هوش هیجانی و ارتباط آن با اضطراب دانشجویان زبان انگلیسی
الموضوعات :Saeideh Ahangari 1 , Afshin Taghizadeh 2
1 - Assitant professor of English Department, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
2 - M. A. in TEFL
الکلمات المفتاحية: اضطراب, هوش هیجانی, مدیریت استرس, مهارتهای بین فردی, مهارتهای درون فردی,
ملخص المقالة :
پژوهشهای فراوانی پیرامون اضطراب در کلاسهای زبان انگلیسی و نیز در مورد هوش هیجانی افراد در موقعیتهای مختلف به انجام رسیده است. هدف اصلی این تحقیق، بررسی این موضوع بود که آیا ارتباط خاصی بین مهارتهای هوش هیجانی (مانند مهارتهای بین فردی ، درون فردی و مدیریت استرس) و میزان اضطراب زبان آموزان ایرانی وجود دارد یا نه. افراد مورد تحقیق شامل 152 نفر از دانشجویان دختر و پسر زبان انگلیسی (ترم اول و دوم) از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بودند که بصورت اتفاقی انتخاب شدند. به منظور تعیین سطح اضطراب در کلاسهای زبان و مهارتهای هوش هیجانی ،محقق دو پرسشنامه آزمون اضطراب کلاس زبان (حورویتزHorwitz ) و آزمون هوش هیجانی (بارنBar-on ) را بکار برد. براساس یافتههای این پژوهش، بطور کلی بین اضطراب یادگیری زبان و مهارتهای هوش هیجانی، ارتباط معنیدار وجود دارد. مطابق نتایج این تحقیق، همبستگی منفی میان اضطراب و تمامی زیر مهارتهای انتخابی هوش هیجانی (به غیر از روابط بین شخصی) وجود دارد. این تحقیق نشان داد که تفاوت نمرات میانگین اضطراب بین دانشجویان دختر و پسر معنیدار نمیباشد. همچنین براساس یافتههای این پژوهش، تفاوت نمرات میانگین هوش هیجانی در میان دانشجویان دختر و پسر به جز مهارتهای مدیریت استرس، خود شکوفایی و تحمل استرس که در آنها تفاوت معنیدار بوده است در سایر موارد معنیدار نمیباشد.
Bar-On, R. (1997). The Emotional Quotient Inventory (EQ-i): Technical manual. Toronto. Canada: Multi-Health Systems. Inc.
Brown, H.D. (2000). Principles of language learning and teaching (4th ed.). White Plains, NY: Addison Wesley Longman, Inc.
Burden, R.L &Williams, M.(2002). Psychology for language teachers. A social constructivist approach (5th ed.). Cambridge: CambridgeUniversity Press.
Chau, Ch-T. (2003). Foreign language anxiety and Emotional Intelligence: A study of EFL students in Taiwan. Unpublished doctoral dissertation, Texas A&M university-Kingsville.
Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence . New York: Bantam Books. Retrieved December 08, 2007,from http:// www.eiconsortium.org
Horwitz, K.E. (1986). Preliminary Evidence For The Reliability And Validity Of A Foreign Language Anxiety Scale. TESL Quarterly, 20,559-562.
Horwitz, K.E. (2001). Language Anxiety and Achievement. Annual Review of Applied Linguistics. Vol.21, Pp.112-126. Cambridge university press.
Katayal, S. and Awasthi, E. (2005). Gender differences in Emotional Intelligence in Chandigarh, India. J. Hum. Ecol. , 17(2): 153-155 (2005).
Mayer, J. D. & Salovey, P. (1990). Emotional Intelligence. Imagination, cognition and personality. pp.185-211.
Meng, X &.Wang, Q. (2006). Psychological Factors and Teachers' Language.
US-China Foreign Language. Vol. 4, pp.70-73. No.5 (Serial No. 32).
Harbin Institute of Technology.
Montes-Berges, B. and Augusto, J. M. (2007). Exploring the relationship between perceived emotional intelligence, coping, social support and mental health in nursing students, Journal of psychiatric mental health Nursing, Vol. 14(2), 163-71.
Nelson, D. & Low, G. (2003). Emotional Intelligence and College Success: A Research-Based Assessment and Intervention Model. Javelina Emotional Intelligence (EI) Program at Texas A&M University-Kingsville
Oginska-Bulik, N. (2005). Emotional intelligence in the workplace: exploring its effects on occupational stress and health outcomes in human service workers. International Journal Occupational Medicine and Environmental Health, Vol. 18(2):167-75.
Samouie et al., (2001). Tehran Sina Research Institute.
Schmitt, N. (2002). An introduction to applied linguistics.Arnold Publishers. Co-publisher: Oxford University Press Inc.
Stys ,Y. & Brown, Sh. L. (2004).A Review of the Emotional Intelligence literature and implications for corrections. Research Branch correctional Service of Canada.
Zhao Na, (2007). A study of high school students’ English learning anxiety .The Asian EFL journal, vol.9 number 3.