بررسی تأثیر معیارهای اجتماعی بر عملکرد مالی شرکت های تولیدی با تاکید بر معیارهای مالی نوین
الموضوعات :هومن جعفرپور ایناللو 1 , حبیب اله نخعی 2 , قدرت اله طالب نیا 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند
2 - استادیار گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند
3 - دانشیار گروه حسابداری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: ارزش افزوده اقتصادی, ارزش افزوده بازار, ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده, مسئولیت اجتماعی شرکت, معیارهای اجتماعی,
ملخص المقالة :
در پژوهش حاضر به بررسی تأثیر معیارهای اجتماعی بر عملکرد مالی شرکتهای تولیدی با تاکید بر معیارهای مالی نوین در حسابداری پرداخته شد. باتوجه به مطالعات انجام شده، طبقه بندیهای مختلفی برای افشای مسئولیت اجتماعی شرکتها وجود دارد که در این پژوهش برای سنجش معیارهای اجتماعی از شاخصهای اقدامات قانونی، کمیته مسئولیت اجتماعی، فشار بازار، توسعه محصول/سهم بازار و پاسخگویی به نیاز مشتریان به عنوان متغیرهای مستقل استفاده شد. همچنین متغیرهای ارزش افزوده اقتصادی، ارزش افزوده بازار، ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده و Q توبین جهت اندازه گیری عملکرد مالی شرکتها به عنوان متغیرهای وابسته بررسی گردید. پژوهش حاضر از لحاظ طبقه بندی بر مبنای هدف از نوع کاربردی و روش پژوهش از نوع کمی میباشد و از نظرتحلیل دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است. دادههای مورد نیاز جهت آزمون فرضیهها با استفاده از سایت بورس اوراق بهادار، یادداشتهای همراه و گزارش فعالیت هیات مدیره به مجمع 108 شرکت تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره زمانی 1391 تا 1398 گردآوری شد و با بهرهگیری از روش رگرسیون چند متغیره با استفاده از آزمون F لیمر، هاسمن، بروش-گادفری و بروش-پاگن به کمک نرم افزار R مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج آزمون فرضیهها نشان داد که بین شاخصهای مورد استفاده در معیارهای اجتماعی با معیارهای مالی نوین ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. باتوجه به نتایج پژوهش حاضر مدیران شرکتها با در نظر گرفتن معیارهای اجتماعی میتوانند در بهبود عملکرد شرکت تأثیر گذار باشند و در جهت بهبود عملکرد و توسعه پایدار گام بردارند.
_||_