بررسی میزان آگاهی معلمان دوره ی ابتدایی از اصول تعلیم و تربیت به منظور ارائه الگوی مطلوب جهت ارتقای سطح آگاهی آنها از اصول تعلیم وتربیت در استان کردستان
الموضوعات :فردین عبداللهی 1 , علی شریعتمداری 2 , عزت الله نادری 3
1 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات
2 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات
3 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات
الکلمات المفتاحية: : اصول تعلیم وتربیت, معلمان دوره ابتدایی, سطح آگاهی معلمان, الگوی ارتقای سطح آگاهی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی میزان آگاهی معلمان دوره ی ابتدایی از اصول تعلیم وتربیت به منظور ارائه ی الگویی مناسب جهت ارتقای سطح آگاهی آنها از اصول تعلیم وتربیت در استان کردستان می باشد. روش انجام پژوهش روش زمینه ای بوده وجامعه آماری شامل کلیه معلمان شاغل به تدریس در مدارس ابتدایی استان کردستان در سال تحصیلی 89-88 می باشد. نمونه آماری 370 نفر از معلمان است که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزار محقق ساخته شامل پرسشنامه (حاوی 40 سؤال چهار گزینه ای) استفاده شده است همچنین در این پرسشنامه از متغیرهایی مانند سطح تحصیلات، رشته تحصیلی وسابقه تدریس استفاد شده است. عمده ترین یافته های این پژوهش این است که به طور کلی میزان آگاهی معلمان ابتدایی از اصول تعلیم وتربیت پایین تر از متوسط بوده وبین میانگین نمره ها بر حسب متغیرهای سطح تحصیلات، رشته تحصیلی و سابقه تدریس تفاوت معناداری وجود دارد.
بخشی، عبدالله(1384) . بررسیمیزان آگاهی معلمان از بهداشت دانش آموزان و
مدارس ازمعلمین مدارسابتدایی، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه زاهدان.
پوربهی، عبدالله (1373). بررسی میزان آشنایی معلمان پایه چهارم ابتدایی با روشهای
تدریس و مفاهیم علمی دروس پایه مربوطه،پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه
علامه طباطبایی تهران.
تاجیک، عزیز الله (1383) .عملکرد معلمان پایه پنجم ابتدایی با توجه به میزان آگاهی
آنان از اهداف ها روش تدریس، مهارتهای تدریس، کاربرد مواد آموزشی،
روش ارزشیابی و کیفیت سوالهای امتحانی در درس تعلیمات اجتماعی،
پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم تهران.
دایی زاده، حسین جان (1386). بررسی میزان آشنایی معلمان دوره متوسطه با مبانی
برنامه ریزی درس و اصول یادگیری به منظور ارائه الگوی مطلوب جهت
ارتقاء دانش و مهارتهای آنان در استان مازندران، پایان نامه
کارشناسی ارشد.دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران.
دمساز، راحله (1380). بررسی میزان آگاهی و نگرش معلمان مدارس ابتدایی شهر
قزوین، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران.
سلیمانی، محمد (1375). بررسی و مقایسه میزان کارآیی معلمان فارغ التحصیل مراکز
تربیت معلم و دانشگاه آزاداسلامی، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه
تربیت معلم تهران.
سلیمانیان، منوچهر (1376). بررسی درک معلمان و مدیران واحدهای آموزشی
ابتدایی سراسر کشور از اهداف دوره مربوطه، پایان نامه کارشناسی ارشد
دانشگاه تهران.
شریعتمداری، علی (1338) . بررسی آمادگی تربیت معلمان مدارس ابتدایی ایران.
رساله دکتری. دانشگاه تهران.
شریعتمداری،علی(1386).اصول تعلیم وتربیت. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
شعبانی،حسن (1385).مهارتهای آموزشی وپرورشی. تهران: انتشارات سمت.
شکوهی،غلامحسین(1381). مبانی واصول آموزش وپرورش. مشهد: انتشارات آستان
قدس رضوی.
عباس زاده، قهرمان (1371) .بررسی میزان آشنایی و کاربرد مواد آموزشی در
آموزش، پایا نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طبابایی تهران.
مهدیان، محمد جعفر(1385).مبانی واصول تعلیم وتربیت. تهران: نشر ساوالان.
نجاری اصفهانی، مهری (1379). بررسی میزان اطلاعات تخصصی معلمان دوره
راهنمایی در زمینه طرح و تهیه سوالات امتحانی و مهارتهای ارزشیابی در
استان اصفهان. پایان نامه کارشناس ارشد.دانشگاه تربیت معلم تهران.
Hong .H.J.(1996). possibilities and limitations of teacher
participation curriculum development. The case of the
Korean primary school, unpublished doctoral dissertation.
Sharma C.R. (2001). total quality management in education,
Indiana Gandhi national open university, India.
Hutchins, Robert. Maynard.(2002). education and education
goal, education, summer.vol 120, issue4.
Carin, Fiona.(2003). alternative approach of education
.newyork