفته شد. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل خوشهای، چهار خوشه انگیزش برای دانش آموزان به دست آمد: 2/13 درصد در خوشه بی انگیزشی، 3/28 درصد در خوشه انگیزش سه گانه، 6/19 درصد در خوشه تبحرگرا-عملکردگرا و 8/38 درصد خوشه انگیزش چندگانه قرار گرفتند. خودکارآمدی تحصیلی خوشه بی انگیزشی (05/85M=)، کمتر از خوشه انگیزش سه گانه (53/90M=) بود، و بالاترین میانگین مربوط به خوشههای تبحرگرا-عملکردگرا (03/94M=) و انگیزش چندگانه (8/95M=) بود. یافتههای بهدستآمده میتواند به مسئولین حوزه آموزش کمک نماید تا با طراحی برنامههای مداخلهای تربیتی در ارتقا و یا حفظ انگیزش دانش آموزان، در طول سالهای تحصیلی اقدامات مؤثری را انجام دهند.
