تصویرسازی و عناصر صورخیال در غزل نئوکلاسیک (با تکیه و تأکید بر اشعار محمدعلی بهمنی)
الموضوعات :
حمیدرضا قانونی
1
(استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور نجف آباد (تخصص عرفان و ادبیات معاصر))
الکلمات المفتاحية: صورخیال, تصویرسازی, مضمونآفرینی, بهمنی, ویژگیهای شعر, عناصر تصویر,
ملخص المقالة :
بیان مسایل عادی زندگی یا مسائل جدید روز، به شیوة عاطفی و شاعرانه تأثیر بیشتری از بیان معمولی، بر خواننده میگذارد. برای ایجاد تأثیر عاطفی و تخیّل، عوامل و عناصری لازم است که به آن عوامل صُوَر خیال گویند. آنچه به کیفیت ویژة تجربة عاطفی شاعر و فضای ذهنی وی کمک میکند، صورتهای گوناگون خیال است که به آن IMAGE یا تصویر میگویند. در واقع صورتهای خیال شاعر را یاری میکند تا بتواند قدرت کلام را تا حد یک تجربة ویژة روحی افزایش دهد و امکان انتقال عواطف را به دیگران از طریق زبان فراهم آورد. تشخیص، تشبیه، حسآمیزی، استعاره، رمز، اغراق و... صورخیالی و عواملی هستند که در خیالانگیز کردن بیان و نگاه حسی و ساختن تصویر عاطفی بیتأثیر نیستند. مضامین اجتماعی- سیاسی، فرهنگی، دینی و رمانتیک با استفاده از صورخیال دلنشینتر بیان میشوند. محمدعلی بهمنی حاصل ادراکات و تأثرات شاعرانه خود را با نگاهی نو و زبان امروزی بیان میکند. ایجاد ترکیبات بدیع و نو از ویژگیهای شاخص اشعار اوست. در اشعار او تصاویر زنده و تازهای به چشم میخورد و ابداع معانی و تصاویر جدید به شعر او ویژگی خاصی بخشیده است. پژوهشگر در این مقاله ابتدا مختصری از زندگینامة بهمنی ارائه داده، سپس به بیان صورخیال و تصاویر در شعر محمدعلی بهمنی و عناصر سازندۀ صورهای خیال و مضامین مختلف، درشعر او پرداخته است. و پس ازآن تصویرها و مضامین شعر بهمنی- موضوعاتی که کاربرد بیشتری دارند مانند تصاویری از روز، شب، طلوع و غروب و...- مورد بررسی قرار میگیرند.