رابطه بین انگیزه پیشرفت و منبع کنترل با عملکرد مدیران دبیرستان های دخترانه و پسرانه شهر تبریز
الموضوعات :غلامرضا گل محمد نژاد بهرامی 1 , لیلا برغول 2
1 - استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
2 - دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
الکلمات المفتاحية: انگیزه پیشرفت, منبع کنترل و عملکرد مدیران,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین انگیزه پیشرفت و منبع کنترل با عملکرد مدیران مقطع متوسطه دخترانه و پسرانه شهر تبریزبود. جامعه آماری شامل مدیران دبیرستان های شهر تبریز به تعداد 117 نفر بودند که با استفاده از جدول مورگان تعداد 51 نفر به عنوان نمونه آماری و با شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه انگیزه پیشرفت اسپنس و هلمریچ با ضریب اعتبار 8850/0 = α، پرسشنامه منبع کنترل حنا لوینسون 8630/0 = α و پرسشنامه ارزیابی عملکرد مدیران9642/0 = α. روایی پرسشنامه عملکرد مدیران به شکل روایی محتوایی از طریق جمع آوری نظر داوران و متخصصان مورد بررسی قرار گرفت و تائید شد. برای بررسی روایی پرسشنامه اول، همبستگی نمره های حاصل از این مقیاس با نمره های بدست آمده از پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس محاسبه و ضریب همبستگی 597/0 r = بدست آمد. برای بررسی روایی پرسشنامه دوم، همبستگی نمره های حاصل از این مقیاس، با نمره های بدست آمده از پرسشنامه منبع کنترل نوویکی و استریکلند محاسبه و ضریب همبستگی 716/0 r = بدست آمد. روش تحقیق این پژوهش از نوع همبستگی بود و برای آزمون فرضیه ها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که: بین انگیزه پیشرفت و عملکرد مدیران با توجه به جنسیت، سن و سابقه پست مدیریتی رابطه معنی داری وجود ندارد. بین منبع کنترل و عملکرد مدیران با توجه به جنسیت و سن رابطه معنی داری وجود ندارد. بین منبع کنترل و عملکرد مدیران با سابقه پست مدیریتی (10-1) سال، رابطه وجود دارد. ولی در مدیران با سابقه پست مدیریتی (27-11) سال رابطه وجود ندارد. بین منبع کنترل و انگیزه پیشرفت مدیران مرد، رابطه معنی داری وجود ندارد. اما در مدیران زن، رابطه معنی داری وجود دارد. بین منبع کنترل و انگیزه پیشرفت مدیران سنین(45-34) سال، رابطه معنی داری وجود ندارد. ولی در مدیران سنین(51-46) سال، رابطه معنی داری وجود دارد. بین منبع کنترل و انگیزه پیشرفت مدیران با سابقه پست مدیریتی (10-1) سال رابطه معنی داری وجود دارد. اما در مدیران با سابقه پست مدیریتی (27-11) سال رابطه معنی داری وجود ندارد.
- ابطحی،ح. و کاظمی، ب.،(1380)، بهره وری، انتشارات مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، تهران، چاپ سوم.
- دارابی، ج.،(1380)، رابطه منبع کنترل و انگیزش پیشرفت در دانشآموزان سال سوم متوسطه شهر ساری، فصل نامه تعلیم و تربیت، شماره سریال67، شماره3.
- شیخ فینی، ع.ا.،(1372)، بررسی رابطه انگیزش پیشرفت، منبع کنترل و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه شهر بندر عباس، تهران، پایان نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
- غفوری، م.،(1376)، بررسی رابطه بین انگیزه پیشرفت و منبع کنترل و خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم دبیرستان های شهر تبریز، پایان نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.
- غفوریان، و.،(1383)، بررسی رابطه بین عملکرد مدیران و شخصیت آنها در مدارس شهر بجنورد، پایان نامۀ کارشناسی ارشد.
- محمدی زاده، ر.،(1377)، بررسی رابطه انگیزه پیشرفت با عملکرد مدیران شهر بم، پایان نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی کرمان.
منابع خارجی
- Mc clland , D.C., (1985), "Human Motivation", Princeton: Van Nostrand.
- Mc clland, D.C., (1992), " Leadership motive pattern and longtern success in management " , Journal of Applid psychology, Vol.67, No.12.
- Miner, J.B.,(1992), " Industerial organization of psychology", New York, Mc-Graw-Hill.
- Rutter , J.B., (1966), "Generalized Expectancies for Internal Versus External Contral of Reinforcement ", Psychological Monographs, No.80.