بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سبک رهبری تحول آفرین مدیران گروههای آموزشی منطقه 13 دانشگاه آزاد اسلامی
الموضوعات :صادق ملکیآوارسین 1 , سیّدداوود حسینینسب 2 , محمد وفاجو 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر، گروه علوم تربیتی، شبستر، ایران.
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه علوم تربیتی، تبریز، ایران.
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر، دانشجوی کارشناسیارشد مدیریت آموزشی، شبستر، ایران.
الکلمات المفتاحية: خودتنظیمی, رهبری تحول آفرین, هوش هیجانی و مؤلفههای آن (خودآگاهی, خودانگیزشی, آگاهی اجتماعی و مهارتهای اجتماعی) مدیران گروههای آموزشی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین هوش هیجانی و سبک رهبری تحول آفرین مدیران گروههای آموزشی منطقه 13 دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته است. روش تحقیق از نوع همبستگی و جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران گروههای آموزشی منطقه 13 دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد 320 نفر در سالتحصیلی 89-88 بود. حجم نمونه مطابق با جدول مورگان 175 نفر برآورد و به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده است. برای گردآوری دادههای مربوط به؛ هوش هیجانی از پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا شرینگ (EQ)" گلمن" و دادههای مربوط به سبک رهبری تحول آفرین از پرسشنامه چند عاملی (MLQ) مدل" بس و اولیو" استفاده گردید. دادههای گردآوری شده با استفاده از ضریب رهبری همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش بیانگر رابطه معنیدار بین هوش هیجانی و مؤلفههای آن (خودآگاهی، خودتنظیمی، خودانگیزشی، آگاهی اجتماعی و مهارتهای اجتماعی) با رهبری تحول آفرین می باشد (01/0p<). همچنین تحلیل رگرسیون چند متغیره مؤید آن است که از میان ابعاد هوش هیجانی؛ خود آگاهی، خودتنظیمی و آگاهی اجتماعی پیش بینی کنندههای مناسبی در تعیین سبک رهبری تحول آفرین هستند (01/0p<).
جویباری، منوچهر (1384)، مقایسه هوش هیجانی در میان سطوح سه گانه مدیران سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، پایاننامه کارشناسیارشد چاپ نشده، مؤسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی.
سیادت، سیدعلی و مختاری پور، مرضیه (1386)، مدیریت و رهبری با هوش هیجانی، تدبیر، شماره 165.
Alimo – Metcalfe, B (1999): Developments on leadership research, paper presented at BPS Annual Occupational psychology conference; Black pool.
Barling. J. ;Salter , F; and Kelowey, E.K(2000): Transformational Leadership and EL: an exploratory s study, Leadership and Organizationa Development Journal. 21(3):157-161.
Bass, B (1985): Leadership and Performance beyand exceptions new; the free press.
Bass, B; Avolio (2000): Multifactor Leadership Questionnaire; Mind Garden.
Chan y, c; ciarrochi, J; Bajgar, J. (2001): Measuring Emotional Intelligence in Adolescents Personality and Individuals Differences, Vol. 31.
Cherniss, C.(2000): Emotional Intelligence: What is and why it matters; Annual meeting of society For industrial and organization psychology, New Orleans.
Dulevicsz. V; Higgs, M. (1999): Can Emotional Intelligence be measured and developed? Leadership and Organization Development, Journal; Vol.20 No,5, pp.242-252.
Goleman, D (1995): Human resourse management trends and issues, U.S.A weekend and time Magazine, October.
Goleman, D (1995): Emotional Intelligence, Why it can matter more than IQ, New York, Batman Books.
Goleman, D (1995): Making room on the couch for culture, New York Times, C1- C3, C4.
Goleman, D (1998): working with Emotional Intelligence Blumsbury Publishing, London.
Goleman, D; Boyatzis, R; Rhee, K. (1999): Clustering competencye in emotional Intelligence Insight from the emotional competence inventory (ECI), From the World Wide Web: (www.eiconsoruum.org)
Goleman, D; Cherniss (2003): developed 22 guidelines for training EQ, (see“Guidelines for Best practice” on page 32). Assessment of organization, (www.ideafit.com/.../emotional-intelligence)
Jordan, p. et al (2002): Work group Emotional Intelligence Scale Development and leadership to team prcess effectiveness and goal focus; Human Resource Management Review; (www.hrmanagementreview.Com)
Leban, W; Zulauf, C (2004): Linking emotional intelligence abilities and transformational leadership Style; the leadership and organization devcelopment journal; Vol. 25, No 7, pp. 554-564.
Palmer,B; Walls, Mand et al (2001): Emotional Intelligence and Effective Leadership; Leadership & Organization development journal; Vol.22, No.1, pp.5-10.
Podaskoff (1996): Transformational Leader Behaviours and Substituties for leadership as Determinants of employee satisfaction, commitment, trust, Journal of management.
Rosete, D; Ciarrochi, j (2005): Emotional intelligence and its relationship to workplace performance Outcomes of leadership effectiveness; Leadership and Organiation Development Journal, Vol. 26, No. 5. PP. 388-399.
Yulke, G (1998): Leadership in Organizations, Englewood Cliffs: Prentice – Hall.