ارائه مدلی برای ارتقای شایستگی حرفهای اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران(رویکردی جهت ارتقای بهرهوری)
الموضوعات :امیر تیمورزاده 1 , افسانه زمانی مقدم 2 , ناصر میرسپاسی 3
1 - دانشجوی دکترای گروه مدیریت آموزشی ، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - استاد گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: منابع انسانی, مدل شایستگی حرفه ای, نظامهای آموزش عالی,
ملخص المقالة :
این پژوهش بهمنظور ارائه مدلی برای ارتقای شایستگی حرفهای اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران طراحی و تدوین شده است. روش تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی با رویکرد آمیخته (کیفی- کمّی) و از لحاظ نحوه اجرا، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات است. در بخش کیفی با استفاده از تکنیک دلفی، شاخصهای مدل ارتقای شایستگی حرفهای اعضای هیأت علمی این دانشگاه مشخص شد و در بخش کمی (که جامعه آماری بزرگتری را شامل میشد) پرسشنامه بهدستآمده از بخش کیفی، در میان اعضا توزیع شد. اعتبار پرسشنامه با استفاده از اعتبار محتوا تعیین شد و پایایی آن در هر یک از مراحل کیفی و کمی به ترتیب بهواسطه آزمون z و آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شدند. یافتهها با استفاده از آزمونهای مختلف آماری تی و z تحلیل شدند. یافتهها که با استفاده از آزمونهای مختلف تی، معادلات ساختاری تحلیل عاملی، آزمون z، فریدمن، کولموگروف- اسمیرنوف، بارتلت، KMO و تحلیل عاملی بررسی شدند، نشان دادند که پاسخگویان شش نوع شایستگی آموزشی و تکنولوژیکی، پژوهشی، شایستگی خدمات تخصصی، شایستگی فردی و ارزشی، شایستگی سازمانی و شایستگی ادراکی را شناسایی نمودند که تمام این مؤلفهها در مدل نهایی تأییید شدند. سپس یافتهها نشان دادند که این شایستگیها در میان اعضای نمونه آماری در هر دو وضعیت موجود و مطلوب، موقعیت نسبتاً نامطلوبی دارند که میتوان با استفاده از شاخصها و راهکارهایی، آنها را بهبود بخشید.
Anis, K. (2008) ‘‘Uniwersytet: tradycyjny-przedsie˛biorczy-oparty na wiedzy’’ [University: Traditional-Entrepreneurial-Knowledge-Based], Nauka i Szkolnictwo Wyz˙sze [Science and HigherEducation] 2 28 (2006): 7–26.
Bowen, H.M,. (2019). Faundations of Higher education in development countries. New York City.
Boxall, P. & Purcell, J. (2011). Strategy and human resource management. New York: Palgrave Macmillan, 1-368.
Boyatzis, R. E. (2008). Competencies in the 21st century. Journal of Management Development, 27(1), 5-12.
Chubin, R.S (2003). Practical Questions in Building Competency Models. Retrieved from:http://www.workitect.com.
Clark, J. & Armit, K. (2010). Leadership competency for doctors: a framework Leadership in Health services, 23.
Cochran G. (2009). Developing a competency model for a 21st century extension organization, unpublished doctoral desertation, Ohio state university, 1-386.
Bilal, Guraya, S. Y., & Chen, S. (2019). The impact and effectiveness of faculty development program in fostering the faculty’s knowledge, skills, and professional competence: A systematic review and meta-analysis. Saudi Journal of Biological Sciences, 26(4), 688-697.
Guraya, S.Y., Guraya, S.S., Mahabbat, N.A., Fallatah, K.Y., Al-Ahmadi, B.A., ALalawi, H. H., (2016). The Desired concept maps and goal setting for assessing professionalism in medicine, JOURNAL OF CLINICAL AND DIAGNOSTIC RESEARCH, 10(5).
Jones, M., Schuer, K.M., Ballard, J.A., Taylor, S.A., Zephyr, D., Jones, M.D., (2015).Outcomes of an immersive pilot faculty development program forinterprofessional facilitation: a mixed methods study. J. Interprof. Care. 1, 83–89
Karami, Morteza (2007). Training of Managers with Competency Model. Tadbir, 18(179), 27-29.
Liikamaa.K.(2015). Developing a project manager’s competencies: A collective view of the most important competencies.University of Turku, Pohjoisranta 11P.O. Box xx, FI 28101, Finland. 6th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics and the Affiliated Conferences, AHFE 2015.Procedia Manufacturing, 3, 681-687.
Loguria, R. T. (2006). Meritocracy and Americans view on distributive justice dissertation of phd- university of Maryland, 1-275.
Mitchell, L. & Boak, G. (2009). Developing competences frameworks in uk healthcare: lesson from practice. Journal of European Indus trial training, 33(8/9), 701 -717.
Niroomand, P. (2013). Pattern of Competence of Managers of Technology Based Firms. Senior Thesis, Allameh University. [In Pershian]
Saboor, f. (2018). A Systematic Approach to the Analysis of Competitive Barriers in to Ministry of Energy. Doctoral Thesis, Faculty of Management, Allameh Tabataba'i University. . [In Pershian]
Sanchez R. (1982). "Building competency models: approaches for HR professional", Human resource management, 35(1), 7-18.
_||_Anis, K. (2008) ‘‘Uniwersytet: tradycyjny-przedsie˛biorczy-oparty na wiedzy’’ [University: Traditional-Entrepreneurial-Knowledge-Based], Nauka i Szkolnictwo Wyz˙sze [Science and HigherEducation] 2 28 (2006): 7–26.
Bowen, H.M,. (2019). Faundations of Higher education in development countries. New York City.
Boxall, P. & Purcell, J. (2011). Strategy and human resource management. New York: Palgrave Macmillan, 1-368.
Boyatzis, R. E. (2008). Competencies in the 21st century. Journal of Management Development, 27(1), 5-12.
Chubin, R.S (2003). Practical Questions in Building Competency Models. Retrieved from:http://www.workitect.com.
Clark, J. & Armit, K. (2010). Leadership competency for doctors: a framework Leadership in Health services, 23.
Cochran G. (2009). Developing a competency model for a 21st century extension organization, unpublished doctoral desertation, Ohio state university, 1-386.
Bilal, Guraya, S. Y., & Chen, S. (2019). The impact and effectiveness of faculty development program in fostering the faculty’s knowledge, skills, and professional competence: A systematic review and meta-analysis. Saudi Journal of Biological Sciences, 26(4), 688-697.
Guraya, S.Y., Guraya, S.S., Mahabbat, N.A., Fallatah, K.Y., Al-Ahmadi, B.A., ALalawi, H. H., (2016). The Desired concept maps and goal setting for assessing professionalism in medicine, JOURNAL OF CLINICAL AND DIAGNOSTIC RESEARCH, 10(5).
Jones, M., Schuer, K.M., Ballard, J.A., Taylor, S.A., Zephyr, D., Jones, M.D., (2015).Outcomes of an immersive pilot faculty development program forinterprofessional facilitation: a mixed methods study. J. Interprof. Care. 1, 83–89
Karami, Morteza (2007). Training of Managers with Competency Model. Tadbir, 18(179), 27-29.
Liikamaa.K.(2015). Developing a project manager’s competencies: A collective view of the most important competencies.University of Turku, Pohjoisranta 11P.O. Box xx, FI 28101, Finland. 6th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics and the Affiliated Conferences, AHFE 2015.Procedia Manufacturing, 3, 681-687.
Loguria, R. T. (2006). Meritocracy and Americans view on distributive justice dissertation of phd- university of Maryland, 1-275.
Mitchell, L. & Boak, G. (2009). Developing competences frameworks in uk healthcare: lesson from practice. Journal of European Indus trial training, 33(8/9), 701 -717.
Niroomand, P. (2013). Pattern of Competence of Managers of Technology Based Firms. Senior Thesis, Allameh University. [In Pershian]
Saboor, f. (2018). A Systematic Approach to the Analysis of Competitive Barriers in to Ministry of Energy. Doctoral Thesis, Faculty of Management, Allameh Tabataba'i University. . [In Pershian]
Sanchez R. (1982). "Building competency models: approaches for HR professional", Human resource management, 35(1), 7-18.