الگوی بهینه برنامه درسی برای دوره پیش از دبستان
الموضوعات :
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی
2 - استادیار دانشگاه تبریز
الکلمات المفتاحية: طراحی, عناصر, آمادگی, الگو, پیش دبستانی, وضع مطلوب, وضع موجود, اعتبار یابی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی بهینه برنامه درسی برای دوره های آمادگی و مقایسه آن با وضع موجود انجام گرفته با توجه به این که در ایران برای دوره آمادگی الگوی نسبتا جامع که دارای چهارچوب و سرفصل های مشخصی باشد و بتواند به همه جوانب کودک توجه نماید وجود ندارد. در این پژوهش با ارائه یک الگو،با عنوان "الگوی برنامه درسی رشد گرا و خلاقیت محور" برای کودکان دو زبانه ی آذربایجان و منطبق ساختن آن با سر فصلهای دروس ابتدایی به رشد همه جانبه کودک و خلاقیت توجه بیشتر شده است روش تحلیلی و استنتاجی برای تعیین عناصر الگوی بهینه و روش پیمایشی برای اعتبار یابی الگو مورد استفاده قرار گرفت. نتایج پژوهش: 1- عناصر الگوی بهینه برنامه درسی شامل:اهداف کلی و جزیی،محتوا،سازماندهی محتوا، فعالیت های یادگیری،روشهای آموزشی و پرورشی،ارزشیابی،نقش مربی، نقش مدیر، نقش والدین در الگوی پیشنهادی می باشد. 2- اعتباریابی الگوی پیشنهادی، بر اساس نظر اساتید مرتبط، 62/99./0می باشد.
- بازرگان، س(1386)، مقدمه ای بر برنامه ریزی چند بعدی- ماتریس زندگی،تهران: انتشارات مدرسه.
- مفیدی، ف(1386)، برنامه آموزش و پرورش در دوره پیش دبستانی، تهران: انتشارات سمت.
- مفیدی، ف(1386)، اصول و مفاهیم آموزش و پرورش پیش از دبستان، دفتر برنامه ریزی درسی آموزشهای فنی و حرفه ای.
- صادقیان، ن. و شعبانی، ا (1386)، فعالیتهای یاددهی-یادگیری برنامه درسی برای دوره پیش از دبستان، تهران: انتشارات توکا.
- گنجی،ح(1383)،آزمونهای روانی، تهران: انتشارات ساوالان.
- عباسی،ع(1382)، طراحی الگوی برنامه درسی بهینه برای دوره کودکستان، نقد و بررسی وضعیت این دوره در مقایسه با آن الگو،پایان نامه دوره دکترا دانشگاه تربیت مدرس.
منابع انگلیسی : از منابع زیر صرفا برای مطالعه در مورد طراحی الگو استفاده شده است.
- Almon, J.,(1992) Educating for creative thinking, The waldorf approach revison , vol. 15, Issue 2, p. p.71-8.
- Braun, S And Edwards E.,(1972) History and thery of early childhood Education , wadswov th.
- Charlsworth. ,R(1998)Understanding child development, Forth edition,Delmar publishers.
- Cohen, D.,(1990) Moontessori methods in pubtic schools. Education Digest, sep. Vol, 56 Issue I, P.P.63-40
- Cunnarson , L.,1992, Sweden in :(E.d) international handbook of childcare policies and programs.
- Curtis, A.M.,(1996)A curriculum for preschool child: learning to learn. Routledge, London.
- Cutwrith, V., (1997) A muticultural family project for primary, young Children.
- Easton, F.,(1997) Educating the whole child. head, heart and hands, theory into practice, spring 97, vol , 36. lssue 2.p.p. 87-9.
- Gardner, H.,(1983) Famaous of mind. Ng, Basic Books, New york.
- Hills,T.,(1993)Reaching potentials through appropriate assessment, in S.Bread kamp and T. RoseGrant (Eds) researching potentials: appropriate curriculum and assessment for young children, vol.i (washington D.C. NAEYE).
- Hincle , p.,(1991)A school mastrest on the idea that all children are different, News week, 12/2/1991 , vol .118, issue 23, p.p.53-54
- Jaeckel, j.,(1996) North American school growth developments, No.l,p.l, fair ouks, cA: Association of waldorf schols of North America.
- Kagan, S,and Hall m.,(2001),Early care and education policies in Sweden: Implications for the U.S.A. phi. Delta kappan, No. 2001, vol, 83. , Issue 3 , p. p. 234 – 246
- Katz l, and chard s., (1989), Engaging childrens minds: the projects approach. Greenwich.
- Kennedy,D.,(1996),After Reggio Emillia : May the conversation begin ! , young children, July p. p. 24.26.
- Mcdermott.R. and ….,(1992),Waldorf education in an innercity public school , the urban review.
- Meisels s.J,and Zablon, j.,(1994), The work sampling systems: an overview (Ann Arbor, MI. Rebus planning Assoiation
- Miller J.p.,(1988), The holistie curriculum Toronto: ontario institute for studies in education.
- Montessori, M.,(1970), The absorbent mind. Newyork.
- New, R.S.,(1993), Italy in M. cochran (Ed). International handbook on child development, and developmentally appropriate practices.
- New, R.,(2000), Reggio Emilia: some lessons for U.S.
- O. E.C.D.,(1999), Childhood education and care policy in Sweden.
- Rinaldi ,E.,(1998), Lascolto visible(ReggioEmilliaCenter:di. Documentalione ericerca Nidi e scuble , edell infanzia.
- Rob, B.,(1996) Waldorf method of Education, Education Digest, Vol. 62 issue3 , p64.
- Rumbush,N.,(1992) Montessoris method: stwardship of the spirit Revision , Fall 1992, vol . 15, issue 2p.p. 79-82.
- Smilansky, S.,(1990) Sociodramatic play: Its relevance to behavior and a achivemetnt in school. In children, s play and learninged. Edgar Klugman and Sara smilansky. Teacher college press.
- Soesman, A.,(1983) The twelve senses. Hawthron press, stroud U.K.
- Spodek, B.,(1993)Art education policy review , Jul./ Aug. 1993, vol. 94, issue 6, p.11.
- Sprinthall,R, and Sprinthall,N.,(1977) Educational Psychology,A Developmental Approach , Addison Wesley publishing company Inc.
- Stimpson,J.,(1988)Contemporary questions, Houghton- Mifflin Newyork.
- Vecchi , V.,(1996) Birth of two horses in: municipality of Raggio Emillia the hundred languages of children catalog (Reggio Emillia , Italy , Reggio children)