برآورد تابع تقاضای گردشگری داخلی در شهرستان مشهد
الموضوعات :جواد میرمحمد صادقی 1 , رامین محبوبی 2 , مریم شریف دوست 3
1 -
2 -
3 -
الکلمات المفتاحية: کلمات کلیدی: گردشگری داخلی, سیستم تقاضای تقریباً ایدهآل(آیدز), کشش قیمتی¬تقاضا, کشش مخارجی (درآمدی) تقاضا,
ملخص المقالة :
چکیده هدف از این تحقیق، برآورد تابع تقاضای گردشگری داخلی در شهرستان مشهد است. اطلاعات بهکار رفته از نوع مقطعی میباشد که شامل 500 خانوار گردشگر داخلی است که حداقل یک شب در شهرستان مشهد در بهار 1390 اقامت داشتهاند. نمونهی مورد مطالعه بهصورت تصادفی انتخاب شده و اطلاعات از طریق مصاحبهی شفاهی با سرپرست خانوار و تکمیل پرسشنامه جمعآوری گردیده است. برای برآورد تابع تقاضای گردشگری از مدل آیدز (سیستم تقاضای تقریباً ایده آل[1]) به شکل مدل رگرسیون، استفاده شده است. در این تحقیق علاوه بر بررسی میزان تاثیر متغیرهای مخارجی (درآمدی) و قیمتی بر مخارج گردشگر برای پنج کالای غذا، محل اقامت، ایاب و ذهاب، سوغات و بازدید از مکانهای دیدنی، تاثیر سه متغیر انتظارات گردشگر نسبت به آیندهی اقتصادی، تعداد ساعات کار روزانهی سرپرست خانوار و میزان بدهی سرپرست خانوار بر روی مخارج گردشگر مورد تحلیل قرار گرفته است. در این تحقیق کششهای قیمتی و مخارجی تقاضا برای پنج کالای ذکر شده در حالت وجود سه متغیر جدید و عدم وجود آنها در تابع تقاضای گردشگری باهم مقایسه شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که متغیر انتظارات گردشگر نسبت به آیندهی اقتصادی تاثیر معناداری بر مخارج گردشگر بر روی پنج کالای ذکر شده دارد. همچنین متغیر تعداد ساعات کار روزانهی سرپرست خانوار، تاثیر معناداری بر مخارج گردشگر بر روی کالاهای غذا، ایاب و ذهاب، سوغات و بازدید از مکانهای دیدنی دارد. این متغیر تاثیر معناداری بر مخارج گردشگر روی کالای محل اقامت ندارد. متغیر میزان بدهی گردشگر تاثیر معناداری بر مخارج گردشگر بر روی کالاهای غذا و بازدید از مکانهای دیدنی دارد؛ این متغیر تاثیر معناداری بر مخارج روی کالاهای غذا، ایاب و ذهاب و سوغات ندارد. مقایسهی بین کششهای قیمتی و مخارجی (درآمدی) محاسبه شده برای دو گروه رگرسیون برآورد شده نشان داد که اضافه کردن سه متغیر جدید در معادلهی تقاضای گردشگری، کشش قیمتی کالاهای محل اقامت، ایاب و ذهاب، سوغات و بازدید از مکانهای دیدنی را نسبت به حالت نبود این سه متغیر افزایش میدهد. همچنین کشش مخارجی برای کالاهای غذا و محل اقامت کمتر و برای کالاهای ایاب و ذهاب، سوغات و بازدید از مکانهای دیدنی بیشتر از قبل میشوند [1] An Almost Ideal demand System (AIDS)
- مراجع
1- دیناری، احمد، (1384): گردشگری شهری در ایران و جهان، انتشارات واژگان خرد، چاپ اول، مشهد.
2- صالحی، صادق و غلامرضا خوشفر ( 1379): «بررسی وضعیت گردشگری در بابلسر»، ماهنامهی اطلاعات سیاسی- اقتصادی، سال 1379، شماره186-185، تهران، صص 245-232.
3- حبیبی، فاتح (1382): «تصریح و برآورد تابع تقاضای گردشگری ایران با استفاده از دادههای سری زمانی- مقطعی»، مجلهی تحقیقات اقتصادی، سال 1382، شماره 70، تهران، صص 115-95.
4- صمدی، علیحسین (1383): «ارزیابی انتقادی کاربرد سیستم تقاضای تقریباً ایدهآل(AIDS) در تحلیل رفتار مصرفی: مطالعه موردی خانوارهای شهری و روستایی استان کهگیلویه و بویر احمد»، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران، شماره 20، تهران، صص 187-157 .
5- رضاییپور، محمد (1384): «برآورد کششهای تقاضای کالا و خدمات مشمول مالیات بر مصرف و فروش در ایران»، فصلنامه مالیات و توسعه، شماره 15، تهران، صص 30-8 .
6- ژیلایی، جعفر (1380): تحلیل رفتار مصرفی مناطق شهری استان اصفهان با کاربرد یک مدل تقاضای تقریباً ایده آل طی دورهی 78-1350، پایاننامه تحصیلی کارشناسیارشد دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، گروه اقتصاد.
7- ملکپژوه، مهیار، (1386): «برآورد تابع تقاضای واردات روغن سویای ایران بر مبنای کشورهای عرضه کننده»، مجله اقتصاد کشاورزی و توسعه، شماره 57 ( ویژه بازارهای کشاورزی)، تهران، صص 79-61 .
8- Balcombe, K., S. Davidova and J. A. Morrison, (1999): Consumer Behavior in a Country in Transition with a Strongly Contracting Economy: The Case of Food Consumption in Bulgaria. J. Agric. Econ, 50(1) , 36-47.
9 - Blanciforti, L. and R. Green, (1983): An almost ideal demand system incorporating habits: An analysis of expenditures on food and aggregate commodity groups. The Rev. Econ. and Stat, 51, 515-565.
10 - Chambers, M. J. and K. B. Nowman, (1997): Forecasting with the almost ideal demand system : Evidence from some alternative dynamic specifications. Appl. Econ, 29, 935-943.
11 -Deaton, A. and Muellbauer, J. (1980): An Almost Ideal Demand System, The American Economic Review, 70(3), 312-26.
12 -Ghialy, Y. and Allen, D. (2010): Investigating other leading indicators influencing Australian domestic tourism demand, Mathematics and Computers in Simulation.
13- Karagiannis, G., S. Katranidis and K. Velentzas, (2000): An Error correction Almost Ideal Demand System for meat in Greece, Agric. Econ, 22, 29-35.
15 - Koc, A., & Alpay, S. (1997): Houshold demand in Turkey: An application of Almost Ideal Demand System with spatial cost index.
14 - Xepanadeas, A. and H. Habib, (1995): An Almost Ideal Demand System with autoregressive disturbances for dairy products in Greece, Appl. Econ. Letters, 2, 169-173.
15 -Buse, A.(1994): Evaluating the linearized almost ideal demand system, Am. J. Agric. Econ, 76, 781-793.
nt-s��1.� `= height:115%;font-family:"B Zar";mso-ascii-font-family: "Times New Roman";mso-ascii-theme-font:major-bidi;mso-fareast-font-family:Calibri; mso-hansi-font-family:"Times New Roman";mso-hansi-theme-font:major-bidi; mso-ansi-language:EN-US;mso-fareast-language:EN-US;mso-bidi-language:FA'> بازدید از مکانهای دیدنی را نسبت به حالت نبود این سه متغیر افزایش میدهد. همچنین کشش مخارجی برای کالاهای غذا و محل اقامت کمتر و برای کالاهای ایاب و ذهاب، سوغات و بازدید از مکانهای دیدنی بیشتر از قبل میشوند