ماهیت و کارکرد تصویر نمادین در شعر نیما
الموضوعات :سیدفائض درخوش 1 , شمس الحاجیه اردلانی 2 , سیداحمد حسینی کازرونی 3
1 - گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران.
2 - گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران.
3 - گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران.
الکلمات المفتاحية: نماد, نیما, تصویرنمادین, کارکرد تصویر,
ملخص المقالة :
تصویر از اساسیترین اصطلاحات نقد ادبی و از مباحث بنیادی بلاغت امروز است. این مقاله بر آن است که ویژگی و کارکرد تصویر نمادین شعر نیما را بررسی نماید. بنابراین نماد و همچنین شاخصههای ایماژ نمادین در شعر نیما با بحث از: گنگی ذاتی، تأویلپذیری و چند معنایی، وحدت ایده و تصویر و ساختار ارگانیک تبیین شده، و به نظم افکار و احساسات و القای احساس و عاطفه، دو نقش و کارکرد مهم ساختار تصویر در شعر نیما پرداخته شده است. این پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع کیفی و کتابخانهای است. هدف از مقالۀ حاضر ارزیابی تصاویر شعر نیما از منظر منطق تخیلی خاص و بررسی کیفیت نظام ایماژی در شعر او با تکیه بر نظریههای زیباییشناسی ادبی مدرن و مطابقة آن با مکتبهای ادبی است. یافتهها گویای آن است که ماهیت، کارکرد و فرآیند تصویر نمادین با توجه به نگرش او به مکتبهای ادبی، متفاوت است. با توجه به طرح مسایل اجتماعی و سیاسی و گرایش نیما به وقایع اجتماعی، قلمرو معنایی این ساختار از تصویر در شعر او، نمادگرایی انسانی -اجتماعی است و ساختار اندامیک نماد، یکی از شاخصههای بارز تصویرگری نمادین در شعر نیما است.
- براهنی، رضا، (1344)، طلا در مس، بی جا: چاپخانۀ چهر چاپ، چاپ اول.
- پورنامداریان، تقی، (1377)، خانهام ابری است: شعر نیما از سنت تا تجدد، تهران: سروش، چاپ اوّل.
- ..........................، (1367)، رمز وداستانهای رمزی در ادبیات فارسی، تهران: علمی وفرهنگی.
- ثروت، منصور، (1390)، آشنایی با مکتبهای ادبی، تهران: علم، چاپ سوم.
- چدویک، چارلز، (1375)، سمبولیسم، ترجمة مهدی سحابی، تهران: مرکز.
- حسینپور چافی، علی، (1383)، جریانهای شعری معاصر، تهران: امیرکبیر، چاپ دوم.
- حقوقی، محمد، (1391)، شعر زمان ما (نیما یوشیج)، تهران: نگاه.
- حمیدیان، سعید، (1381)، داستان دگردیسی، تهران: نیلوفر، چاپ اول.
- داد، سیما، (1375)، فرهنگ اصطلاحات ادبی، تهران: مروارید، چاپ دوم.
- دولتشاهی، نیما، (1389)، سمبولیسم اجتماعی در شعر معاصر با تکیه بر آثار نیما، مهدی اخوان واحمد شاملو، پایان نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه زنجان، دانشکدة علوم انسانی.
- زرقانی، سید مهدی، (1387)، چشم انداز شعر معاصر ایران، تهران: ثالث، چاپ سوم.
- سید حسینی، رضا، (1376)، مکتبهای ادبی، تهران: نگاه.
- شفیعی کدکنی، محمدرضا، (1393)، ادوار شعر فارسی، تهران: سخن، چاپ هشتم.
- ......................................، (1370)، صور خیال در شعر فارسی، تهران: نگاه، چاپ چهارم.
- شمیسا، سیروس، (1385)، بیان (ویرایش سوم)، تهران: میترا، چاپ اول.
- عالیپور، کامین، (1388)، شعر در اروپا، خرم آباد: سیفا، چاپ اول.
- فتوحی، محمود، (1389)، بلاغت تصویر، تهران: سخن، چاپ دوم.
- ...................، (1392)، سبک شناسی (نظریهها، رویکردها، روشها)، تهران: سخن، چاپ دوم.
- فتوحی، محمود، (1386)، «نوآوری در فرم درونی شعرفارسی»، فصلنامة پژوهشهای ادبی، سال پنجم، شمارة18، صص: 103- 116.
- .............................، (1380)، «تحلیل دریا در مثنوی»، پژوهشنامة دانشکده ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی، شمارة 31، صص:1- 23.
- میترا، (1353)، رئالیسم وضد رئالیسم در ادبیات، ،تهران: نیل، چاپ پنجم.
- نیما یوشیج، (1385)، حرفهای همسایه، تهران: نگاه.
- ..................، (1393)، مجموعة کامل اشعار، تدوین سیروس طاهباز، تهران: نگاه، چاپ سیزدهم.
- یاحقی، جعفر و سنچولی، احمد، (1390)، «نماد و خاستگاه آن در شعر نیما»، گوهرگویا، سال پنجم، شمارةدوم، صص: 43- 64.