پیشبینی تعللورزی تحصیلی بر اساس ارزش کاربردی و ارزش ذاتی تکلیف در دانش-آموزان پایه دهم شهر تبریز
الموضوعات :دل آرام محمدی 1 , اسکندر فتحی آذر 2 , رحیم بدریگرگری 3 , امید ابراهیمی 4
1 - دانشگاه تبریز
2 - استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز
4 - کارشناسارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
الکلمات المفتاحية: تعللورزی تحصیلی, ارزش کاربردی تکلیف, ارزش ذاتی تکلیف,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر پیش بینی تعلل ورزی تحصیلی بر اساس ارزش کاربردی و ارزش ذاتی تکلیف به روش توصیفی- همبستگی بود. از جامعه ی آماری دانش آموزان پایه ی دهم شهر تبریز، نمونه ای متشکل از 350 دانش آموز دبیرستانی (175 پسر و 175 دختر) با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به صورت تصادفی انتخاب شد. برای جمع آوری اطلاعات مقیاس تعلل ورزی تاکمن و مقیاس محقق ساخته ارزش تکلیف پس از تعیین روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. داده ها به دست آمده به روش همبستگی گشتاوری پیرسون و رگرسیون چندگانه استاندارد تجزیه و تحلیل شد. نتایج همبستگی پیرسون بین متغیرها نشان داد که بین ارزش کاربردی و ارزش ذاتی یک تکلیف با تعلل ورزی تحصیلی رابطه ی منفی معنیدار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون استاندارد نیز نشان داد که متغیر ارزش ذاتی پیش بینی کننده ی معنیدار تعلل ورزی تحصیلی می باشد. این یافته ها می توانند توسط معلمان، مشاوران و والدین جهت افزایش یادگیری و هدایت تحصیلی بهتر دانش آموزان به کار گرفته شوند.
ابراهیمی، سارا؛ پاکدامن، شهلا و سپهری، صفورا، (1390). روابط بین اهداف پیشرفت، جو کلاس، توانایی و سودمندی ادراک شده در نوجوانان. مجلهی روانشناسی تحولی، شمارهی 29، 53-44.
الیس، آلبرت و نال، ویلیام جیمز،(1382). روانشناسی اهمالکاری: غلبه بر تعلل ورزیدن،(ترجمه محمد علی فرجاد). تهران : انتشارات رشد.
بدریگرگری، رحیم و حسینی، فریبا، (1389). بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردی یادگیری خود تنظیمی با تعللورزی دانشجویان دانشگاه تبریز. مجلهی تازهها و پژوهشهای مشاوره، 9(36)، 126-111.
پالانت، جولی(1389).تحلیل دادههای علوم رفتاری با برنامهSPSS (ترجمه اکبر رضایی). تبریز: انتشارات فروزش.
پنتریچ، پال آر و شانک، دیل اچ،(1390). انگیزش در تعلیم و تربیت: نظریهها تحقیقات و راهکارها(ترجمه مهرناز شهرآرای). تهران: نشر علم.
توکلی، محمد علی، (1392). بررسی شیوع اهمالکاری تحصیلی در بین دانشجویان و ارتباط آن با ویژگیهای جمعیتشناختی، ترجیح زمان مطالعه، و هدف از ورود به دانشگاه. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 9(28)، 100-121.
جوکار، بهرام و دلاورپور، محمدآقا، (1386). رابطه تعللورزی آموزشی با اهداف پیشرفت. فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی، 3(3و 4)، 61- 80.
حسینی، فخریالسادات؛ طالعپسند، سیاوش؛ بیگدلی، ایمان ا...، (1390). نقش مؤلفههای انتظار-ارزش بر پیشرفت شیمی دانشآموزان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 6(18)، 40-69.
سیمیاریان، کوثر؛ سیمیاریان، قاسم؛ ابراهیمی قوام، صغری، (1390). بررسی اثر بخشی آموزش خودکنترلی بر کاهش سهلانگاری نوجوانان دختر پایه دوم متوسطه شهر تهران. مجلهی پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 1(3)، 19-35.
فیاضی، مرجان و کاوه، منیژه، (1388). تعلل: سندرم فردا. بی جا، شماره 205، 45-48.
کاظمی، مصطفی؛ فیاضی، مرجان؛ کاوه، منیژه، (1389). بررسی میزان شیوع تعلل و عوامل مؤثر بر آن در بین مدیران و کارکنان دانشگاه.پژوهشنامه مدیریت تحول، 2(4).42-54.
گلستانی بخت، طاهره و شکری، مهناز،(1392). رابطه تعللورزی تحصیلی با باورهای فراشناختی.دو فصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی،2(3)، 89-100.
محمدی، دلآرام(1393). پیشبینی تعللورزی تحصیلی بر اساس مؤلفههای ارزش تکلیف در دانشآموزان پایه دهم شهر تبریز. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز.
محمودعلیلو، مجید؛ موحدی، یزدان و علیزاده گورادل، جابر، (1392). تعیین رابطهی حالتهای فراشناختی، سودمندی ادراک شده و تاکیدات هدفی والدین با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری،مجلهی ناتوانیهای یادگیری، دوره 3، شمارهی 1، 109-91.
مصطفوی؛ فریده (1389).بررسی نقش جهتگیری هدف پیشرفت (تسلط طلبی، اجتناب از کار، عملکرد گزینی، عملکرد گریزی)، ادراکات خودکارآمدی در خودتنظیمی و ویژگیهای شخصیتی(نوروتیسم و مسئولیتپذیری) در تعللورزی تحصیلی دانشجویان دانشگاه تبریز. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز.
هاشمی، تورج؛ مصطفوی، فریده؛ ماشینچی عباسی، نعیمه؛ بدری، رحیم، (1391).نقش جهتگیری هدف، خودکارآمدی خودتنظیمگری و شخصیت در تعللورزی.روانشناسی معاصر،1(7)، 73-84.
هلیر، رجینا؛ رابینسون، کارول؛ شرودد، فیلیپس، (1387).مهارتهای مطالعه برای یادگیری مؤثر، (ترجمه منصور بیرامی، تورج هاشمی و فرهاد محمدی). تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum.
Eccles, J., & Wigfield, A. (1992). The development of achievement task values: A theoretical analysis. Developmental Reviw, 12, 265-310.
Ferrari, J. R., & Tice, D. M. (2000). Procrastination as a self-havdicap for men and women: A task-avoidance strategy in a laboratory setting. Journal of Rescarch in Personality, 34-83.
Orpen, C. (1998).The causes and consequences of academic procrastination: Aresereach not. West Educat. 21, 73-5.
phalet, K., Andriessen, I. & Lens, W. (2004). How future goals enhance motivation and leaening in multicultural classrooms. Educational Psychology Review, 16(1), 59–89.
Pychyl, T. A., Lee, J. M., Timbodeau. R., & Blun A. (2000). Five day of emotion: An experience sampling study of undergraduate student procrastination. J Soc Behav Personal, 5, 239-254.
Renniger, K. A., Hidi, S., & Krapp, A. (1992). The role of interest in learning and development. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Rothblum, E, D. & Solomon, L, J & Murakami, J. (1986). Affective, cognitive and behavioral, differences, between high and low procrastination. Journal of Counseling Psychology, 33(4), 387-394.
Schiefele. U. (1991). Interest, learning, and motivation.Educational Psychologist, 26, 299-323.
Steel, P. (2002). The measurement and nature of procrastination. Dissertation Abstracts International: Section B: The Sciences and Engineering, 63(3-B), 1599.
Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical Review of Quintessential self- Regulatory Failure. Psychological bulletin, 133(1), 65-94.
Tobias, S. (1994). Interest, prior knowledge, abd learning. Review of educational Research, 64, 37-54.