ارزیابی میزان توانمندی روانشناختی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزبا استناد به مدل توماس
الموضوعات :
اسدالله خدیوی
1
,
علیاصغر کوشافر
2
,
جمیله خسارهآناخاتون
3
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان تبریز
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه کمال
3 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، دانشآموخته کارشناسیارشد مدیریت آموزشی، تبریز، ایران.
تاريخ الإرسال : 02 السبت , رجب, 1437
تاريخ التأكيد : 02 السبت , رجب, 1437
تاريخ الإصدار : 09 الثلاثاء , ربيع الثاني, 1434
الکلمات المفتاحية:
شایستگی,
خودمختاری,
توانمندی روانشناختی,
مؤثربودن و خودمخت,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این تحقیق ارزیابی میزان توانمندی روانشناختی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با مدل توماس است که در میان کارکنان واحد آموزش و پژوهش صورت گرفته است. حجم جامعه آماری 248 نفر میباشد که با روش نمونهگیری طبقهای نسبتی و با استفاده از جدول کوکران و فرمول تعدیل نمونه 92 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه میباشد که برای این منظور از پرسشنامه استاندارد اسپریتزر استفاده شده است. که قبل از بکارگیری پرسشنامه روایی آن توسط استادان صاحب نظر مورد بررسی و تأیید قرار گرفته است و با استفاده از فرمول ضریب آلفای کرونباخ نیز پایایی پرسشنامه شده که مقدار آن91% بدست آمده است. دادههای جمعآوری شده به دو شیوه توصیفی و استنباطی (t تک گروهی، tمستقل، F تحلیل واریانس) تجزیه و تحلیل شده که نتایج پژوهش حاکی از این است که میزان توانمندی روانشناختی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با استناد به مدل توماس، در سطح بالاتر از متوسط است. به عبارت دیگر میانگین احساس شایستگی43/17، احساس خودمختاری 33/15، احساس تأثیرگذاری 02/15، احساس معنیداری 59/16، در میان کارکنان واحد آموزش و پژوهش میباشد و هچنین نتایج حاکی از این است که تفاوت معنیداری بین جنسیت، واحد کار و سطح تحصیلات از لحاظ توانمندی روانشناختی وجود ندارد.
المصادر:
ابطحی، سیدحسین و عابسی، سعید (1386)، توانمندسازی کارکنان، کرج، مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت وابسته به وزارت نیرو
اقبالی قاضیجهانی، نسرین، بررسی رابطه توتنمندی روانشناختی دبیران با تعهد سازمانی آنها در مدارس متوسطه شهر ارومیه، فصلنامه علوم تربیتی، سال سوم، بهار1389، شماره9
جدی، ابراهیم (1388) بررسی رابطه توانمندسازی دبیران با تعهدسازمانی، تعهد حرفههای و رفتار تابعیت سازمانی دبیران در مدارس ناحیه یک شهر تبریز، پایاننامه کارشناسیارشد در دانشکده علوم انسانی دانشگاه ارومیه
خانعلیزاده، رقیه؛ رابطه بین توانمندسازی و یادگیری سازمانی (مطالعه موردی دانشگاه تربیت مدرس)، پژوهشنامه مدیریت؛ سال دوم، نیمه اول 1389، شماره 3
سرداری، احمد، (1388)، بررسی اثر توانمندسازی شناختی کارکنان بر عوامل اثرگذار بر بهرهوری نیروی انسانی، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه شاهد
عابسی، سعید؛ کرد، باقر، شناسایی و تبیین مدل توانمندسازی کارکنان در سازمانهای دولتی ایران (مطالعه موردی یزد)، پژوهشهای مدیریت، سال 1385، دوم، شماره سوم
عبدالهی، بیژن – حیدری، سریه؛ عوامل مرتبط با توانمندسازی اعضای هیئت علمی دانشگاه (مطالعه موردی دانشگاه تربیت معلم تهران)، فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، سال دوم، شماره 1، تابستان 1388
عبدالهی، بیژن و نوه ابراهیمی، عبدالرحیم (1385)، توانمندسازی کارکنان کلید طلایی مدیریت منابع انسانی، تهران، نشر ویرایش، چاپ اول
عبدالهی، بیژن (1384)، " توانمندسازی روانشناختی کارکنان"؛ ابعاد و اعتبار سنجی بر اساس مدل معادلات ساختاری، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 35 و 36
محمدی، محمد، 1381، توانمندسازی کارکنان؛ رویکردها و فرایندها، فصلنامه مدیریت، شماره 33 و 34
میرآقایی، سید مجتبی، 1386، بررسی سطح توانمندی کارکنان و رابطه آن با عوامل سازمانی، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه اصفهان
· نیاری، محسن؛ کارکنان نصرآبادی، محمد(1387) توانمندسازی براساس راهبرد سرمایه انسانی، مجله تدبیر، شماره203
والهیزاده، سعید، 1389، بررسی سطح توانمندی کارکنان و رابطه آن با بهرهوری نیروی انسانی، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
Avolio, B. j. Zhu, W., Koh, w. & Bhatia, p. 2004, Transformational Leadership & Organizational Commitment ,Mediating Role Of psychological Empowerment, journal of Organizational Behavior. Vol. 25. pp. 951- 968
Laverack, G. 2003, Building capable communities: Experiences in a Rural Fijian Context Health promotion International, Vol. 18. No. 2, England
Geisler, David, 2005 the next Level in Employee Empowerment Quality Progress, research Library core. Vol. 38. No. 6. pp. 48-52
Thomas, Kenneth W. & A. Betty Velthouse (1990), Cognitive Element of Emprowment: An Interpretive Model of Intrinsic Task Motivation, academy of Management Journal.