بررسی کمی و کیفی محتوای کتاب جامعه شناسی دوره متوسطه (علوم انسانی) براساس دیدگاه اجتماعی در برنامه ریزی درسی
الموضوعات :محمد علی فرنیا 1 , سیده صدیقه پوررضا 2
1 - استادیار دانشگاه آزاداسلامی واحد تبریز
2 - کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی
الکلمات المفتاحية: محتوا/ دیدگاه اجتماعی/ برنامه ریزی درسی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر به منظور بررسی کمی وکیفی محتوای جامعه شناسی دوره متوسطه براساس دیدگاه اجتماعی در برنامه ریزی درسی از نظر دبیران و دانش آموزان در انزلی اجرا شده است. در این پژوهش جامعه آماری شامل تمامی دبیران (40 نفر) و دختران پایه دوم و سوم دبیرستان (580 نفر) هستند. نمونه آماری برای معلمان 23 نفر زن و 15 نفر مرد و 2 نفر هم نامشخص هستند. با استفاده از فرمول کوکران 232 نفر از دانش آموزان به عنوان نمونه به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند و ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بر روی انتقال فرهنگی، تغییر و تحول اجتماعی و شهروند مردم سالار میباشد. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی میباشد. برای تجزیه و تحلیل فرضیه ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و آزمون خی دو() استفاده شده است. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بین محتوای دروس جامعه شناسی با انتقال فرهنگی با تربیت شهروند مردم سالار و تغییر تحول اجتماعی رابطه معنادار و مثبت وجود دارد. همچنین نتایج تحقیق نشان می دهد که بین همه سوالات تفاوت معنادار وجود دارد.
- امیری، م. ع(1380)، جامعه شناسی آموزش و پرورش، تهران: نشر شیفته.
- رضازاده، م. ع (1379)، عوامل مؤثر در تعیین محتوا و حجم کتب درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی تحصیلی، پایان نامه فوق لیسانس،دانشگاه تربیت معلم.
- سلیمانی، م (1380)، بررسی و مقایسه برنامه های تعلیمات اجتماعی مقطع ابتدایی کشورهای ایران،آمریکاو استرالیا، پایان نامه فوق لیسانس، دانشگاه تربیت معلم.
- صادقی، م(1381)، ارزشیابی محتوای کتاب اجتماعی سال اول دبیرستان از دیدگاه دبیران و دانش آموزان ،پایان نامه فوق لیسانس، دانشگاه تربیت معلم.
- کوئن، ب(1381)، مبانی جامعه شناسی،ترجمه غلامعباس توسلی. تهران: سمت.
- گل محمدی، ع(1379)، بررسی تناسب محتوای کتابهای تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی با پرورش مهارتهای تفکر خلاق و انتقادی، پایان نامه فوق لیسانس رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه تربیت معلم تهران.
- میلر، جی.پی(1383)، نظریه های برنامه درسی، ترجمه محمود مهرمحمدی. تهران: سمت.
- وزیری کاشانی، ن (1364)، ارزشیابی آموزش تعلیمات اجتماعی در سال سوم راهنمایی، پایان نامه فوق لیسانس رشته برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
- Brickman, M., (2001), Social and School. The university press, London.
- Cardamone, E., (1999), Social Skill. NASSP beltin 73, 518, p.20
- Fleming, D., (2000), Skill- Streaming the adolescent, New York: Academic press.
- Harold, M.,(2000), Education and National Development. 2 nd Edition. Pergamon. London.
- Kravetz, A.,(1998), Research in Social. New York: Putnam.
- Mercer, J.D., (2002), Social skill training .New York.Sprinder.
- Parsons, T. (1970).Social structure and Personality.(New York: Free press of Glencoe,1964),pp.129-54
- Postman, N.,(2003), Teaching as conserving Activity (New York: Delacortepress), p. 2090