رابطه انگیزه پیشرفت مدیران با میزان مشارکت دبیران در تصمیمگیری دبیرستانهای شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 89-1388
الموضوعات :اسداله خدیوی 1 , زرین دانشور 2 , نوشین میرزایی 3
1 - رئیس مرکز پژوهشی تعلیمو تربیت کاربردی تبریز
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد تبریز و مربی
3 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
الکلمات المفتاحية: انگیزه پیشرفت, پرورشی, مشارکت دبیران, امور آموزشی, مشارکت اولیا در امور مربوط به مدرسه,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین انگیزه پیشرفت مدیران با میزان مشارکت دبیران در تصمیمگیری دبیرستانهای شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 89-88 است. این تحقیق از نوع پیمایشی- همبستگی است. جامعه پژوهش در بر گیرنده کلیه مدیران به تعداد 93 نفر بود که 75 نفر و به ازای هر مدیر 5 دبیر بر اساس فرمول کرجسی و مورگان به عنوان حجم نمونه با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شد. . جمعآوری اطلاعات با به کارگیری پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس 30 سوالی و پرسشنامهی محقق ساخته 38 سوالی جهت سنجش مشارکت دبیران انجام گرفت آزمونهای پارامتریک همبستگی پیرسون، t مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه بعد از مشخص کردن نرمال بودن توزیع پراکندگی متغیرها با استفاده از آزمون اسمیرنف کولموگروف، برای تجزیه و تحلیل دادهها به کار برده شده است. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که بین انگیزه پیشرفت مدیران و مشارکت دبیران، ، بین سن مدیران و انگیزه پیشرفت انان همبستگی مستقیم معنیداری بدست آمد. اما بین سابقه خدمت مدیران و سابقه مدیریت مدیران با انگیزه پیشرفت انان همبستگی معنی دار نبود.
- اتکینسون، ر و همکاران(1377)، زمینه رشد روانشناسی هیلگارد، ترجمه حسن رفیعی، تهران: انتشارات ارجمند.
- اکرمی، ع(1380)، مشارکت در تصمیمگیری و نقش آن در رضایت شغلی مدیران مدارس شهرستان مراغه، مرکز آموزش مدیریت دولتی.
- اورعی یزدانی، ب(1372)، انگیزه طلبی عامل خودکنترلی و کارآفرینی، مجله دانش مدیریت، شماره 26.
- بخشی، ا (1378)، بررسی رابطه بین شیوههای فرزندپروری مادران با انگیزش پیشرفت و منبع کنترل فرزندان، پایاننامه کارشناسیارشد، رشته روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز.
- برومند، ز (1374)، مدیریت رفتار سازمانی، تهران، انتشارات دانشگاه پیامنور.
- تصدیقی، م (1374)، مقدمات برنامهریزی آموزشی و درسی، شهرضا، دانشگاه آزاد اسلامی.
- پاکنهاد، پ (1382)، بررسی رابطه ارزشیابی عملکرد با انگیزش شغلی دبیران دبیرستانهای دخترانه شهرستان خوی، پایاننامه کارشناسیارشد، مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد تبریز.
- پورپیرعلی، ز (1382)، بررسی رابطه بین میزان مشارکت اعضای هیأت علمی در تصمیمگیریهای مدیریتی با سطح روحیهی آنها در دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه اصفهان.
- توکلی، ا (1373)، بررسی رابطه بین انگیزش، اسناد علی و پیشرفت تحصیلی در همدان، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه تهران، دانشکده علوم تربیتی.
- خاتمی، ا (1370)، خصوصیات و ویژگیهای مدیر موفق از نظر دبیران دبیرستانهای اداره آموزش و پرورش منطقه کلاردشت، تهران، دانشکده علوم تربیتی.
- جعفری، م (1377)، بررسی تأثیر ویژگیهای شخصیتی در موفقیت مدیران ارشد سازمانهای دولتی استان زنجان، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
- خدیوی، ا (1386)، درآمدی بر رفتار سازمانی در سازمانهای هزاره سوم، تبریز، انتشارات شایسته، چاپ اول.
- خورشیدی، ع(1382)، مدیریت و رهبری آموزشی، تهران، نشر یسطرون.
- رضائیان، ع (1386)، مبانی مدیریت رفتار سازمانی، تهران، انتشارت سمت، چاپ دوازدهم.
- زالی، ز (1386)، بررسی رابطه نظرات در مورد انگیزهی پیشرفت مدیران و مشارکت دبیران در تصمیمگیری در دبیرستانهای دخترانه عادی شهر تهران، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
- زاهدی، ش (1369)، روابط صنعتی، مرکز نشر دانشگاهی، تهران.
- زمانی، ع و نصراصفهانی، ا (1382)، نقش مشارکت والدین در مدیرت مدرسه محور در کانادا، وزارت آموزش و پرورش، تهران، پژوهشکدهی تعلیم و تربیت.
- سیاسی. ع (1370)، نظریههای شخصیت یا مکاتبات روانشناسی، تهران: نشر دانشگاه تهران.
- سیدمحمدی، ی (1376)، انگیزش و هیجان، تهران، نشر دانشگاهی.
- شرمرهورن، جان آروهانت، جیمز جی و ازبورن، رچارد ال (1386)، مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه مهدی ایران نژاد پاریزی و همکاران، تهران، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
- شهرآرای، م (1374)، مدیریت آموزشی، مشهد، انتشارات جهاد دانشگاهی.
- صافی، ا (1387)، سازمان و مدیریت در آموزش و پرورش، تهران، نشر ارسباران.
- طوسی، م (1372)، مشارکت(در مدیریت و مالکیت)، نشر مرکز آموزشی مدیریت دولتی، چاپ دوم.
- فانیبنادکی، ع (1375)، بررسی انگیزه قدرت و موفقیت در مدیران مدارس غیرانتفاعی و دولتی شهر شیراز، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی.
- فرهنگپور، م (1382)، بررسی رابطه بین انگیزه پیشرفت و وجدان کاری کارکنان صنعت برق کرمان، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد کرمان.
- قاسمیپیربلوطی، م (1374)، بررسی رابطه انگیزهی پیشرفت با پیشرفت تحصیلی و منبع کنترل در دانشآموزان سوم راهنمائی شهر اصفهان، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
- لیفام، م و جیمز، هووئه، ا و جیمز (1370)، مدیریت مدارس(مبانی و تئوریها)، ترجمه محمدعلی نائلی، اهواز، انتشارات دانشگاه شهید چمران.
- محمدیزاده، ر (1377)، بررسی رابطهی انگیزش پیشرفت با عملکرد دبیران دبیرستانهای شهر بم، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی کرمان، دانشکدهی ادبیات و علوم انسانی.
- معین، م (1364)، فرهنگ فارسی معین، چاپ هشتم(مـ ی)، تهران، انتشارات امیرکبیر.
- موسویدهموردی، ع (1377)، رابطه خشنودی شغلی و انگیزهی پیشرفت با سلامت روانی و مسئولیتپذیری مربیان تربیتی مرد آموزشگاههای اهواز، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
- میرکمالی، م(1371)، فرآیند تصمیمگیری در سازمانهای آموزشی، مجله مدیریت در آموزش و پرورش، شماره 2.
- میرکمالی، م و فرخنژاد، خ (1382)، بررسی رابطه بین انگیزه پیشرفت مدیران با اثربخشی سازمان آنها در مدارس متوسطه بوشهر و برازجان، مجله مدیریت، شماره 36-35.
- هرسی، پ و بلانچارد، ک(1373)، مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه علی علاقهبند، تهران، موسسهی انتشارات امیرکبیر.
- هوی، وین ک و میسکل، سیسل ج(1382)، مدیریت آموزشی، ترجمه میرمحمد سیدعباس زاده، ارومیه، انتشارات دانشگاه ارومیه.
- هیکس، هربرتجی و ریگولت، سی(1384)، تئوریهای سازمان و مدیریت، ترجمه گوئل کهن، تهران، چاپ سوم.
- Chusmir. H, 1985, Motivation of managers, is Gendera factor? Psychology of women quarterly, Vol 9, No 1, Mars.
- Fyansl. G and Desai, K.A. 1983, Across_ cultural Eupolration into the Meaninhg of Achievement, Journal of personality and social Psychology. Vol. 27, No, 44.
- Heller. H.W. 1993, Relationship between Teacher Tob satisfaction and Principa Leadership. Journal of school Leadership. Vol.21.
- http:// www.zibaweb.com/Bahman2.htm.
- Jackson S. 1983, Participation in Decision Making AS a Strategy for educimg Tob Related strain, Journak of Applied psychology, Vol. 68.
- Kelly, J, 1969, Organization Behavior, Irwin_ Dorsy series in Behavioral Science.
- Mc clelland. D. C, 1982, Leadership motive pattern and longterm success in management, Journal of Applied psychology, vol 67, No 12 December.
- Morphy. And Lynn G.B. (1995). School_ Based Managementas school Reform, (cerwin_ press), p. 3.
- حسینی، چورسی. (1384). تأثیر روش چند بعدی (ورزش + تغذیه + راهبردهای شناختی) در کاهش وزن و افزایش بهداشت روانی بانوان تبریزی. پایاننامه کارشناسی چاپ نشده، دانشگاه تبریز.
- Apter, M. (2003). Reversal theory: what is it? (www.Reversal theory clossary. Htm.)
- Apter, M. J. (1982). The Experience of Motivation: The Theory of Psychological Reversal, London: Academic Press.
- Jacobson, P. (1974). Proyressive Relaxiation. Chicayo: University of Chicago Press.
- Kerr, J., H. (2001). Counseling Athletos: applying reversal theory. New York, Routledge.
- Kerr. J., H. (2005). Come out come and elite Japanese women's filed hockeg player's experience of emotions and stress. J. of psychology of sport and exercise. V, 6, 251-263.
- Kerr, J. H. and Tacon, P. (1999). Psychological response to different Types of locations and activities. J. of Environmental psychology, 19: 287-294.
- Lafreniere, K. D. Ledgerwood, D. M. and Murgatroyd, S. (2001). Psychopathology, therapy and counseling, in M. J. Apter Motivational styles in Everyday life: A Guid to Reversal Theory Washington, DC: American Psychological Association.
- Lahy. B. Benjamin. (2001), Psychological and Introduction. Boston. New York, Mc Gruw- Hill companies, Inc.
- Males, J. R. (1999). Individual experience in slalom canoeing, in J. H. Kerr. Experiencing sport: Reversal theory, chi Chester: wiley.
- Martin, R. A. Kuiper, N. A. Oling er, L. J. and Dobbin. J. (1987). Stress always bad? Telic versus Par atelic dominance as a stress moderating variable, J, of personality and social psychology 52: 970-982.
- Morris, T. (2002). Sport Psychology: theory, Applications and Issues. New York, John Wiley.
- Morris, T. and summers, J. (1995). Sport Psychology: Theory, Application Chichester.
- Ress, T. and Hardy, L. (2004). Matching socidal support with stressors: Effect on factors underlying performance in tennis. J. of psychology of sport and Exercise, 5: 319-337.
- Svebak, S. and Kerr, J. H. (1989). The role of impulsivity in preference for sport. Personality and Individual Differences, 10: 51-58.
- Shepherd, D. J. and Lee, B. and Kerr, J. H. (2006). Reversal theory: A suggested way forward for an improved understanding of inter personal relationship in sport. J, of, psychology of sport and exercise, 7: 143-157.