بررسی موانع ایجاد سازمان یادگیرنده در مرکز آموزش ایران خودرو
الموضوعات :
1 - دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
الکلمات المفتاحية: اطلاعات, سازمان یادگیرنده, اجرا, رهبری دارای فرادید, برنامه/ ارزیابی, ابتکار و نوآوری, مرکز آموزش ایران خودرو,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر با هدف تعیین وضعیت موجود و مطلوب مرکز آموزش ایران خودرو براساس ابعاد پنجگانه ایجاد سازمان یادگیرنده و شناسایی موانع ایجاد سازمان یادگیرنده درآن مرکز بر مبنای مدل ویک و لئون با استفاده از روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه پرسنل مرکز آموزش ایران خودرو(100 نفر) بود که با روش نمونهگیری تصادفی ساده پرسشنامه تحقیق در ردههای مدیران و کارشناسان اجرا شد و در مجموع نمونه آماری تحقیق 51 نفر شد. گزارههای این تحقیق شامل یک سئوال کلی وشش سئوال جزئی در پنج بعد ایجاد سازمان یادگیرنده است که پس از تجزیه و تحلیل داده های گرداوری شده با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، خطای استاندارد و ...) و آمار استنباطی (آزمون t همبسته مقایسه بین دو میانگین، آزمون رتبهبندی فریدمن، آزمون خیدو 2X) مشخص شد که در همه ابعاد بین وضعیت موجود و مطلوب مرکز آموزش ایران خودرو تفاوت معناداری وجود دارد.
- باغی، زهرا (1382)، بررسی عوامل تسهیل کننده، بازدارنده، فرهنگ سازمان جهت بسترسازی سازمان یادگیرنده در شرکتهای بزرگ نساجی استان تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
- دوگاس، اریه (1997)، راز بقای شرکتها (ادامه حیات در محیط پرتلاطم صنعت و تجارت). ترجمه؛ دکتر علی پارسائیان تهران: نشر ساپکو.
- دفت .ال. ریچارد (1997)، تئوری و طراحی سازمان، ترجمه: دکتر علی پارسائیان و دکتر سید محمد اعرابی، تهران: نشر دفتر پژوهشهای فرهنگی.
- رابینز، استیفن (1998)، تئوری سازمان (ساختار،طراحی و کاربردها). ترجمه: دکتر سید مهدی الوانی و حسن دانایی فرد. تهران : نشر صفار.
- رابینز، استیفن (1998)، رفتار سازمانی، ترجمه؛ دکتر علی پارسائیان و سید محمد اعرابی. تهران: نشر دفتر پژوهشهای فرهنگی .
- رجب بیگی، مجتبی (1382)، تحلیل رویکردهای نوین مدیریت: بررسی تطبیقی، رویکردهای مدیریت کیفیت فراگیر، مهندسی دوباره فرآیندهای کاری و سازمانهای یادگیرنده و ارائه الگوئی کاربردی. رساله دکتری. دانشگاه علامه طباطبائی.
- سنگه، پیتر (1990)، پنجمین فرمان. ترجمه حافظ کمال هدایت و محمد روشن. تهران: نشر سازمان مدیریت صنعتی.
- سنگه، پیتر (1380)، پژوهشهای تازه در یادگیری سازمانی. ترجمه فرج اله قربانی زاده. نشریه تدبیر شماره 104.
- سید نقوی، میرعلی (1377)، بررسی تجربیات مدیران شرکتهای دولتی و خصوصی در ارتباط با سازمان یادگیرنده. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی.
- شفاعی، رضا (1379)، موانع ایجاد سازمانهای یادگیرنده در ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس.
- نادری خورشیدی، علیرضا (1381)، طراحی و تبیین الگوی توسعه قابلیت یادگیری سازمانی در شرکت ایران خودرو (لازمه ورود به موقعیت رقابتی). رساله دکتری. دانشگاه تهران.
- Alavi, S.B 8 Mccormik. J.(2003). Some cultural considerations for applying the learning organization model to Iranian organization .www. edad.com
- Argris, C,.. 8 schon, D.A (1978). Organizational learning; a theory of action perspective. New york. Addison wesley.
- Garvin, D.A. (1993). Building a Learning Organization. Harvadrd Business Review, 71(4). 78-91.
- Kontoghiorg hes, C. Awbrey, S. and feurig, P (2003). Examining the Relationship between learning organization Dimension and change, Adaptation, Innovation as well as organization performance. Human Resource Development Quarterly. 4(2).
- Senge, P.M.(1990). The Leader’s new work: Building Learning organization. Sloan Management Review, 32 . 7-23.
- Stata, Ray, (1989). Organizational Learning The key
to management Innovation; Sloan Management Review. N.pag.
- Steiner, Lars, (1998). Organizational Learning. The Learning Organization Brad ford. 5(A). pg.193.
- Wick, W.C, 8 Leon, L.S. (1995). From idea to action: Creating a Learning organization, Human Resource Management.
3A. (2). 299-310.
- Young, B, Watkins, k and Marsick. V. (2004). The construct of the Learning Organization: Dimensions, measurment and validation. Human Reource Development Quarterly. 5(1).