اثر بخشی مشاوره گروهی به شیوه شناختی- رفتاری بر کاهش علایم اضطراب دانشآموزان دختر دوره پیش دانشگاهی شهرستان شبستر
الموضوعات :یحیی عراقی 1 , بهرام اصلفتاحی 2 , فرزانه سیدغلامی 3
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر، شبستر، ایران
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر، شبستر، ایران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی ابهر.
الکلمات المفتاحية: دانشآموزان, مشاوره گروهی, درمان شناختی – رفتاری, علایم اضطراب,
ملخص المقالة :
این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی مشاوره گروهی به شیوه شناختی – رفتاری بر کاهش علایم اضطراب دانشآموزان دختر شهرستان شبستر انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، دانشآموزان دختر دوره پیشدانشگاهی شهرستان شبستر بودند. نمونه پژوهش 30 نفر از دانشآموزان بود که بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. نوع مطالعه تجربی و طرح مورد استفاده در این پژوهش از نوع پیش آزمون –پس آزمون با گروه کنترل بود. ابزار اندازهگیری، مقیاس خودسنجی اضطراب یافتههای تحقیق نشان داد که روش مشاوره گروهی به شیوه شناختی- رفتاری علایم اضطراب کلی، علایم جسمانی و علایم ذهنی اضطراب را بطور معنیدار کاهش میدهد. در نتیجه میتوان روش مشاوره گروهی به شیوه شناختی – رفتاری را به عنوان یک روش مستقل یا در کنار سایر روشهای درمانی از جمله دارودرمانی در کنترل یا کاهش علایم اضطراب نوجوانان و جوانان بویژه دانشآموزان به کار برد.
مأخذ
اعتمادی، مهنار، (1374)، بررسی نقش مشاوره گروهی در کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان مقطع راهنمایی، پایاننامه کارشناسی ارشد، (چاپ نشده)، دانشگاه علامه طباطبائی تهران.
بخشانی، احمد، (1372)، بررسی اثربخشی روانشناختی ـ رفتاری در درمان اختلالات اضطرابی، پایاننامه کارشناسی ارشد، (چاپ نشده)، دانشگاه تربیت معلم تهران.
بلک برن، ایوی، (1378)، شناخت درمانی افسردگی و اضطراب، ترجمه: حسن توزنده جانی. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
بهرامی، علیرضا، (1381)، مقایسه اثربخشی دو شیوه فردی و گروهی درمان شناختی ـ رفتاری بر کاهش علایم اضطراب، پایان نامه کارشناسی ارشد، (چاپ نشده)، دانشگاه تهران.
پورشهسواری، نادر، (1382)، بررسی کاربردپذیری مشاوره گروهی با رویکرد حل مساله در کاهش اضطراب دختران دانشجو، پایاننامه کارشناسیارشد، (چاپ نشده)، دانشگاه تربیت معلم تهران.
ترور، ج، پاول ـ سایمون، ج، انرایت، (1379)، کنترل اضطراب و فشارهای روانی، ترجمه: مهرداد پژوهان، اصفهان: انتشارات غزل.
رئیسی، صغری، (1380)، اثربخشی مشاوره فردی و گروهی به شیوه شناختی ـ رفتاری بر کاهش اضطراب امتحان، پایاننامه کارشناسیارشد، (چاپ نشده)، دانشگاه علامه طباطبائی تهران.
شریفی، حسن پاشا، شریفی، نسترن، (1380)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: انتشارات سخن.
فری، مایکل، (1385)، شناختدرمانی گروهی، ترجمه: علی صاحبی و همکاران، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
کرمی، ابوالفضل، (1382)، آشنایی با آزمونسازی و آزمونهای روانی، تهران: انتشارات روانسنجی
کلارک، دیوید ـ فربورن، کریستوفو، (1380)، رفتاردرمانی شناختی، ترجمه: حسین کاویانی، تهران: انتشارات فارس.
کوری، جرالد، (1385)، نظریه و کاربست مشاوره و رواندرمانی، ترجمه: یحیی سیدمحمدی، تهران: انتشارات ارسباران.
کوری، ماریان اشنایدر، کوری، جرالد، (1382)، گروهدرمانی، ترجمه: سیفاله بهاری و همکاران، تهران: نشر روان.
کیایی، منصور. (1374)، بررسی و مقایسه تأثیر روشهای مشاوره فردی و گروهی در کاهش میزان اضطراب دانشآموزان، پایاننامه کارشناسیارشد، (چاپ نشده)، دانشگاه تربیت معلم تهران.
نادری، عزت اله، سیف نراقی، مریم، (1372)، روش تحقیق در علوم انسانی، تهران: انتشارات بدر.
یعقوبی نصرآبادی، محمد (1380)، بررسی تأثیر گروهدرمانی شناختی ـ رفتاری بر کاهش افسردگی بیماران مرد بستری مبتلا به اختلال خلقی، پایاننامه کارشناسیارشد، (چاپ نشده)، انیستیتو روانپزشکی تهران.
Barrett, M. paula (1998), Evaluation of Cognitive behavioral Group treatments for Childhood Anxiety disorder.
Beck Aron, Emery, Gary,(2002), Cognitive Therapy of depression, published by Guilford press. published by New York press.
Hawton, K, (2006), Cognitive behavioral Therapy for psychiatric problems. A practical guide. Oxford university press.
Halperin, Stephan, Nathan, paula, Drummond, peter, Castle, Daivid (2005), A Cognitive behavioural group-based intervention for social anxiety in Schizophrenia. Australian and newzealand journal of psychiatry.
Meichen, Baum, D (1999), Cognitive – behavioral modification, mrristovv, N.T. General learning press. published by Guilford press.