آزمون مدل سنجش توانمندی صادراتی در شرکتهای ایرانی
الموضوعات :
1 - استادیار و عضو هیأت علمی گروه مدیریت دانشگاه تبریز
الکلمات المفتاحية: مدل سنجش آمادگی صادراتی, شراکتهای راهبردی, توانمندی های صادراتی بنگاه,
ملخص المقالة :
بازارهای جهانی، دروازههای خود را به روی جریان آزاد کالاها و خدمات، سرمایهگذاری و دیگر فعالیتهای اقتصادی گشودهاند و موانعی که در گذشته بر سر راه تجارت در سطح جهانی موجود بوده برداشته شده و گسترش وسایل ارتباطی تأثیر عامل زمان و مسافت را در مبادلات تجاری کاهش داده است. تحولات گسترده در حوزههای مختلف ماهیت فعالیت اقتصادی را به نحو چشمگیری تغییر داده و بازار در شرایطی است که کاملاً مستعد انجام هرگونه فعالیت تجاری بوده است. با این حال بهرهبرداری از این فضای آماده برای تجارت بینالمللی نیازمند توسعه توانمندیهای صادرکنندگان است. یکی از مهمترین اقدامات در این زمینه سنجش میزان آمادگی شرکتها برای ورود موثر به بازار های جهانی است و برای این مهم مدلهای گوناگونی توسعه داده شده است . یکی از این مدلها الگوی موسوم به Export Readiness Assesment است که کاربرد فراوانی در انجام پژوهش های مربوط به این حوزه و موارد اجرایی دارد و اغلب به تشخیص ضرورت یا عدم ضرورت اتخاذ شراکتهای راهبردی منجر می شود که نقش مهمی در تجارت در عرصه بین الملل دارد. در این مقاله ابتدا راهبردهای مشارکت و مدلهای مختلف آن بررسی میشود و سپس نتایج یک تحقیق میدانی در خصوص آزمون سنجش وضعیت توانمندیهای صادرکنندگان کشوربا مدل ERA ارایه خواهد شد.
Bryan, Q. (1997). Strategic Management (Strategy Process). Translated by: M., Saebi, Tehran: Government Education Training Center, (In Persian).
Chandler, A. D. (1982), Strategy & Structure, Mit Press.
Child J., & Faulkner, D. (1999). Strategies of Co-operation, Oxford University Press.
Child J., & Faulkner, D. (1998), Strategies Of Cooperation, Oxford Press.
Clerides, S., & Saul, L. (1996). Is Learning-by-Exporting Important? ?’ Quarterly Journal of Economics, 903-948.
Cravens, D. W. (1996), New Organizational Forms, British Jornal of Management, 7, 203-218.
Davari, D., & Shaneh Sazzadeh, M. H. (2001). Strategic Management from Theory to Practice. Tehran: Ashena Publishing, (In Persian).
David, F. R. (2000). Strategic Management. Translated by: A., Parsaean, & M., Arabi, Tehran: Cultural Research Office, (In Persian).
Donkers B., & Verwal, E. (2001). Firm Size and Export Intensity. Journal of International Economics, 48, 59-70.
Gluck, F. W., & Lawrence R. Ch. (1995). Commercial Policy and Strategic Management. Translated by: S., Khalili Shourini. Tehran: Yadvare Ketab Publication, (In Persian).
Krugman, P. R. (1980). Scale Economies, Product Differentiation, and the Pattern of Trade’, American Economic Review 70, 950-959.Venkatraman, N. and V. Ramanjam (1986). Measurement of Business Performance in Strategy Research. Academy of Management Review, 4, 46-58.
Kurtz, N. R. (1995). .Introduction to Statistics in the Social Sciences. Translated by: H., Timurid, Tehran: Ney Publication, (In Persian).
Miles, R. E., & Snow C. C. (1986), Organizations: New Concepts For New Forms. California Management Review, 28, 62-73.
Miller, M. M. (1994), Networks, Alliances & Joint Ventures. Journal of International Marketing, 4, 3-11.
Mintzberg, H. (1985), Strategy Process, S.A.L.UK.
Patrick, J. W., & George Elmore, M. (1997). Executive Strategic Planning Guide. Translated by: M., Sharifi Koloi, Tehran: Arvin Publication, (In Persian).
Porter, M.E. (1985), Competitive Advantage (New York: Free Press).
Robbins, S. (1997). Organization Theory (Structure, Design, and Applications). Translated by: S. M., Alvani, & H., Assan Danaei Fard, Tehran: Moj Publishing, (In Persian).
Ray Port, J. (1996), Exploiting The Virtual Value Chain, Mc Kinsey Quarterly, 1, 20-38.
Snow, C.S., Miles, R.E. (1992), Managing 21 st Century Network Organizations, Organizational Dinamics, 20, 5-20.
Williamson, O.E. (1975), Markets and Hierarchies, Free Press.
_||_
Bryan, Q. (1997). Strategic Management (Strategy Process). Translated by: M., Saebi, Tehran: Government Education Training Center, (In Persian).
Chandler, A. D. (1982), Strategy & Structure, Mit Press.
Child J., & Faulkner, D. (1999). Strategies of Co-operation, Oxford University Press.
Child J., & Faulkner, D. (1998), Strategies Of Cooperation, Oxford Press.
Clerides, S., & Saul, L. (1996). Is Learning-by-Exporting Important? ?’ Quarterly Journal of Economics, 903-948.
Cravens, D. W. (1996), New Organizational Forms, British Jornal of Management, 7, 203-218.
Davari, D., & Shaneh Sazzadeh, M. H. (2001). Strategic Management from Theory to Practice. Tehran: Ashena Publishing, (In Persian).
David, F. R. (2000). Strategic Management. Translated by: A., Parsaean, & M., Arabi, Tehran: Cultural Research Office, (In Persian).
Donkers B., & Verwal, E. (2001). Firm Size and Export Intensity. Journal of International Economics, 48, 59-70.
Gluck, F. W., & Lawrence R. Ch. (1995). Commercial Policy and Strategic Management. Translated by: S., Khalili Shourini. Tehran: Yadvare Ketab Publication, (In Persian).
Krugman, P. R. (1980). Scale Economies, Product Differentiation, and the Pattern of Trade’, American Economic Review 70, 950-959.Venkatraman, N. and V. Ramanjam (1986). Measurement of Business Performance in Strategy Research. Academy of Management Review, 4, 46-58.
Kurtz, N. R. (1995). .Introduction to Statistics in the Social Sciences. Translated by: H., Timurid, Tehran: Ney Publication, (In Persian).
Miles, R. E., & Snow C. C. (1986), Organizations: New Concepts For New Forms. California Management Review, 28, 62-73.
Miller, M. M. (1994), Networks, Alliances & Joint Ventures. Journal of International Marketing, 4, 3-11.
Mintzberg, H. (1985), Strategy Process, S.A.L.UK.
Patrick, J. W., & George Elmore, M. (1997). Executive Strategic Planning Guide. Translated by: M., Sharifi Koloi, Tehran: Arvin Publication, (In Persian).
Porter, M.E. (1985), Competitive Advantage (New York: Free Press).
Robbins, S. (1997). Organization Theory (Structure, Design, and Applications). Translated by: S. M., Alvani, & H., Assan Danaei Fard, Tehran: Moj Publishing, (In Persian).
Ray Port, J. (1996), Exploiting The Virtual Value Chain, Mc Kinsey Quarterly, 1, 20-38.
Snow, C.S., Miles, R.E. (1992), Managing 21 st Century Network Organizations, Organizational Dinamics, 20, 5-20.
Williamson, O.E. (1975), Markets and Hierarchies, Free Press.