بررسی وضعیت انگیزش شغلی معلمان با توجه به سبک رهبری مدیران در مدارس
الموضوعات :صادق ملکی 1 , رحیمه پور حیدر 2
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد شبستر
2 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
الکلمات المفتاحية: سبک رهبری, انگیزش شغلی, معلمان و مدرسه,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر بدنبال تعیین وضعیت انگیزش شغلی معلمان با توجه به سبک رهبری مدیران در مدارس متوسطه دخترانه شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 87-86 اجرا شده است . روش تحقیق ، از لحاظ هدف ، کاربردی ، و از لحاظ نوع ، توصیفی -همبستگی می باشد. برای تعیین روایی پرسشنامه ها از روایی وابسته به محتوا استفاده شده است و به نظرات افراد متخصص اکتفا شده است.برای سنجش پایایی از آزمون آلفای کر و نباخ استفاده شده است.جامعه آماری شامل کلیه مدیران و معلمان شاغل در مدارس دخترانه متوسطه شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 87-86 که به تعداد 27 نفرمدیرو معلمان 623 نفر می باشد حجم نمونه آماری شامل 27 نفر مدیر و 125 نفر معلم می باشد که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. نتایج نشان دادند که اغلب مدیران مدارس دخترانه ارومیه از سبک توجیهی استفاده می کنند و وضعیت انگیزش شغلی نسبتاً بالا در میان معلمان برقرار است. انگیزش شغلی معلمان با بلوغ آنان رابطه ندارد . تفاوت معنی دار بین نمره های بلوغ معلمان بر اساس سبک های رهبری مدیران دیده نشد .انگیژش شغلی معلمان بر اساس سبک رهبری مدیران متفاوت نیست . بین سبک رهبری مدیران در ناحیه 1 و 2 و همچنین بین انگیژش شغلی معلمان در ناحیه 1 و 2 تفاوت معنی دار دیده نشد . سبک رهبری مدیران مدارس دولتی و غیر دولتی متفاوت است . بین میزان بلوغ معلمان در مدارس دولتی و غیر دولتی تفاوت معنی دار دیده نشد . همچنین بین انگیزش شغلی معلمان در مدارس دولتی و غیر دولتی تفاوت معنی دار وجود ندارد .
بخشی علی آبادی، ح. (1383) . بررسی عوامل مؤثر بر ایجاد انگیزش شغلی . مجله آموزش درعلوم پزشکی ؛ 4(12): 32-4.
پاک نهاد، پ .(1382). بررسی رابطه ارزشیابی عملکرد با انگیزش شغلی معلمان دبیرستانهای دخترانه شهرستان خوی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد واحد تبریز.
حسینی فرد ، م . ( 1379 ) . بررسی وضعیت انگیزش و رضایت شغلی معلمان مقطع راهنمایی مدارس ارومیه . پایان نامه کارشناسی ارشد. مرکز آموزش مدیریت دولتی
خلیلی شورینی ، س.(1372) .بررسی و انتخاب الگوهای مناسب برای سازمانها ی اداری کشور. پایان نامه دکترای دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران .
خدیوی، الف . ( 1386 ) . درآمدی بر رفتار سازمانی در سازمانهای هزاره سوم .تبریز : انشارات شایسته .
سلمانی ، ح. ( 1372 ). مقاسیه سبک رهبری دبیرستان های دولتی و غیر انتفاعی منطقه 8 تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد واحد تهران
عبداله فام، م.(1384). بررسی رابطه نقش سبک رهبری مدیران در انگیزش و عملکرد معلمان مدارس متوسطه بناب. پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه آزاداسلامی واحد تبریز .
عظیمی، ر.(1378) . بررسی تاثیر سبک رهبری مدیران بر عوامل انگیزش معلمان در مدارس ابتدایی و راهنمایی پسرانه منطقه 8 تهران. فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش شماره 24-23 .
علوی ، س . ( 1377 ) . روانشناسی مدیریت و سازمان . مرکز آموزش مدیریت دولتی
غفاری، م. (1375) . مقایسه انگیزش شغلی معلمان در مدارس دولتی و غیر انتفاعی منطقه یک تهران.پایان نامه کارشناسی ارشد.ودانشگاه علامه طباطبایی.
غفوریان ، ع. (1382). بررسی رابطه سبک مدیریت مدیران و شخصیت آنها در دبیرستان های غیر انتفاعی دخترانه منطقه 8 تهران .پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد واحد تهران .
فرشبافان علی نام ، ف. ( 1384 ) . بررسی سبک های مدیریتی دبیرستان های دولتی و غیر انتفاعیتبریز و رابطه آن با عملکرد مدیران . پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تبریز .
فهلی، الف.(1382). بررسی وضعیت و علل کاهش یا افزایش انگیزش شغلی کارکنان بنیاد شهید شهرستان اصفهان. پایان کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.
لانتبورگ، ف.(1382) . مدیریت آموزشی مفاهیم و عمل. ترجمه محمدعلی فرنیا، تبریز. ناشر: مترجم.
محمدی، پ.(1386). بررسی رابطه عوامل انگیزش هرزبرگ با عملکرد دبیران متوسطه شهر تبریز ازدیدگاه مدیران.پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد تبریز.
منظری توکلی، ح.(1372) . بررسی عوامل موثر در انگیزش شغلی مربیان پرورشی استان کرمان. پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه اصفهان.
مهاجران ، ع. ( 1373 ) . بررسی سبک رهبری و رفتار مدیران مدارس متوسطه ارومیه. پایان نامه کارشناسی ارشد. مرکز آموزش مدیریت دولتی
میرکمالی، س .(1379). رفتار و روابط در سازمان و مدیریت. تهران: نشر رامین.
وحیدی نسب، ح(1375). بررسی رابطه توان انگیزش شغلی معلمین باسبک رهبری مدیران آموزشگاههای منطقه جغتای خراسان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی .
الهام، غ. (1379). بررسی سبکهای رهبری مدیران مدارس ابتدایی و راهنمایی شهرستان اندیمشک و رابطه آن بامیزان رشد حرفهای معلمان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
-Hackman, J. R & G. R. Oldham. (1976). motivation through Design of work: Test of a theory, Organizational Behavior & Human performance, Vol. 16.
-Hoffman, S. & Holden, D. and Neggers, N. (2006). An investigation of the impact of educational networks on formal leadership behaviour, University of British Columbia Vancouver, B. C. 54 pp.
-Johansson, O. & zachrisson, E. (2006). International perspectives on school leadership for systemic improvement, umea university, Sweden.
-Kadzamira, E. C.(2006). Teacher motivation and incentives in Malawi, Centre for educational research and training university of Malawi.
-Kythreotis, A. & pashiardis, P. (2006). Exploring leadership role in school effectiveness, University of Cyprus, Nicosia, Cyprus.
-Mcclelland, David C. & David H. Burnham. (1976). power is the Great motivator, Harvard Business Review, march – April.
-Mcclelland, David C.(1965). Toward a theory of motive Aquisition, American psychologist.
-Mcclelland, David C. (1961). The Achieving society, Princeton, N. J,: van Nostrand.
-Nwachukwu prince O. (2006). Teachers job satisfaction and motivation for school effectiveness: An Assessment, university of Helsinkifinland.
-omolayo, B. (2007). Effect of leadership style on job – related tension and psychological sense of community in work organization,Bangladesh e – journal of sociology. Volume 4 number 2.
-Ramachandran.V.(2005).Teacher Motivation in India, Educational Resource unit.
-Senecal, C. & Dowson, M. & marsh, H. W.(2006). The work tasks motivation scale for teachers, Self Research center, university of western sydney, Australia, June.