رابطه نوع ساختار سازمانی و میزان هوش هیجانی در بین مدیران مناطق آموزش و پرورش شهر تهران
الموضوعات :بهارک شیرزاد 1 , پریناز بنی سی 2 , سیّدنیما میرزا 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، گروه علوم تربیتی، رودهن، ایران.
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، گروه علوم تربیتی، رودهن، ایران.
3 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، دانشآموخته گروه علوم تربیتی، رودهن، ایران.
الکلمات المفتاحية: هوش هیجانی, مدیران, ساختار سازمانی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر به منظور تعیین رابطه بین نوع ساختار سازمانی و میزان هوش هیجانی در بین مدیران مناطق آموزش و پرورش شهر تهران انجام شده است. روش تحقیق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی (همبستگی) و از نظر هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران مناطق آموزش و پرورش شهر تهران به تعداد 192 نفر بوده است که حجم نمونه مطابق با جدول مورگان 127 نفر برآورد شد و این تعداد به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و تصادفی طبقهای ساده از بین جامعه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، دو پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای مدل ساختار سازمانی ریچارد هال، مشتمل بر 24 سؤال با ضریب آلفای 81/0 و هوش هیجانی گلمن مشتمل بر 25 گویه با ضریب آلفای 85/0 در طیف 5 درجه ای لیکرت بوده است. داده های گردآوری شده به کمک روش های آمار توصیفی و استنباطی همچون آزمون کالموگروف اسمیرنف، tتک نمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون، نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج بدست آمده نشان داد که بین نوع ساختار سازمانی و میزان هوش هیجانی در بین مدیران مناطق آموزش و پرورش شهر تهران، رابطه معنیداری وجود دارد. ساختار سازمانی مناطق آموزش و پرورش شهر تهران به میزان زیادی بر قواعد و مقررات و به میزان کمی بر شایستگی فنی استوار است. میزان هوش هیجانی مدیران مناطق آموزش و پرورش شهر تهران در حد بالایی می باشد.
آقایار، سیروس؛ شریفی، پرویز (1385). هوش هیجانی و مدیریت. تهران: سپاهان.
اسدی جوانشیر؛ برجعلی، احمد؛ جمهری، فرهاد (1386). رابطه بین هوش هیجانی، فرسودگی شغلی و سلامت روان کارکنان شرکت ایران خودرو. فصلنامه تازهها و پژوهشهای مشاوره. سال 6، شماره 22، تابستان 138، صص 56-41.
اکبری، فیضاله؛ حسینی، سیدمصطفی؛ پوررضا، ابوالقاسم؛ توفیقی، شهرام؛ حیدری، سمانه (1389). رابطه سطح فنآوری اطلاعات با ابعاد سهگانه ساختار سازمانی در بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران. فصلنامه مدیریت اطلاعات سلامت. سال 4. شماره 17. صص 379-388.
امیدی، علیرضا؛ حمیدی، مهرزاد؛ خبیری، محمد؛ صفری، سمانه (1386). ارتباط بین ساختار سازمانی و خلاقیت مدیران ستادی سازمان تربیت بدنی. فصلنامه حرکت. شماره 33. صص 117-105.
بشارت، محمد علی (1386). بررسی رابطه ابعاد شخصیت و هوش هیجانی. دانشگاه فردوسی مشهد. دانشکده علومتربیتیوروانشناسی. مطالعات تربیتی و روانشناسی. مجله علمی-پژوهشی. دوره هشتم. شماره دوم.
حافظیان، مریم (1387). بررسی رابطه بین مؤلفههای هوش هیجانی مدیران و عملکرد کارکنان در دانشگاههای استان مازندران. پایاننامه کارشناسیارشد. چاپ نشده. دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار.
حدادیکوهسار، علیاکبر؛ روشن، رسول؛ نژادفرید، علیاصغر (1386). بررسی مقایسهای رابطه هوش هیجانی با سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان شاهد و غیرشاهد دانشگاه تهران. مجله علمی.
حسنزاده، رمضان (1388). بررسی میزان هوش هیجانی مدیران و ارتباط آن با خصوصیات جمعیت شناختی آنها. مجله پژوهشنامه تربیتی. شماره 20.
خنیفر، حسین؛ وکیلی، فردین (1387). رابطه بین نوع ساختار سازمانی و کارآفرینی سازمانی و اقتصادی در شرکتهای اقتصادی کوچک و متوسط. فصلنامه توسعه کارآفرینی. سال 1. شماره 2. صص 55-35.
حیدری، ابراهیم (1388). مدیریت مهندسی. قابل دسترسی در: www.modiryar.com
دانشنامه آزاد ویکی پدیا (1389). ساختار سازمانی. قابل دسترسی در: www.fa.wikipedia.org
دهشیری، غلامرضا (1382). هنجاریابی پرسشنامه بهر هیجانی بار اون (EQ-I) برای
ارزیابی جنبههای مختلف هوش دانشجویان دانشگاههای تهران. پایاننامه کارشناسیارشد. چاپ نشده.
رفیعیان شهمیری، هاجر (1389). بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سلامت روان معلمان ابتدایی با خلاقیت دانش آموزان شهرستان بهشهر. پایاننامه کارشناسیارشد. چاپ نشده. دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار.
سلیمانی، فاطمه. (1387). بررسی رابطه بین هوش هیجانی، روحیه کاری و رضایت شغلی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر. پایاننامه کارشناسیارشد چاپ نشده دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری.
شریفی، اصغر؛ اسلامیه، فاطمه (1390). بررسی رابطه بین نوع ساختار سازمانی (بوروکراتیک و حرفهای) با اخلاقگرایی مدیران مدارس شرق استان تهران در سال تحصیلی 90-89. چکیده مقالات اولین همایش ملی مدیریت آموزشی در نظر و عمل. ص 72.
علاقهبند، علی (1381). مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی. تهران: روان.
علیبیگی، فرزانه (1388). بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خودکارآمدی مدیران دانشگاههای آزاد اسلامی منطقه ده. پایاننامه کارشناسیارشد. چاپ نشده. دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار.
علیمردانی، مهرزاد؛ قهرمانی، محمد؛ ابوالقاسمی، محمود (1388). بررسی رابطه میان ساختار سازمانی و کارآفرینی سازمانی (مورد مطالعه دانشگاه شهید بهشتی). فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. سال 1. شماره 3. صص 144-131.
غلامی، محمدحسین؛ علیزاده اوصالو، علی؛ آریانی، جهانبخش (1390). نقش ساختار سازمانی در عملکرد واحدهای بهداشت، ایمنی و محیط زیست صنایع نفت، گاز و پتروشیمی. قابل دسترسی در: www.npchse.net
فیضی، مهدی؛ اسمی، کرامت (1389). بررسی تحلیلی رابطه ساختار سازمانی و خلاقیت سازمانی. مجموعه مقالات سومین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی، TRIZ ومهندسی و مدیریت نوآوری ایران. آبان 89.
محمدخانی، شهرام؛ باش قره، رقیه (1387). رابطه هوش هیجانی و سبکهای مقابلهای با سلامت عمومی دانشجویان. فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی. سال دوم، شماره یک، بهار 1387.
مختاریپور، مرضیه؛ سیادت، سیدعلی؛ امیری، شعله (1386). بررسی رابطه بین هوش هیجانی و بازدهیهای رهبری (مدل برنارد باس) مدیران گروههای آموزشی دانشگاه اصفهان. دانشگاه فردوسی مشهد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. مجله مطالعات تربیتی و روانشناسی. مجله علمی-پژوهشی. دوره هشتم. شماره دوم.
مقیمی، سیدمحمد (1386). سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی. تهران: ترمه.
میرزایی، آزیتا (1389). بررسی ارتباط ساختار سازمانی و کارآفرینی سازمانی در اداره کل تامین اجتماعی تهران بزرگ. پایاننامه کارشناسیارشد. چاپ نشده. دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار.
هال، ریچارد اچ (1381). سازمان: ساختار، فرآیند و ره آوردها. (ترجمه: علی پارسائیان و سید محمد اعرابی). تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
هوی، وین.ک؛ میسکل، سیسیل.ج (1382). مدیریت آموزشی: تئوری، تحقیق و عمل. (ترجمه: میرمحمد سیدعباسزاده). ارومیه: انتشارات دانشگاه ارومیه.
Crantson, N.C. (2005). Game, setandmatch: bureaucracy1, schools: time to change the rules?
Cherniss. C. (2001). Emotional intelligence and orgamzational Effectivness. [Online] AT: www.eiconsortium.org
Goleman. P. B. Y atzis. R. Mckee, A. (2001). Primal Leadership: The Hidden priver of Greut performance. Hardward Business Review. Pecember.
Hannah, R., & Nicola, S. (2003). Low emotional intelligence as a predictor of substance-use problems. Journal of Drug Education, 33, 391-398.
Hoy, W.K.,Miskel, C. (2005). Educational administration, theory, research and practice. New York, MC Grow hill.
Kreysing, M. (2002). In Search of Structural Excellence Aelita. Journal of Educational Administration. Vol 40. No 6. PP: 552-560.
Mcneil, L.M. (1988). Contradictions of control, part2: Administrators and teachers. Phi delta kappan, 69.38-432.
Mandel & Fervany.(2003). The impact of service provider emotional intelligence on customer satisfaction. Journal of services marketing. No19 (6/7), 438-445.
Mestre, J.M, Guil, R, Lopes, P.N, Salovey, P, Gil-Olarte, P (2006). Emotional Intelligence and Social Academic Adaptation to School. Psicothema, 18. PP: 112-117.
Parker, John. Walker, A (2004).linking emotional intelligence abilities and transformational leadership styles. Leadership & organizing development Journal, 25(7/8), 554-564.
Robbins, S. P. (2000). Organizational Behavior. 10th Ed. Upper Saddle River, New Jersey: Prentice – Hall