تبیین الگویی چند معیاره برای ارزیابی شرکت های دولتی ایران
الموضوعات :حسن گیوریان 1 , فیروز دیندار فرکوش 2
1 - عضو هیأت علمی گروه مدیریت، واحد تهران مرکز ،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
2 - عضو هیأت علمی گروه مدیریت، واحد تهران مرکز ،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
الکلمات المفتاحية: ارزیابی عملکرد سازمانی, عوامل درونی و بیرونی عملکرد سازمانی,
ملخص المقالة :
موضوع ارزیابی عملکرد سازمانی، از پدیده های قابل بحث ومهمی است که همواره ذهن مدیران بخش های مختلف را به خود مشغول داشته است. پیرامون ارزیابی عملکرد سازمانی و متغیرهای مورد بررسی در این امر مهم، نقطه نظرات متفاوتی ارائه شده است. الگوها و ابعاد بسیاری در طول دهه های گذشته مورد شناسایی قرار گرفته اند و بعضأ در سازمانهای مختلف به اجرا در آمده اند. بنابراین این مقاله به دنبال الگویی بومی و چند معیاره برای ارزیابی شرکتهای دولتی است. بر همین اساس بعد از مطالعات ادبیات و پیشینه موضوع مؤلفههای مورد نظر در قالب ابعاد درون و برون سازمانی طبقه بندی شدند و با استفاده از روشهای آماری، آزمون تحلیل واریانس یک عاملی و آزمون توکی بی در جامعه آماری 170 نفری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در نتیجه مشخص شد در بعد درون سازمانی مهمترین عامل اثرگذار بر ارزیابی عملکرد سازمانی نقش رهبری و در بعد برون سازمانی برنامه ریزی و بکارگیری ارزش های اسلامی- اجتماعی در ایران می باشد.
Abbot, M., & Doucouliagos, C.(2003),The efficiency af Australian University:a data envelopment analysis.Economics of Education Review,22(1).
Abyli, Kh. (2001). Knowledge Management. Moderator Flushman, 8, (In Persian).
Anvari Rostami, A. A. (1999). Investigating Effective Models in Evaluating the performance of Executive Agencies of the Country, (In Persian).
Bobe, B.(2009),Evaluating the efficiencies of university faculities:Adjusted data envelopment analysis.Paper for Accountaing and Finance Association of Australia and new Zealand Conference.Adelaide.
Carter Mcnamara. (1990), «organizational systems checklist for non profit organization».
Chang, G. (2000). Introducing 360 Degree Method Approach to Service Performance Evaluation, (In Persian).
Delahaye Kahtarine & H.bender Dennis (2001), «Anon-profit bulds a ».
Elahi, Sh. (1999). Organizational Performance Triangle. The Performance of Executive Organizations of the Country, (In Persian).
Ghasemi, A. R. (2000). The Scope of Social Responsibility of Managers. Tadbir, 89, (In Persian).
Howard, R. (2003), Abalacing Act, perform, V.2.
Iran Nezhad Parizi, M. (1998). Ethical and Social Responsibilities of Management. Management Knowledge, 18, (In Persian).
Kao, C, & Hung, T. (2008), Efficiency analysis of university departments: An empirical study.omega, 36(4).
Saleh Oliya, M. (1999). Evaluation of the Performance of Executive Bodies of the Country. The Conference on the Evaluation of the Performance of Executive Agencies of the country, (In Persian).
Tabarsa, Gh. (1999). A Study and Review the Role of Strategic Requirements in the Selection of a Model for the Evaluation of the Performance of Government Organizations. The Conference on the Evaluation of the Performance of Executive Organizations of the Country, (In Persian).
Zheng, W. (2005), The impact of organizational culture, structur, and strategy on-knowledge management effectiveness and organizational effectiveness, University of Minnesota.
_||_Abbot, M., & Doucouliagos, C.(2003),The efficiency af Australian University:a data envelopment analysis.Economics of Education Review,22(1).
Abyli, Kh. (2001). Knowledge Management. Moderator Flushman, 8, (In Persian).
Anvari Rostami, A. A. (1999). Investigating Effective Models in Evaluating the performance of Executive Agencies of the Country, (In Persian).
Bobe, B.(2009),Evaluating the efficiencies of university faculities:Adjusted data envelopment analysis.Paper for Accountaing and Finance Association of Australia and new Zealand Conference.Adelaide.
Carter Mcnamara. (1990), «organizational systems checklist for non profit organization».
Chang, G. (2000). Introducing 360 Degree Method Approach to Service Performance Evaluation, (In Persian).
Delahaye Kahtarine & H.bender Dennis (2001), «Anon-profit bulds a ».
Elahi, Sh. (1999). Organizational Performance Triangle. The Performance of Executive Organizations of the Country, (In Persian).
Ghasemi, A. R. (2000). The Scope of Social Responsibility of Managers. Tadbir, 89, (In Persian).
Howard, R. (2003), Abalacing Act, perform, V.2.
Iran Nezhad Parizi, M. (1998). Ethical and Social Responsibilities of Management. Management Knowledge, 18, (In Persian).
Kao, C, & Hung, T. (2008), Efficiency analysis of university departments: An empirical study.omega, 36(4).
Saleh Oliya, M. (1999). Evaluation of the Performance of Executive Bodies of the Country. The Conference on the Evaluation of the Performance of Executive Agencies of the country, (In Persian).
Tabarsa, Gh. (1999). A Study and Review the Role of Strategic Requirements in the Selection of a Model for the Evaluation of the Performance of Government Organizations. The Conference on the Evaluation of the Performance of Executive Organizations of the Country, (In Persian).
Zheng, W. (2005), The impact of organizational culture, structur, and strategy on-knowledge management effectiveness and organizational effectiveness, University of Minnesota.